FANDOM

Unohdettu soturi (engl. The Forgotten Warrior) on viides osa neljännestä saagasta, Tähtien enne. Se ilmestyi suomeksi kesällä 2018.

Takakansiteksti

»Hyvä Tähtiklaani! Klaanit ovat kääntymässä toisiaan vastaan juuri silloin, kun meidän pitäisi pysyä rinta rinnan mahtavampaa vihollista vastaan!»
Myrskyklaanin retkikunta on palannut vuorilta. Matka on jättänyt Kyyhkysiipeen rajut jäljet: häntä piinaavat jatkuvat painajaiset, ja hän on menettänyt erityisaistinsa. Samaan aikaan Närhisulka on ymmällään, kun Ikuisen Metsästyksen Heimon profetiassa luvattua neljättä kissaa ei löydy. Voiko profetia enää toteutua?
Yllättäen järvelle saapuu muukalainen, joka kylvää eripuraa kissojen keskuuteen ja ajaa klaaneja ja klaanitoveruksia yhä kauemmas toisistaan. Kissojen huomio kääntyy keskinäisiin välienselvittelyihin, vaikka todellinen uhka on joukkojaan edelleen kasvattava Synkkä Metsä, pahojen henkikissojen Tähdetön Maa.
Tähtien enne on neljäs Soturikissat-sarja. Unohdettu soturi on sarjan viides osa.

Yksityiskohtainen juoni

Myrskyklaanilaiset ovat palanneet vuorilta, mutta Kyyhkysiipeä piinaavat painajaiset vuoristosta ja hän on menettänyt erityisaistinsa. Närhisulka yrittää kovasti löytää Ikuisen Metsästyksen Heimon ennustuksen neljännen kissan. Närhisulka ja Murattilampi lähtevät keräämään kehäkukkaa mutta eivät löydä sitä sen kasvupaikalta. He arvelevat että kanit ovat syöneet kaiken. Pian Murattilampi kuitenkin haistaa kehäkukkaa ja löytää niitä puussa olevasta kolosta. Närhisulka ja Murattilampi ihmettelevät miten kasvit ovat joutuneet sinne. Murattilampi ja Koivuruska käyvät viemässä kehäkukan kasvupaikalle ketunjätöksiä, sillä he ajattelevat niiden pitävät kanit loitolla. Kun Murattilampi ja Koivuruska juttelevat, Murattilampi saa selville että Koivuruskakin käy Synkässä Metsässä. Koivuruska ja Murattilampi menevät pesemään käpäliään Myrskyklaanin ja Tuuliklaanin rajojen välillä olevaan jokeen. Tuuliklaanilaiset huomaavat heidät ja sanovat että joki on heidän. He kehottavat myrskyklaanilaisia häipymään, elleivät nämä halua taistelua. Koivuruska ei suostu lähtemään, mutta pian paikalle ilmestyy Ratamohännän partio joka estää taistelun.
Kun Kyyhkysiipi on saalistamassa Varjoklaanin rajalla, hän huomaa Tiikerisydämen. Tiikerisydän kertoo että hänen sisarensa Huomenkarva uskoo, että Närhisulka olisi hukuttanut Liekkihännän ja hautoo kostoa. Pian Tulitähti nimittää kaksi uutta oppilasta, Kirsikkatassun ja Kontiaistassun. Kun Kontiaistassu ja Kirsikkatassu lähtevät ulos, he huomaavat ketun. Partio lähtee ajamaan kettua takaa ja käskevät oppilaiden piiloutua pensaaseen. Kun oppilaat palaavat leiriin, he kertovat että kun partio oli muualla, kettu tuli takaisin ja joku tuntematon kissa hääti sen pois. Klaanilaiset eivät usko heitä, mutta Närhisulka haluaa kuulla lisää ja pyytää oppilaita tulemaan pesäänsä. Oppilaat eivät nähneet pensaasta kunnolla miltä mkissa näytti, mutta he kuulivat sen. Närhisulka yrittää nähdä muukalaisen menemällä Kontiaistassum muistoihin mutta hänkään ei näe muukalaista. Murattilampi paljastaa että vei ketunjätöksiä reviirille ja siksi kettu saattoi tulla heidän reviirilleen. Tulitähti moittii Murattilampea. Närhisulka ja Leijonaroihu uskovat että tuntematon kissa oli Paatsamalehti.
Kokoontumisessa Yksitähti väittää että Myrskyklaanin soturit olisivat norkoilleet Tuuliklaanin rajalla. Hän väittää että tuuliklaanilaiset ovat nähneet Myrskyklaanin soturin reviirillään. Kun Tulitähti vaatii saada tietää kuka se oli, Yksitähti vastaa etteivät hänen soturinsa nähneet sitä kunnolla. Myöhemmin Leijonaroihu lähtee etsimään tuntematonta kissaa. Hän löytää Solin ja vie tämän leiriin. Sol kertoo leirissä että hän hääti ketun pois ja pelasti oppilaat, jonka vuoksi myrskyklaanilaiset antavat hänen jäädä.
Kyyhkysiiven voimat palaavat takaisin. Keltahammas ilmestyy Närhisulalle unessa ja kertoo, että Närhisulan pitää kertoa Tuhkasydämelle, että hän oli entisessä elämässään Tuhkamarja. Keltahammas sanoo myös että Tuhkasydämestä pitäisi tulla parantaja. Kyyhkysiipi huomaa että Sol yrittää houkutella juoneensa lisää myrskyklaanilaisia. Sol sanoo heille, että heidän pitää hyökätä Tuuliklaanin ennen kuin Tuuliklaani ehtii iskeä. Yöllä Kyyhkysiipi ja Murattilampi lähtevät etsimään Solia jota ei ole näkynyt vähään aikaan. He menevät tunneliin jossa he kuulevat hänen suunnittelevan Tuuliklaanin kisosjen kanssa hyökkäystä Myrskyklaaniin. Tuuliklaanilaiset aistivat myrskyklaanilaiset ja lähtevät heidän peräänsä. Murattilampi ja Kyyhkysiipi ovat eksyksissä tunneleissa, kunnes tuntematon kissa auttaa heitä. Kissa kertoo olevansa Myrskyklaanin soturi, Paatsamalehti. Kun he pääsevät ulos, Paatsamalehti on palaamassa tunneleihin mutta paikalle tullut Leijonaroihu vie hänet leiriin. Leirissä Paatsamalehti paljastaa pelastaneensa oppilaat ketulta, eikä Sol. Myrskyklaanilaiset miettivät myös, miksi Paatsamalehti katosi Saarniturkin kuoleman aikoihin. Vatukkakynsi kuitenkin puolustaa häntä ja kertoo Saarniturkin liukastuneen ja pudonneen veteen.
Suurin osa myrskyklaanilaisista suhtautuu aluksi epäluuloisesti Paatsamalehteen. Paatsamalehti opettaa myrskyklaanilaisille tunneleissa taistelemista, koska tuuliklaanilaiset aikovat hyökätä tunneleiden kautta. Närhisulka kertoo Tuhkasydämelle että hän oli Tuhkamarja ja Tuhkasydän haluaa olla parantaja. Kokoontumisessa Huomenkarva ilmoittaa Närhisulan murhanneen veljensä Liekkihännän. Tulitähti ja muut myrskyklaanilaiset puolustavat Närhisulkaa. Muut päälliköt ja Pikkupilvi pyytävät Tulitähteä siirtämään Närhisulka pois parantajan tehtävistä asioiden selviämiseen asti, mutta Närhisulka ilmoittaa pysyvänsä parantajana. Kokoontuminen loppuu, kun alkaa sataa.
Kun Tuuliklaani hyökkää, Tuhkasydän haluaa lähteä taistelemaan. Myrskyklaani yllättää Tuuliklaanin ja voittaa tämän taistelussa. Paatsamalehti ajaa Solin pois ja käskee tätä olla paalamatta koskaan.

Merkittävimmät tapahtumat

Muuta

Lähteet ja sitaatit

Soturikissat
Ennustusten alku Villiin luontoonTuli ja jääSalaisuuksien metsäMyrsky nouseeVaarallinen polkuPimeyden hetki
Tähtien enne Neljäs oppilasEtäiset kaiutYön kuiskauksetKuun merkkiUnohdettu soturiViimeinen toivo
Klaanien synty Auringon polkuMyrskyn aikaEnsimmäinen taisteluHehkuva tähtiJaettu metsäPath of Stars
A Vision of Shadows The Apprentice's QuestThunder and ShadowThe Shattered SkyDarkest NightRiver of FireThe Raging Storm
The Broken Code Lost StarsThe Silent ThawVeil of Shadows
Erikoisseikkailut Tulitähden tehtäväSinitähden tarinaTaivasklaanin kohtaloVäärätähden lupausKeltahampaan salaisuusPitkätähden kostoVatukkatähden myrskyMoth Flight's VisionHawkwing's JourneyTigerheart's ShadowCrowfeather's TrialSquirrelflight's HopeErikoisseikkailu 13
Klaanien kirjat Klaanien salaisuudetCats of the ClansKlaanien lakiBattles of the ClansEnter the ClansThe Warriors GuideThe Ultimate Guide
Mangat Graystripe's Adventure: Kadonnut soturiSoturin turvapaikkaSoturin paluu - Tigerstar and Sasha: Into the WoodsEscape from the ForestReturn to the Clans - Ravenpaw's Path: Shattered PeaceA Clan in NeedThe Heart of a Warrior - SkyClan and the Stranger: The RescueBeyond the CodeAfter the Flood - Erilliset mangat: The Rise of ScourgeA Shadow in RiverClan
Novellit Kertomattomia tarinoita: Paatsamalehden tarinaUsvatähden ennePilvitähden taival - Tales from the Clans: Tigerclaw's FuryLeafpool's WishDovewing's Silence - Shadows of the Clans: Mapleshade's VengeanceGoosefeather's CurseRavenpaw's Farewell - Legends of the Clans: Spottedleaf's HeartPinestar's ChoiceThunderstar's Echo - Path of a Warrior: Redtail's DebtTawnypelt's ClanShadowstar's Life - A Warrior's Spirit: Pebbleshine's KitsTree's RootsMothwing's Secret - Daisy's Kin