"Voi, Väärätähti. Olet joutunut kulkemaan yksinäsi synkkää ja kaameaa polkua. Mikään niistä kuolemista ei ole sinun vikasi. Tuskinpa ne ovat edes Vaahteravarjon vika. Joskus vain tapahtuu ikäviä asioita ilman syytä, tai sellaista syistä, joita me emme pysty ymmärtämään. Ethän koskaan enää ajattele, että sinun on kärsittävä yksin. Minä olen aina rinnallasi. Olen parantajasi. Voit luottaa minuun kaikessa."
— Vatukkamarja Väärätähdelle. kirjassa Väärätähden lupaus, sivu 466-467

Vatukkamarja (engl. Brambleberry) on pikkuinen,[3] ketterä,[4] lumen[5]valkoinen naaras,[1] jolla on mustapilkkuinen turkki,[1] hätkähdyttävän vaaleanpunainen nenä[1] ja siniset silmät.

Vatukkamarja oli Jokiklaanin parantaja Raetähden ja Väärätähden päällikkökausien aikana klaanin metsäreviirillä. Parantajaoppilaana hän oli nimeltään Vatukkatassu ja hänen mestarinaan oli Maitoturkki. Hän sai lopulta nimekseen Vatukkamarja. Vääräpennun loukkaantumiseen jälkeen hänestä ja Vatukkamarjasta tuli ystäviä, mikä jatkui Väärätähden tullessa päälliköksi. Väärätähti lopulta tunnusti Vatukkamarjalle tapailleensa Vaahteravarjoa unissaan. Vatukkamarja suostui ottamaan Mutaturkin oppilaakseen, kun tämä luopui soturin asemastaan tullakseen parantajaksi. Kuolemansa jälkeen Vatukkamarja pääsi Tähtiklaaniin.

Historia

Tähtien enne

Viimeinen toivo

Vatukkamarja tapaa Närhisulan Kuulammella. Hän kertoo Närhisulalle, ettei Tähtiklaani enää näe klaaneja.

Erikoisseikkailut

Pitkätähden kosto

Kaarnakasvo mainitsee, että Vatukkamarja oli maininnut Kuukivellä kalmojuuren ja että se auttaisi Keikkupennun jalan tulehdukseen. Keikkupennun pelastamiseksi Kaarnakasvo ja Pitkähäntä lähtevät Jokiklaaniin tapaamaan Vatukkamarjaa.
Kun Kaarnakasvo ja Pitkähäntä saapuvat Jokiklaanin leiriin, he pyytävät päästä tapaamaan Vatukkamarjaa. Pitkähäntä kertoo jokiklaanilaisille, että Keikkupennun henki on vaarassa ja hänen henkensä saattaa olla Vatukkamarjan käpälissä. Haukihammas johdattaa heidät Vatukkamarjan pesälle. Tuuliklaanilaiset kuulevat pennun valitusta ja Kaarnakasvo kysyy, onko heilläkin pentu sairaana. Vatukkamarja vastaa, että Myrskypentua putosi kiviltä. Saatuaan Raetähdeltä luvan, hän antaa Kaarnakasvolle hieman kalmojuurta ja kertoo, että Keikkupennun on nieltävä kasvin mahla.

Keltahampaan salaisuus

Väärätähden lupaus

Vatukkamarja hoitaa Myrskypentua, kun tämä murtaa leukansa.
Vatukkamarja on suhteellisen tärkeässä osassa kirjan aikana.

Sinitähden tarina

Vatukkamarja ei esiinny kirjassa, mutta hänet on listattu jokiklaanilaisiin.
Sulkaviiksi mainitsee hänet, kun hän puhuu kissanmintusta. Hän toivoo, että pensaat kaksijalanpesän ulkopuolella selviävät lehtikadosta. Jos eivät, hänen pitäisi lainata kissanminttua Vatukkamarjalta. Siniturkki ajattelee, että koska se voi olla ainoa keino viheryskän parantamiseksi, olisi nöyryyttävää, jos Jokiklaani alkaisi neuvotella Aurinkokivien vaihtamista yrtteihin.

Kuvia

Esiintymiset

Triviaa

Jatkuvuus

Seuraavat tiedot ovat peräisin lähteistä, joita ei pidetä kaanoniin kuuluvina.

  • Kirjassa Klaanien salaisuudet Vatukkamarjan sanotaan olevan hurmaava, nopeaälyinen ja hyvä saamaan tahtonsa läpi.[6] Vatukkamarja on Tähtiklaanissa, kun Sammalpentu, Siniturkin tytär, liittyy Tähtiklaaniin. Vaikka hän paheksuu Siniturkin tekoja, hän ymmärtää, miksi tämä luopui pennuistaan. Vatukkamarja tukee Lumiturkkia, kun tämä tarjoutuu Sammalpennun saattajaksi.[7]

Lainaukset

"Ehkäpä minun pitäisi vaihtaa nimeäni. Minun nimeni voisi olla Yrttityrkky. Huomaatko? Sitähän minä teen. Tyrkytän kissoille yrttejä."
—Vatukkamarjan epäonnistunut yritys piristää Myrskypentua. Väärätähden lupaus, sivu 59
Vatukkamarja: "Luoksemme on tulossa pentu. Puoliksi myrskyklaanilainen, puoliksi jokiklaanilainen."
Varjoklaanin soturi: "Puoliverinen!"
Vatukkamarja: "Se on viaton pentu."
—Vatukkamarja puolustamassa Sammalpentua. Klaanien salaisuudet, sivu 101

Parantajat
Myrskyklaani Pilven TäpläPiikkinaamaPearnoseHaukansiipiOatspeckleRavenwingCloudberryHanhisulkaSulkaviiksiTäplälehtiKeltahammasTuhkamarjaLehtilampiNärhisulkaAlderheart
Tuuliklaani Perhon LentoNopsajalkaRastaskarvaLeivonsiipiChiveclawHaukkasydänKaarnakasvoHaukkalento
Varjoklaani Sorainen SydänPuna-arpiSammalsydänMyyränturkkiSloefurRedthistleSalviaviiksiKeltahammasNuhanenäPikkupilviLiekkihäntäLätäkköhohdeShadowsight
Jokiklaani Kirjava KarvaNiittykarvaHarmaasiipiSykkyrähäntäJääviiksiEchosnoutMaitoturkkiVatukkamarjaMutaturkkiPerhonsiipiPajuhohde
Taivasklaani MiikaTerhon TurkkiRisuhäntäViiriäissulkaVasanaskelSaniaissydänKaikulauluFrecklewishFidgetflake

Lähteet ja sitaatit