FANDOM

Voi, Väärätähti. Olet joutunut kulkemaan yksinäsi synkkää ja kaameaa polkua. Mikään niistä kuolemista ei ole sinun vikasi. Tuskinpa ne ovat edes Vaahteravarjon vika. Joskus vain tapahtuu ikäviä asioita ilman syytä, tai sellaista syistä, joita me emme pysty ymmärtämään. Ethän koskaan enää ajattele, että sinun on kärsittävä yksin. Minä olen aina rinnallasi. Olen parantajasi. Voit luottaa minuun kaikessa.

— Vatukkamarja Väärätähdelle.[1]

Vatukkamarja (engl. Brambleberry) on pikkuinen,[4] ketterä,[5] lumen[6]valkoinen naaras,[2] jolla on mustapilkkuinen turkki,[2] hätkähdyttävän vaaleanpunainen nenä[2] ja siniset silmät.

Erikoisseikkailut

Pitkätähden kosto

Kaarnakasvo mainitsee, että Vatukkamarja oli maininnut Kuukivellä kalmojuuren ja että se auttaisi Keikkupennun jalan tulehdukseen. Keikkupennun pelastamiseksi Kaarnakasvo ja Pitkähäntä lähtevät Jokiklaaniin tapaamaan Vatukkamarjaa.
Kun Kaarnakasvo ja Pitkähäntä saapuvat Jokiklaanin leiriin, he pyytävät päästä tapaamaan Vatukkamarjaa. Pitkähäntä kertoo jokiklaanilaisille, että Keikkupennun henki on vaarassa ja hänen henkensä saattaa olla Vatukkamarjan käpälissä. Haukihammas johdattaa heidät Vatukkamarjan pesälle. Tuuliklaanilaiset kuulevat pennun valitusta ja Kaarnakasvo kysyy, onko heilläkin pentu sairaana. Vatukkamarja vastaa, että Myrskypentua putosi kiviltä. Saatuaan Raetähdeltä luvan, hän antaa Kaarnakasvolle hieman kalmojuurta ja kertoo, että Keikkupennun on nieltävä kasvin mahla.

Keltahampaan salaisuus

Väärätähden lupaus

Vatukkamarja hoitaa Myrskypentua, kun tämä murtaa leukansa.
Vatukkamarja on suhteellisen tärkeässä osassa kirjan aikana.

Sinitähden tarina

Vatukkamarja ei esiinny kirjassa, mutta hänet on listattu jokiklaanilaisiin.
Sulkaviiksi mainitsee hänet, kun hän puhuu kissanmintusta. Hän toivoo, että pensaat kaksijalanpesän ulkopuolella selviävät lehtikadosta. Jos eivät, hänen pitäisi lainata kissanminttua Vatukkamarjalta. Siniturkki ajattelee, että koska se voi olla ainoa keino viheryskän parantamiseksi, olisi nöyryyttävää, jos Jokiklaani alkaisi neuvotella Aurinkokivien vaihtamista yrtteihin.

Tähtien enne

Viimeinen toivo

Vatukkamarja tapaa Närhisulan Kuulammella. Hän kertoo Närhisulalle, ettei Tähtiklaani enää näe klaaneja.

Klaanien kirjat

Klaanien salaisuudet

Hän oli Jokiklaanin parantaja, joka ajatteli älykkäästi piilottaessaan yrttejä tuoresaaliiseen, jotta sairaat kissat voivat syödä niitä. Hän oli viehättävä, nopea ajattelemaan ja hyvä saamaan tahtonsa läpi. Väärätähti, Jokiklaanin päällikkö, teki kaiken mitä hän pyysi tekemään.
Vatukkamarja on Tähtiklaanissa, kun Sammalpentu, Siniturkin tytär, liittyy Tähtiklaaniin. Hän ilmoittaa, että pentu on puoliverinen. Varjoklaanin kissa sähähtää saadessaan tietää pennun olevan puoliverinen, mutta Vatukkamarja puolustaa häntä sanomalla, että hän on vain viaton pentu. Hän tarkkailee Kuukukan ja Owlstarin keskustelua.

Kuvia

Lainaukset

Lähteet ja sitaatit

  1. Väärätähden lupaus, sivu 466-467
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 2,4 Väärätähden lupaus, hahmolista
  3. Keltahampaan salaisuus, hahmolista
  4. Väärätähden lupaus, sivu 11
  5. Väärätähden lupaus, sivu 13
  6. Väärätähden lupaus, sivu 34
Parantajat
Myrskyklaani PilvitäpläPiikkinaamaPearnoseHaukansiipiOatspeckleRavenwingCloudberryHanhisulkaSulkaviiksiTäplälehtiKeltahammasTuhkamarjaLehtilampiNärhisulkaAlderheart
Tuuliklaani Moth FlightNopsajalkaRastaskarvaLeivonsiipiChiveclawHaukkasydänKaarnakasvoHaukkalento
Varjoklaani Sorainen SydänPuna-arpiSammalsydänMyyränturkkiSloefurRedthistleSalviaviiksiKeltahammasNuhanenäPikkupilviLiekkihäntäPuddleshineShadowsight
Jokiklaani KirjokarvaSykkyrähäntäNiittykarvaHarmaasiipiJääviiksiMaitoturkkiEchosnoutVatukkamarjaMutaturkkiPerhonsiipiPajuhohde
Taivasklaani MicahTerhon TurkkiViiriäissulkaVasanaskelSaniaissydänKaikulauluFrecklewish