FANDOM

Ei kiitos, Hopeinen Kuura. Ei ole ollut ruokahalua sen jälkeen kun Katkennut Sulka kuoli. Hän olisi jäänyt eloon, jos hänelle olisi riittänyt riistaa syötäväksi. Nyt minä vain odotan, milloin liityn hänen seuraansa.

— Utuinen Vesi Hopeiselle Kuuralle.[1]

Utuinen Vesi (engl. Misty Water) on harmaa naaras, jolla on hailakansiniset silmät.[2]

Klaanien synty

Auringon polku

Kun Hopeinen Kuura, toinen heimovanhus, tarjoaa luuta Utuiselle Vedelle, tämä kieltäytyy siitä. Hän suree nälkään kuollutta Katkennutta Sulkaa ja lisää, että hän odottaa liittyvänsä hänen seuraansa.
Kun kissat äänestävät, jäisivätkö Varjoisan Sammaleen kissat vai lähtisivät, Utuinen Vesi äänestää jäämisen puolesta. Kun kissojen ryhmä on lähdössä, Varjoisa Sammal puhuu. Hän kertoo, että he seuraavat polkua kohti nousevaa aurinkoa, mutta kantavat aina vuoria ja muita kissoja sydämissään. Utuinen Vesi mutisee, ettei se heidän ikäväänsä vähennä.
Myöhemmin kun Rosoinen Huippu karkaa, Harmaa Siipi pyytää jäljitysapua Utuiselta Vedeltä. Valkea Jänis vastustaa sitä kertomalla, että Utuinen Vesi on liian vanha eikä hänen näkönsä toimi. Harmaa Siipi kertoo että Katkennut Sulka oli kertonut hänelle monta kertaa, että Utuinen Vesi oli paras hajujen jäljittäjä jonka hän oli koskaan tuntenut. Hän katsoo Harmaa Siipeä ja ilmoittaa tulevansa.
Utuinen Vesi seuraa Harmaata Siipeä ulos luolasta huterin askelin. Hän ilmoittaa että Rosoinen Huippu meni tasangolle johtavien kivien yli. Utuinen Vesi sanoo, että kun hän saa Rosoisen Huipun kiinni, hän kynsii hänet ja valittaa, ettei hänen vanhoista luistaan ole tähän. Harmaa Siipi huomauttaa, ettei tämä voi olla oikea suunta, koska Rosoinen Huippu oli täällä kaksi päivää sitten heidän muiden kanssa. Utuinen Vesi mulkoilee häntä ja kysyy, luuleeko Harmaa Siipi ettei hän erota kahta päivää vanhaa hajua tuoreesta. Hän ilmoittaa että tuoksu on vanhemman päällä ja valittaa, että nuoremmat kissat, kuten Harmaa Siipi, ajattelevat aina tietävänsä kaiken.
Utuinen Vesi kiskoo itsensä tasanteen reunalle ja tassuttaa pienelle kivikasalle, joka peittää Räpyttävän Linnun. Hän kysyy Harmaalta Siiveltä, kävikö Rosoinen Huippu täällä kaksi päivää sitten, johon kolli vastaa kieltävästi. Utuinen Vesi toteaa, että Rosoinen Huippu kävi täällä tänään, ja oli viettänyt siellä tovin sillä hänen hajuaan on kertynyt samaan paikkaan. Naaras pysähtyy ja haistelee kivikasaa eri puolilta, kunnes lähtee kapuamaan vesiputouksen viertä alas ilmoittaen pennun menneen tänne.
Kun Utuinen Vesi jatkaa ison kiviröykkiön yli, Harmaa Siipi kysyy, onko hän varma, että Rosoinen Huippu meni tästä. Utuinen Vesi vilkaisee häntä silmät sirrillä ja kysyy, väittääkö hän, että hän on liian vanha tunnistamaan hajujäljen. Harmaa Siipi tajuaa Rosoisen Huipun lähteneen seuraamaan lähteviä kissoja ja Utuinen Vesi nuuhkaisee vielä kerran kiviä ja palaa sitten Harmaan Siiven vierelle. Hän mutisee, että Rosoinen Huippu on typerä pentu ja että hän palaa takaisin, kun hänen vatsansa alkaa murista. Harmaa Siipi toivoo voivansa olla yhtä luottavainen. Hän auttaa vanhan naaraan alas ja juoksee edeltä luolaan. Kun hän saapuu, Hiljainen Sade kysyy löysivätkö he Rosoisen Huipun ä. Harmaa Siipi kertoo emolleen, että Utuinen Vesi jäljitti Rosoisen Huipun hajun.
Kun Harmaa Siipi lähtee etsimään Rosoista Huippua, Utuinen Vesi raivaa tiensä väkijoukkon eteen ja muistuttaa häntä olemaan unohtamatta reittiä, jonka hän näytti hänelle. Harmaa Siipi kertoo hänelle tietävänsä minne mennä ja lisää että ilman Utuista Vettä he eivät tietäisi minne Rosoinen Huippu meni. Utuinen Vesi tuhahtaa tyytyväisesti.
Myöhemmin kun taivaltajat saapuvat Kaksijalkalaan, Särkynyt Jää kertoo heille, että Utuinen Vesi kertoi hänelle Kaksijalkalasta, mutta hän ei uskonut niiden olevan todellisia. Kun lehmä kohoaa Harmaan Siiven ylle, se päästää syvän ammunnan, ja hän muistaa, kuinka Utuinen Vesi rakasti jäljitellä sitä ääntä pelotellessaan tarinoitaan kuuntelevia pentuja.

Ensimmäinen taistelu

Leijonan Karjaisu tökkäisee hiiren kohti Utuista Vettä ja vaatii häntä kokeilemaan sitä. Naaras kieltäytyy ja nyökkää kohti Jay Frostia, joka putsaa hiekkaa vanhusten pesästä. Leijonan Karjaisu kertoo että hänen täytyy syödä, mutta Utuinen Vesi vastustelee ja sanoo sen olevan viimeinen pala tuoresaalista.

Lainaukset

Hopeinen Kuura: "Ole hyvä, Utuinen Vesi. Syö. Vähäistähän tämä on, mutta voi siitä olla hyötyä."
Utuinen Vesi: "Ei kiitos, Hopeinen Kuura. Ei ole ollut ruokahalua sen jälkeen kun Katkennut Sulka kuoli. Hän olisi jäänyt eloon, jos hänelle olisi riittänyt riistaa syötäväksi. Nyt minä vain odotan, milloin liityn hänen seuraansa."
Hopeinen Kuura: "Utuinen Vesi, ethän sinä voi —"
—Hopeinen Kuura ja Utuinen Vesi Auringon polku, sivu 8
"Minä kynsin sen vietävän penikan kun saan sen kiinni. Ei minun vanhoista luistani ole tähän."
—Utuinen Vesi etsiessään Rosoista Huippua Auringon polku, page 63
Utuinen Vesi: "Älä unohda sitä reittiä, jonka näytin. Niiden lohkareiden yli ja vuoren reunan taa."
Harmaa Siipi: "Tiedän. Ilman sinua emme tietäisi, mihin Rosoinen Huippu meni."
—Utuinen Vesi ja Harmaa Siipi Auringon polku, sivu 8

Lähteet ja sitaatit

  1. 1,0 1,1 Auringon polku, sivu 8
  2. 2,0 2,1 Auringon polku, hahmolista