FANDOM

Viimeinen toivo (engl. The Last Hope) on kuudes osa neljännestä saagasta, Tähtien enne. Se ilmestyi suomeksi syksyllä 2018.

Takakansiteksti

»Etsikää se neljäs kissa! Se on klaanien viimeinen toivo!»
Tiikeritähden yölliset oppilaat ovat punoneet petollisia juoniaan monta kuuta, ja nyt he ovat valmiita iskemään järven ympärillä asuvien kissaklaanien kimppuun. Aika on käymässä vähiin, vaikka kaikki eivät sitä tiedäkään.
Klaanien välit ovat kireät, ja reviireiltä löytyvät hajut ja jäljet vaativat selityksiä. Jakautunut Tähtiklaani on ajautumassa keskelle lehtikatoa, ja klaanien parantajat eristäytyvät toisistaan. Närhisulka, Kyyhkysiipi ja Leijonaroihu odottavat epätoivoisesti ja ristiriitaisin tuntein Ikuisen Metsästyksen Heimon lupaamaa neljättä kissaa, joka pelastaisi tilanteen.
On koittanut klaanien historian synkin hetki - taistelu Synkkää Metsää vastaan.
Tähtien enne on neljäs Soturikissat-sarja. Viimeinen toivo on sarjan kuudes, viimeinen osa.

Yksityiskohtainen juoni

Esinäytöksessä Pöllön Sulka ja Särkynyt Varjo tapaavat Viiston ja Kuun Sirpin. Samalla Sinitähti ja Täplälehti Tähtiklaanista liittyvät heidän mukaansa. Viisto kivahtaa, että aika on loppumassa, ja kysyy Sinitähdeltä kysymyksen ennustukseen liittyen. He puhuvat ennustuksen neljännestä kissasta hetken ja sitten Keskiyö ja Kallio liittyvät heidän keskusteluunsa. Viisto kyselee viimeisestä taistelusta. Särkynyt Varjo kertoo taistelevansa poikansa rinnalla, ja Pöllön Sulka vannoo taistelevansa Särmikkään Salaman ja pentujen rinnalla.
Murattilampi muistelee vieläkin sitä, kun tappoi Synkässä Metsässä Muurahaiskarvan.
Närhisulka yrittää Leijonaroihun ja Kyyhkysiiven kanssa epätoivoisesti etsiä neljättä kissaa, ja aluksi Närhisulka luulee neljännen kissan olevan Perhonsiipi, mutta kun Perhonsiipi tulee Myrskyklaaniin, ja haluaa puhua Närhisulan kanssa, hän näyttää kollille ruo'ossa palavan liekin, joka ei kuulemma sammu edes vesisateella. Närhisulka saa merkistä mieleensä Liekkihännän ja päättää lähteä tapamaan kollia Tähtiklaaniin.
Tähtiklaanissa Närhisulka tapaa Täplälehden ja naaras kertoo, että Tähtiklaani on jakautunut. Hän kertoo, että Liekkihäntä on Varjoklaanin reviirillä, jonne ei kannattaisi mennä. Närhisulka kuitenkin haluaa tavata Liekkihännän ja lähtee Täplälehden kanssa kohti Varjoklaanin rajaa, jossa he kohtavaat Risatähden sekä Paatsamakukan. He ilmoittavat, etteivät päästä Närhisulkaa reviirilleen, eivätkä myöskään Täplälehteä, joka huomataan hänen piileskellessään pensaassa. Kivihammas kuitenkin tulee ja päästää kaksi parantajaa reviirilleen. Närhisulan käpälä kuitenkin juuttuu ja hän alkaa vajoamaan. Liekkihäntä saapuu paikalle, eikä suostu auttamaan, kunnes Täplälehti puhuu hänelle järkeä. Närhisulka saadaan ylös ja parantajat yhdessä lähtevät hakemaan muiden klaanien parantajia. Kun Pikkupilvi, Haukkalento ja Pajuhohde ovat kuulolla, Liekkihäntä kertoo, ettei Närhisulka tappanut häntä, vaan hän hukkui. Parantajat lupaavat tuoda päällikkönsä saarelle, jonne myös Närhisulka tuo Leijonaroihun, Kyyhkysiiven ja Tulitähden. Tähtiklaani yhdistyy jälleen. Närhisulka tajuaa, ettei palava ruoko tarkoittanutkaan Liekkihäntää vaan Tulitähteä, joka on profetian neljäs kissa.
Kun päälliköt ja parantajat muista klaaneista saapuvat saarelle, päälliköt eivät pidä siitä, että Tulitähti toi myös sotureita. Hän kuitenkin kertoo muille profetiasta, ja he suostuvat liittymään yhteen Myrskyklaanin kanssa, jopa Mustatähti. He punovat yhdessä juonisuunnitelman ja alkavat valmistautumaan taisteluun.
Kun Tulitähti ilmoittaa kaikille viimeisestä taistelusta, Koivuruska, Kukkasade ja Hiiriviiksi näyttävät hermostuneilta, ja kuiskuttelevat toisilleen jotain. Kun kissat alkavat Murattilammen ja muiden johdolla harjoittelemaan taisteluliikkeitä viimeistä taistelua varten, Närhisulka on keräämässä yrttejä. Hän laittaa Lehtilammen kanssa yrttejä, ja antaa tälle "anteeksi".
Tuhkasydän valitsee oman polkunsa; soturin elämän ja Leijonaroihun. Viimeinen taistelu lähestyy ja lopulta Kyyhkysiipi kuulee Synkän Metsän sotureiden ääniä. Pilvihäntä ja Kyyhkysiipi taistelevat Mustaraitaa ja Varpussulkaa vastaan, jotka lähtevät heidät voitettuaan suuntaamaan leiriin.
Myrskyklaani saa ajettua Synkän Metsän soturit pois reviiriltään, mutta he hyökkäävät Varjoklaanin. Varjoklaanin avuksi tulee Tähtiklaanin alkuajoilla eläneitä kissoja. Kun Tuuliklaani, Varjoklaani ja Jokiklaani ajavat Synkän Metsän soturit pois, he hyökkäävät vielä Myrskyklaaniin. Myrskyklaaniin palannut Paatsamalehti pelastaa Murattilammen, mutta kuolee taistelussa Haukkahallaa vastaan. Hän antaa ennen kuolemaansa kaiken anteeksi Lehtilammelle. Myrskyklaanin kissat suojelevat pentutarhaa, jonne Synkän Metsän kissat hyökkäävät. Vaahteravarjo hyökkää Hiekkamyrskyn kimppuun, mutta Täplälehti suojelee Hiekkamyrskyä viimeiseksi lahjakseen Tulitähdelle. Vaahteravarjo tappaa Täplälehden, jolloin muut huomaavat hänet ja ajavat hänet pois. Tulitähti hyvästelee Täplälehden ja tämä kuolee lopullisesti. Lehväpilvi kuolee suojellessaan pentutarhaa Rikkotähdeltä ja Keltahammas tappaa Rikkotähden. Kun Vatukkakynsi kuulee Paatsamalehden kuolemasta, hän tappaa Haukkahallan. Viimeiseksi Tiikeritähti sekä Tulitähti käyvät kaksintaistelun ja Tulitähti surmaa Tiikeritähden. Tulitähti menettää kuitenkin viimeisen henkensä ja kuolee taistelussa saamiinsa haavoihin. Kissat kokoontuvat kuolevan päällikön ympärille ja hyvästelevät tämän. Tähtiklaanin kissat kertovat, ketkä antoivat Tulitähdelle hänen yhdeksän henkeään. Tulitähden sekä muiden taistelussa kuolleiden kissojen henget heräävät ja he lähtevät Tähtiklaaniin. Vatukkakynnestä tulee Myrskyklaanin uusi päällikkö ja hän valitsee varapäällikökseen Oravaliidon, joka suostuu.

Merkittävät tapahtumat

Syntymät

Kuolemat

Muuta

  • Vatukkakynnestä tulee Myrskyklaanin uusi päällikkö, Vatukkatähti. Hän valitsee Oravaliidon varapäälliköksi.

Lähteet ja sitaatit

Soturikissat
Ennustusten alku Villiin luontoonTuli ja jääSalaisuuksien metsäMyrsky nouseeVaarallinen polkuPimeyden hetki
Tähtien enne Neljäs oppilasEtäiset kaiutYön kuiskauksetKuun merkkiUnohdettu soturiViimeinen toivo
Klaanien synty Auringon polkuMyrskyn aikaEnsimmäinen taisteluHehkuva tähtiJaettu metsäPath of Stars
A Vision of Shadows The Apprentice's QuestThunder and ShadowThe Shattered SkyDarkest NightRiver of FireThe Raging Storm
The Broken Code Lost StarsThe Silent ThawVeil of Shadows
Erikoisseikkailut Tulitähden tehtäväSinitähden tarinaTaivasklaanin kohtaloVäärätähden lupausKeltahampaan salaisuusPitkätähden kostoVatukkatähden myrskyMoth Flight's VisionHawkwing's JourneyTigerheart's ShadowCrowfeather's TrialSquirrelflight's HopeErikoisseikkailu 13
Klaanien kirjat Klaanien salaisuudetCats of the ClansKlaanien lakiBattles of the ClansEnter the ClansThe Warriors GuideThe Ultimate Guide
Mangat Graystripe's Adventure: Kadonnut soturiSoturin turvapaikkaSoturin paluu - Tigerstar and Sasha: Into the WoodsEscape from the ForestReturn to the Clans - Ravenpaw's Path: Shattered PeaceA Clan in NeedThe Heart of a Warrior - SkyClan and the Stranger: The RescueBeyond the CodeAfter the Flood - Erilliset mangat: The Rise of ScourgeA Shadow in RiverClan
Novellit Kertomattomia tarinoita: Paatsamalehden tarinaUsvatähden ennePilvitähden taival - Tales from the Clans: Tigerclaw's FuryLeafpool's WishDovewing's Silence - Shadows of the Clans: Mapleshade's VengeanceGoosefeather's CurseRavenpaw's Farewell - Legends of the Clans: Spottedleaf's HeartPinestar's ChoiceThunderstar's Echo - Path of a Warrior: Redtail's DebtTawnypelt's ClanShadowstar's Life - A Warrior's Spirit: Pebbleshine's KitsTree's RootsMothwing's Secret - Daisy's Kin