FANDOM

Koska muut kissat tarvitsevat johtajaa - jotakuta jota seurata, jotakuta tekemään vaikeat päätökset. Siksi me kuuntelimme Solia. Mutta nyt se on minun tehtäväni. En voi jättää heitä.

— Uho selittäessään, miksei palaa kotiväkensä luo.[1]

Uho (engl. Jingo) on tummanruskea raidallinen naaras,[2] jonka hännästä puuttuu palanen.[3]

Kolmikon mahti

Auringonnousu

Kun Vatukkakynsi, Leijonaroihu, Paatsamalehti, Saniaisturkki, Koivuruska ja Pähkinähäntä ovat Kaksijalkalassa etsimässä Solia, he törmäävät koiralaumaan. Ennen kuin Leijonaroihu ehtii hyökätä, Uho puuttuu taisteluun kaatamalla kaksijalkojen kiiltävän, kivenjärkäleen tapaisen, asian. Uho auttaa klaanikissat pois lauman luota, mutta kaksi koirista pääsevät aukosta läpi kissojen perään. Naaras johdattaa heidät aidassa sijaitsevasta aukosta läpi. Toinen koirista tunkee kuononsa aukosta läpi, mutta Uho sivaltaa sitä kuonoon. Uho johdattaa kissat kaksijalanpesälle ja Vatukkakynsi pysähtyy,koska miettii sisään menemistä. Lopulta Vatukkakynsi seuraa Uhoa sisälle.
Sisällä pesässä Uho esittelee itsensä sekä Husaarin, Täplän, Palkon ja Sakun. Kun Uho lopettaa puhumisen, hän hyppää Sakun viereen. Vatukkakynsi kysyy kollilta, keneksi hän heitä luuli. Uho vastaa, etteivät he luota enää muukalaisiin, ei sitten Solin. Uho paljastaa, että Sol tuli heidän luokseen viime lehtikadon aikaan ja eleli kaksijalkalan laitamilla. Kun sää kylmeni, hän siirtyi hylättyyn kaksijalan pesään ja kutsui mukanaan muita erakoita. Uho jatkaa, että hän liittyi myöhemmin joukkoon Husaarin kanssa, koska piti kissayhteisöä, joka oli järjstänyt itselleen kodin hyvänä ajatuksena. Leijonaroihu ja Paatsamalehti kysyvät, oliko Sol heidän päällikkönsä. Uho vastaa siihen, että Sol sanoi meidän voivan elää miten vain haluaisimme. Palko keskeyttää Uhon huudahtamalla, ettei elämä ollut hyvää, sillä Solille piti tuoda ruokaa ja hyöheniä vuodetta varten, mutta Uho toteaa ettei se niin kamalaa ollut kuin vasta myöhemmin.
Vatukkakynsi esittelee itsensä ja muut klaanikissat ja kiittää Uhoa pelastamisesta. Vatukkakynsi kysyy jatkamaan tarinaa Solista. Kun kissat ovat asettuneet hyvin, Uho kertoo ettei Sol aiheuttanut aluksi mitään harmeja vaan pysytteli omissa oloissaan ja poissa kotikisujen alueelta, kunnes mukaan liittyi enemmän ja enemmän kissoja. Uho kertoo, miten koirat löysivät kissat ja yksi koirista tunki sisälle tappaen Kukan, jonka Uho oli houkutellut mukaan. Sol opetti kissoille taisteluliikkeitä, kunnes hän päätti, että kissat olivat valmiit. Hän valitsi Pippurin houkutuslinnuksi.
Palko kertoo, ettei Sol vaivautunut tulemaan katsomaan taistelua tai osallistumaan siihen. Sen jälkeen erakot päättivät ajaa hänet pois. Kun Uho on saanut tarinansa loppuun, hän kehottaa klaanikissoja kertomaan omansa. Pian Sirppu kertoo, että hän on kuullut Solin palanneen sinne, missä Sulo asui ennen. Vatukkakynsi kiittää kissoja ja päättää lähteä etsimään Solia. Uho kuitenkin estää häntä sanoen, että on liian myöhä lähteä. Hän antaa klaanikissojen jäädä pesään yöksi ja tarjoaa tuoresaalista.
Aamulla Uho opastaa klaanikissoja liikkumaan ulkona koirien varalta. Kun kissat ovat muurilla turvassa koirilta, heidän tiensä tukkii sinertävänharmaa kotikisu. Uho kertoo rauhallisesti kotikisulle, että he ovat vain läpikulkumatkalla ja toteaa, että kotikisu pidättelee heitä jatkamasta matkaa.
Koivuruska kysyy Uholta, miksei hän palaa kotiväkensä luo. Uho vastaa, että muut kissat tarvitsevat häntä ja uutta johtajaa. Uho koskettaa kunkin klaanikissan nenää ja toivottaa onnea. Uho kääntyy ja palaa takaisin pesään. Vatukkakynsi kutsuu hiljaa naarasta Uhotähdeksi.

Novellit

Paatsamalehden tarina

Uho ei esiinny novellissa, mutta hänet on listattu hahmoluetteloon.

Lainaukset

"Hei sitten, Uhotähti. Valaiskoon Tähtiklaani polkusi."
—Vatukkakynsi Auringonnousu, page 161

Lähteet ja sitaat

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 Auringonnousu, sivu 160
  2. 2,0 2,1 2,2 Auringonnousu, hahmolista
  3. Auringonnousu, sivu 131