FANDOM

Yötaivas (engl. Nightsky) on laiha[2] tumman[1] oranssivalkoinen naaras.[2]

Erikoisseikkailut

Pitkätähden kosto

Yötaivas on Jokiklaanin soturi.
Kun Tuuliklaanin partio menee lähelle Jokiklaanin rajaa, he havaitsevat kaksi turkkia rinteessä. Jänisjuoksu huomauttaa, että joki on varmasti jäässä, jos he saalistavat maalla eivätkä he mielellään syö hiiriä. Yhtäkkiä Pitkähäntä tuntee maan tärähtelevän ja jonkun juoksevan hidastamatta rajaa kohti, kunnes saniaiset heilahtavat kanin, naaraskissan ja kollin tieltä. Jokiklaanin haju tulvahtaa Pitkähännän kielelle ja hän tunnistaa kollin Haukihampaaksi ja naaraan Yötaivaaksi. Pitkähäntä jähmettyy paikoilleen tuijottamaan, kun Haukihammas aja kanin toverinsa luo ja Yötaivas tappaa sen silmät kiiluen. Omena-aamu huutaa Pitkähännälle ja sanoo hänelle, että jokiklaanilaiset ovat heidän reviirillään. Pitkähäntä seuraa Omena-aamua ja ohittaa hänet, kunnes hidastaa päästessään jokiklaanilaisten luokse.
Yötaivas ja Haukihammas pyörähtävät ympäri karvat pystyssä ja Yötaivas seisoo saaliinsa edessä. Pitkähäntä estää Omena-aamua näkemästä ja huomaa jokiklaanilaisten olevan laihoja ja nälkäisiä. Pitkähäntä sihahtaa Yötaivaalle, että hän ottaa kanin ja häipyy Tuuliklaanin reviiriltä. Yötaivas kuitenkin tuijottaa häntä. Pitkähäntä käskee pistämään vauhtia, jolloin Yötaivas tarttuu kaniin ja säntää rajalle Haukihammas perässään. Kun Omena-aamu kysyy Pitkähännältä, miksi hän päästi heidät, Pitkähäntä vastaa että he olivat liian nopeita ja huomauttaa, että heillä on nälänhätä. Pilvijuoksija kysyy, mitä tapahtui ja Omena-aamu vastaa, että Pitkähäntä antoi Jokiklaanille heidän riistaansa. Pitkähäntä vastaa, että se oli Jokiklaanin riistaa kun se tuli heidän reviiriltään, mutta Omena-aamu toteaa, että kun se ylitti rajan, se on heidän. Pilvijuoksija kysyy, onko se totta ja Pitkähäntä vahvistaa sen olevan. Omena-aamu sanoo, että hän antoi heidän tappaa sen Tuuliklaanin reviirillä, mutta Pitkähäntä sanoo, että he tappoivat sen ennen kuin hän ehti paikalle ja että he olivat nälkäisiä.
Kun Jakke kysyy klaaneista, Pitkähäntä toteaa, että jos joku muu klaani ylittää Tuuliklaanin rajan, he repivät sen kappeleiksi. Jaken silmät laajentuvat ja Pitkähäntä ajattelee Yötaivasta ja Haukihammasta.
Kun Pitkähäntä ja Kaarnakasvo menevät Jokiklaaniin hakemaan kalmojuurta, Yötaivas nähdään istumassa Haukihampaan vieressä ja kuiskaavan tämän korvaan jotakin nyökäten sitten Pitkähännälle. Pitkähäntä nyökkää takaisin ja ajattelee tehneensä oikein antaessaan kanin heille.

Lähteet ja sitaatit

  1. 1,0 1,1 Pitkätähden kosto, sivu 279
  2. 2,0 2,1 2,2 Pitkätähden kosto, sivu 280