FANDOM

Korvani eivät ole enää parhaassa terässä, mutta aivonystyröissäni ei ole vikaa!
— Yksisilmä Laikkuturkille kirjassa Myrsky nousee, sivu 22

Yksisilmä (engl. One-eye) on vaaleanharmaa naaras, joka on käytännössä sokea ja kuuro.[5] Hänellä on arpi menetetyn silmän päällä sekä jäljelle jäänyt silmä on keltainen.[6]

Erikoisseikkailut

Väärätähden lupaus

Yksisilmä ei varsinaisesti esiinny tässä kirjassa, mutta hänet on listattu myrskyklaanilaisiin.

Sinitähden tarina

Valkotassu on Pikkukorvan oppilas. Hänestä tehtiin myöhään oppilas, koska mäyrän tekemä haava teki hänen toisesta silmästä sokean.
Kun hän puhuu Kirjotassun kanssa, hän ehdottaa Leopardipennulle, että hän näyttäisi Lumipennulle ja Sinipennulle tarpeidentekopaikan, koska Valkotassu valitti pentutarhan puhdistamisesta aamulla. Sinipentu sanoo, että hän ja Lumipentu osaavat pitää pesänsä puhtaana, ja Kirjotassu lupaa kertoa Valkotassulle kun hän palaa metsästämästä ja sanoo, että Valkotassu olisi iloinen kuullessaan sen.
Kirjotassu ja Valkotassu harjoittelevat taisteluliikkeitä.
Kun Leoparditassusta ja Laikkutassusta tulee oppilaita, Valkotassu seuraa Kirjotassua.
Valkotassusta tulee soturi, Valkosilmä. Sinipentu ajattelee, että oli julmaa kuinka Mäntytähti nimesi hänet vahingoittuneen silmän takia. Valkosilmää tämä ei kuitenkaan haittaa.
Kirjan lopussa Valkosilmä muuttaa klaaninvanhimpien pesään ja ottaa uudeksi nimekseen Yksisilmä, sillä hän menetti kokonaan sokean silmänsä.

Tulitähden tehtävä

Kun Tulitähti käskee klaanin koolle, Yksisilmä nähdään liittyvän klaanitovereidensa seuraan. Kun Pajuturkki kuolee, hän miettii miksi niin nuori kissa lähetettiin Tähtiklaaniin, vaikka hänellä oli vielä niin paljon annettavaa.

Ennustusten alku

Villiin luontoon

Yksisilmän kerrotaan olevan Myrskyklaanin vanhin kissa, joka on käytännössä sokea ja kuuro, puuttuvan silmän ja vanhuuden takia.
Kun Harmaatassu esittelee Tulitassun klaaninvanhimmille, hän kertoo Pikkukorvalle ettei häntä haittaa jos he jakavat hiiren. Pikkukorva mainitsee, että Sinitähti nimittää pian uuden varapäällikön ja Yksisilmä pyytää häntä toistamaan sen, mitä hän sanoi koska hän ei kuullut. Pikkukorva sanoo kärsimättömästi, että hänen kuulonsa on mennyt yhtä huonoksi kuin hänen näkönsä. Sitten hän toistaa sanomansa. Yksisilmä jättää Pikkukorvan ärtymyksen huomiotta ja kysyy Kirjohännältä, muistaako hän kun Sinitähdestä tehtiin varapäällikkö ja kuinka hän ei mielellään valitse uutta varapäällikköä Punahännän jälkeen.
Kokoontumisessa Yksisilmä menee Kirjohännän ja Pikkukorvan kanssa muiden klaanien klaaninvanhimpien luo. Hän puhuu muiden Myrskyklaanin klaaninvanhimpien kanssa siitä, että Keltahammas on vaaraksi klaanille.
Kun Varjoklaani hyökkää Myrskyklaaniin, Yksisilmä auttaa klaaninvanhimpien ja pentujen puolustamisessa, vaikka hän on vanha ja hauras.

Tuli ja jää

Yksisilmä puhuu kokoontumisesta palaavien kissojen kanssa ja kommentoi, ettei Yökarva olisi saanut puhua kokoontumisessa, koska hänellä ei ollut vielä yhdeksää henkeään. Sinitähti vastaa, että Yökarvalla on Varjoklaanin täysi tuki.

Salaisuuksien metsä

Lehtikadon aikana sanotaan, että hänen polkuanturansa ovat halkeilleet kylmästä, joten Tuhkatassu tuo hänelle joitain yrttejä.
Myöhemmin Yksisilmä nukkuu klaaninvanhimpien pesässä, kun Pilvipentu tarkistaa heidän punkit. Kirjohäntä sanoo Pilvipennulle, ettei Yksisilmää kannata herättää ja Tulisydän sanoo, että hän voi tarkistaa Yksisilmän myöhemmin.

Myrsky nousee

Kun Pilkkuhäntä kertoo, että Pajuturkin pennut syntyvät pian, Yksisilmä sanoo sen olevan hyvä enne. Yksisilmä ei kuule sitä, mitä Laikkuturkki sanoo ja pyytää häntä sanomaan sen uudelleen. Laikkuturkki selittää sen, aivan kuin Yksisilmällä ei olisi aavistustakaan asiasta ja Yksisilmä napauttaa hänelle, että hänen mielensä on kunnossa vaikka korvat eivät. Sanotaan, että Yksisilmän viisautta kunnioitetaan kärttyisestä luonteesta huolimatta. Kun muut klaaninvanhimmat tuskailevat, että Tulisydämen myöhäinen varapäälliköksi nimeäminen oli Tähtiklaanin merkki, Tulisydän odottaa Yksisilmän rauhoittavan heitä viisailla sanoillaan mutta hän pysyy hiljaa.
Myöhemmin hän valittaa, että metsä on yhtä kuiva kuin pentujen pedit, koska heidän leirin lähellä ei ole enää vettä. Hän auttaa muita klaaninvanhimpia noutamalla vettä joesta, mutta palaavat pian leiriin, koska kaksijalat jahtasivat heitä. Kun Tulisydän sanoo, että he hakevat vettä pimeän tultua, Yksisilmä kysyy vapisevalla äänellä, ovatko ne silloin jo lähteneet.

Vaarallinen polku

Yksisilmä on klaaninvanhimpien pesässä, kun Tulisydän tulee, ja kysyy missä Pilvihäntä on, koska hän tarvitsee häntä metsästyspartioon.

Pimeyden hetki

Pilvihäntä haluaa, että Tulitähti vaihtaa Irvinaaman nimen ja mainitsee, ettei Yksisilmää ole koko elämänsä aikana tunnettu sillä nimellä kuten ei myöskään Puolihäntää. Myöhemmin Tulitähti menee klaaninvanhimpien pesään puhumaan Yksisilmän kanssa. Hän herää pesässään, jossa oli nukkumassa ja Tulitähti selittää hänelle, miten Pilvihäntä toivoo Irvinaaman nimen vaihtamista. Yksisilmä sanoo, ettei hän välitä millä nimellä häntä kutsutaan mutta nuorelle kissalle se on eri asia. Sitten hän kertoo Tulitähdelle, miten nimenvaihdon seremonia toteutetaan.
Myöhemmin kun Tulitähti kieltää Pilkkuhäntää tulemasta taisteluun, Tulitähti sanoo ettei Yksisilmä ja Pikkukorva jaksa Nelipuulle asti.

Klaanien kirjat

Klaanien laki

Hän esiintyy tarinassa "Kalaretkellä!", joka kuvaa soturilain toista kohtaa. Valkosilmä ja Kirjohäntä hiipivät yöllä joelle kalastamaan. On viherlehti, ja Myrskyklaani ei tarvitse riistaa, mutta Valkosilmä haluaa tietää miltä kala maistuu ja miksi Jokiklaani väittää riistansa olevan kaikkein parasta. Valkosilmä ajattelee kalaretken olevan suurin seikkailu, missä hän on ikinä ollut, ehkä jopa suurin seikkailu missä kukaan Myrskyklaanilainen oli koskaan ollut.
Kun he ovat matkalla joelle, Kirjohäntä astuu Valkosilmän jalalle. Kirjohäntä sanoo, että luuli häntä pikkukiveksi, mihin Valkosilmä vastaa kysymällä mistä lähtien pikkukivillä on ollut turkki. Kirjohäntä kysyy ovatko he jo joella. Valkosilmä tekee tilaa saniaisten alle ja näyttää joen Kirjohännälle. Kirjohäntä sanoo joen olevan öisin aavemainen. Valkosilmä sanoo kaiken menevän hyvin. He väittelevät hetken ovatko kalat nukkumassa vai eivät.
Valkosilmä näkee liikettä pinnan alla ja loikkaa veteen saaden aikaan loiskahduksen. Valkosilmä ei osaa uida, vaan keskittyy pitämään päänsä pinnalla. Kirjohäntä pyytää Valkosilmää tulemaan takaisin, mihin hän vastaa yrittävänsä. Kirjohäntä huutaa apua. Valkosilmä käskee Kirjohäntää pysymään hiljaa, jotta he eivät joutuisi hankaluuksiin, mutta Kirjohäntä jatkaa avun huutamista. Ketään ei tule, joten Kirjohäntä hyppää veteen. Hän huomaa, että ei osaa uida. Pöllöturkki ja Raetähti näkevät heidät. Pöllöturkki auttaa Kirjohännän kuivalle maalle ja Raetähti pelastaa Valkosilmän. Valkosilmä tiputtaa kiville kalan ja sanoo ylpeänä napanneensa sen. Raetähti sanoo, että se liiskaantui kiveä vasten eikä Valkosilmällä ollut mitään asiaa tulla pyydystämään sitä.
Mäntytähti ja Aurinkokajo löytävät heidät. Kirjohäntä sanoo, ettei enää koskaan kuuntele Valkosilmää. Valkosilmä mutisee Mäntytähdelle, että tahtoi vain tietää miltä kala maistuu. Pöllöturkki ehdottaa, että naaraat söisivät kalan, kun Valkosilmä sen kuitenkin nappasi. Mäntytähden silmät kiiluvat, kun hän hyväksyy ehdotuksen. Valkosilmä ja Kirjohäntä maistavat kalaa, mutta kumpikaan ei pidä kalan mausta. Valkosilmä sanoo kalan olevan kuvottavaa, mistä Aurinkokajo tyrmistyy ja nuhtelee Valkosilmää, että hän ei voisi sanoa noin kun Jokiklaani antoi hänen syödä kalan. Kirjohäntä anelee heidän saavan lopettaa syömisen. Mäntytähti sanoo, että soturilaki on olemassa hyvästä syystä. Myrskyklaanin kissat eivät syö tai pyydä kalaa, eivätkä ui tai ole missään tekemisissä joen kanssa. Jokiklaanilaiset eivät syö oravia, joten he eivät asu metsässä ja Varjoklaanin kissat eivät syö kaneja, joten he eivät asu nummella. Ennen lähtöä Valkosilmä lupaa Raetähdelle, ettei enää ikinä kalasta, ja Kirjohäntä lupaa, ettei hän enää lähde seikkailuille.

Novellit

Goosefeather's Curse

Whitekit syntyy Dapplekitin kanssa Harepouncelle lehtikadon alussa.

Pinestar's Choice

Kun Mäntytähti ilmoittaa lähtevänsä kotikisuksi, Valkosilmä sanoo, että Aurinkokajosta tulee hyvä päällikkö ja kissat hänen ympärillään nyökkäävät. Mäntytähti kiittää häntä.

Redtail's Debt

Spottedleaf's Heart

Tigerclaw's Fury

Yksisilmä ei varsinaisesti esiinny tässä novellissa, mutta hänet on listattu myrskyklaanilaisiin.

Lyhyttarinat

The Elders' Concern

Muut klaaninvanhimmat herättävät Yksisilmän vahingossa, kun he keskustelevat Tulisydämen varapäällikkyydestä.

Triviaa

Virheet

  • Sinitähden tarinassa hän on oppilas, kun Pikkukorva, Pilkkuhäntä ja Puolihäntä (ennen Varpuskarva) ovat sotureita,[1] mutta Ennustusten alku -saagassa hänen on sanottu olevan Myrskyklaanin vanhin kissa.[5]

Perhe ja suku

Emo:

Harepounce: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Isä:

Stagleap: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Sisko:

Pilkkuhäntä: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Ottoemo:

Rainfur: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Kumppani

Puolihäntä: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Tytär

Hiiriturkki: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Poika

Vinhatuuli: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Ottoveljet:

Keltatäplä: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Rastaskarva: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Ottosisko:

Kirjohäntä: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Lainaukset

"Olin jo vanha, kun nimeni vaihdettiin Yksisilmäksi, ja suoraan sanottuna en välitä, miksi minua kutsutaan, kunhan saan tuoresaaliini oikeaan aikaan. Mutta nuorelle se on eri asia."
—Yksisilmä Tulitähdelle Pimeyden hetki, page 100

Lähteet ja sitaatit

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 Sinitähden tarina, hahmolista
  2. Vickyn Facebook-sivu
  3. Sinitähden tarina, sivu 60
  4. Sinitähden tarina, sivu 418
  5. 5,0 5,1 5,2 Villiin luontoon, hahmolista
  6. Sinitähden tarina, sivu 496