Soturikissat Wiki
Advertisement
Soturikissat Wiki
"Totta kai. Olen saanut hyviä ystäviä kaikista klaaneista. Olen nähnyt pentuja syntyvän ja katsellut klaaninvanhimpien lähtöä viimeiselle matkalleen Hopeahäntään. Olen taivaltanut pitkän matkan klaanien uuteen kotiin. Uskokaa pois, etten vaihtaisi päivääkään. Minä tiedän, ettei ole teidän vallassanne antaa minulle lisää aikaa klaanini kanssa. En silti voi olla toivomatta lisää."
— Tuhkamarja Tähtiklaanin kissoille kirjassa Iltahämärä, sivu 13

Tuhkamarja (engl. Cinderpelt) on pieni,[8] tumman[9] savunharmaa[10] naaras, jolla on kirkkaansiniset silmät[11] sekä vääntynyt takajalka.[12]

Tuhkamarja oli Myrskyklaanin parantaja sekä metsä- että järvireviireillä ja palveli klaania Sinitähden ja Tulitähden alaisuudessa. Tuhkapentu syntyi sisaruksiensa, Saniaisturkin, Kirkassydämen ja Okakynnen, kanssa Hallaturkille. Tuhkatassu aloitti oppilasaikansa etuajassa ja hän sai mestarikseen Tulisydämen. Pian tämän jälkeen häneen osui Ukkospolulla hirviö, joka haavoitti hänen jalkansa parantumattomaksi ja esti häntä tulemasta soturiksi. Hän kuitenkin löysi vaihtoehtoisen paikan klaanistaan ryhtymällä Keltahampaan oppilaaksi oppiakseen parantajakissan tavat.

Hänelle myönnettiin nimeksi Tuhkamarja, ja hänestä tuli Myrskyklaanin ainoa parantaja Keltahampaan kuoltua. Myöhemmin hän opetti Tulitähden tytärtä, Lehtitassua parantajaksi. Kaksijalkojen tuhotessa heidän kotinsa Tuhkamarja osallistui Suurelle taivallukselle kohti järveä, ja pian tämän jälkeen Tähtiklaani kertoi hänen liittyvän heihin odotettua nopeammin. Kun mäyrät hyökkäsivät Myrskyklaanin leiriin, Tuhkamarja auttoi Ratamohäntää synnyttämisessä, mutta kuoli suojellessaan häntä tulemalla mäyrän tappamaksi. Tähtiklaani antoi hänelle toisen mahdollisuuden, ja hän uudelleensyntyi Tuhkasydämenä. Hänen henkensä lopulta erkaneni Tuhkasydämestä, ja hän liittyi Tähtiklaanin.

Historia

Etsitkö pidempää yleiskatsausta? Löydät sen täältä!

Ennustusten alku

"Näen joskus unta, että olen metsästämässä Saniaistassun kanssa. Sitten herään, ja kipu jalassa muistuttaa, että en voi saalistaa enää koskaan. Sitä on liian vaikea kestää. Siksi voin vain uskotella itselleni, että pystyn ehkä metsästämään jonakin päivänä."
—Tuhkatassu Tulisydämelle Tuli ja jää, sivu 221
Tuhkapentu ja tämän kolme sisarusta syntyvät Hallaturkille. Arpinaama, Varjoklaanin soturi, kaappaa hänet sisaruksineen, mutta Myrskyklaanin partio onnistuu pelastamaan heidät. Hänestä tulee Tulisydämen oppilas kolmen kuun ikäisenä ja hän on hyvin innokas oppimaan uusia asioita. Tiikerikynsi pyytää Sinitähteä tapaamaan häntä Ukkospolulla antaakseen hänelle viestin, mutta päällikkö ei pysty tulemaan, koska hän on sairaana. Vaikka Tulisydän kieltääkin Tuhkatassua, hän lähtee Ukkospolulle ja tulee hirviön osumaksi. Hänen jalkansa loukkaantuu pysyvästi eikä hän voi enää jatkaa soturikoulutustaan. Tuhkatassu on järkyttynyt ja tuntee olonsa hyödyttömäksi, mutta ryhdistäytyy ryhtyessään Keltahampaan parantajaoppilaaksi.
Harmaaraidan kumppani, Hopevirta, alkaa poikimaan Aurinkokivillä, kunnes synnyttämisessä ilmenee vaikeuksia, ja Tulisydän hakee Tuhkatassun apuun. Tuhkatassun yrityksistä huolimatta Hopeavirta kuolee verenhukkaan ja hän syyttää itseään kuningattaren kuolemasta. Kun Tiikerikynsi pettää Myrskyklaania ja tulee karkotetuksi, Tuhkatassu löytää mätänevän harakan tuoresaaliskasasta ja uskoo sen olevan enne Tähtiklaanilta, että Sinitähden päällikkyys on heikkenemässä. Myöhemmin hän ansaitsee parantajanimensä, Tuhkamarjan. Kun kaksi Varjoklaanin soturia, Pikkupilvi ja Valkokaula, tulevat Myrskyklaaniin pyytämään apua Haaskalan tuomaan sairauteen kuolevaan klaaniinsa, Sinitähti, Tulisydän ja Keltahammas kieltäytyvät auttamasta. Tuhkamarja käy kuitenkin klaaniltaan salassa parantamassa kahta soturia. Tulisydän saa tämän selville, mutta ei kerro salaisuudesta muille, edes Keltahampaalle. Kun tulipalo leviää Myrskyklaanin reviirille, Keltahammas kuolee auttaessaan leiriin vangeiksi jääneitä klaanitovereitaan. Tuhkamarja suree mestarinsa menetystä ja on hermostunut siitä, että hän on nyt klaaninsa ainoa parantaja. Tuhkamarjasta tulee kuitenkin ajan saatossa itsevarmempi parantajan rooliinsa.
Hän näkee unen raivokkaasta koiralaumasta, joka huutaa "lauma lauma, tapa tapa" ja on huolestunut, että Tähtiklaani enteilee tulevaa uhkaa. Tuhkamarjan sisko, Kirkastassu, tuodaan leiriin tullessaan koiralauman raatelemaksi ja Tuhkamarja pelastaa hänen henkensä kuoleman partaalta. Kun Sinitähti menettää viimeisen henkensä, Tuhkamarja lähtee Tulisydämen mukaan Kuukivelle seuraamaan tämän päällikköseremoniaa. Hän auttaa myöhemmin Ratamopentua, jolle Mustaraita on syöttänyt kuolomarjoja. Tuhkamarja valmistautuu auttamaan loukkaantuneita Lehvätassun avulla, kun taistelu Veriklaania vastaan lähestyy.

Uusi profetia

"Emme me voi vaikuttaa kohtaloihimme. Meillä pitää vain olla rohkeutta tietää mikä se on ja hyväksyä se."
—Tuhkamarja Lehtilammelle Iltahämärä, sivu 302
Tuhkamarja on nyt Tulitähden ja Hiekkamyrskyn tyttären, Lehtitassun, mestari. Kun kaksikko on keräämässä yrttejä, Tuhkamarja näkee enteen tiikeristä, joka hyppää liekkeihin ja hän uskoo, että se voisi tarkoittaa Vatukkakynnen ja Oravatassun olevan vaaraksi klaanille. Tämä kuitenkin osoittautuu vääräksi, koska Oravatassu ja Vatukkakynsi lähtivät yhdessä pelastamaan klaaneja. Myrskyklaani hylkää leirinsä, kun kaksijalat tulevat liian lähelle, ja Tuhkamarja lähtee Suurelle taivallukselle klaanien mukana. Kun he saapuvat järvelle, Tuhkamarja ja muut parantajat keskustelevat, kuinka he aikovat vaihtaa kieliä Tähtiklaanin kanssa ilman Kuukiveä. Lehtitassu löytää Kuulammen, ja Tuhkamarja myöntää oppilalleen parantajanimeksi Lehtilammen, kunniaksi tämän löydöstä.
Tähtiklaani antaa Tuhkamarjalle huolestuttavan viestin siitä, että hän kuolisi pian ja Tuhkamarja hyväksyy tämän. Hän ottaa puheeksi Lehtilammen kanssa tämän suhteen Varissulan, Tuuliklaanin soturin, kanssa, mikä kiihtyy riidaksi. Lehtilampi lähtee Tuhkamarjan luota ja karkaa Myrskyklaanista ollakseen Varissulan kanssa. Ratamohännän poikimisen aikaan mäyrät hyökkäävät Myrskyklaaniin, ja Tuhkamarja puolustaa klaanitovereitaan parhaansa mukaan, mutta haavoittuu vakavasti. Lehtilampi palaa juuri kun Tuhkamarja on kuolemaisillaan, ja Tuhkamarja kertoo tietävänsä, että Lehtilampi pitää klaanistaan hyvän huolen. Pian tämän jälkeen Lehtilampi saa tietää, että Tuhkamarja on syntynyt uudelleen Ratamohännän pentuna, Tuhkapentuna, saadakseen mahdollisuuden kokea soturin elämän toista kertaa.

Tähtien enne

Nähtyään Tuhkamarjan muistoja unissaan Tuhkasydän tajuaa parantajan uudelleensyntyneen hänenä. Hän saa Tuhkamarjan parantajan tiedot ja muistot itselleen ja kärsii identiteettikriisistä, koska ei enää tiedä kuka hän todellisuudessa on. Hän myöhemmin päättää olevansa soturi ja ryhtyy kumppaneiksi Leijonaroihun kanssa. Seurauksena tästä Tuhkamarjan henki irtautuu hänestä ja kiittää häntä ennen lähtöään Tähtiklaaniin.

Erikoisseikkailut

Kesken.

Kuvia

Fanikuvitukset

Viralliset kuvitukset

Perhe

Pääartikkeli: Tuhkamarja/Perhe
Tuhkamarjan vanhemmat ovat Hallaturkki ja Leijonamieli. Hänen sisaruksensa ovat Kirkassydän, Saniasturkki ja Okakynsi. Lisää Tuhkamarjan sukuun liittyvää tietoa löydät täältä!

Esiintymiset

Triviaa

Pääartikkeli: Tuhkamarja/Trivia
Tiesitkö, että Tuhkamarjasta ja Saniaisturkista tehtiin oppilaita ennen kuuden kuun ikää? Lisää nippelitietoa löydät täältä!

Lainaukset

"Älä sure, Sinitähti. Minä tiedän, että klaanistani pidetään hyvää huolta, kun minä olen mennyt pois."
—Tuhkamarja Sinitähdelle Tähtiklaanissa. Iltahämärä, sivu 13
Tuhkamarja: "Totta kai on. Parantajan pitää kuitenkin hillitä sellaiset tunteet klaaninsa tähden. Meidän kulkemamme polku palkitsee meidät omalla tavallaan. En minä ole koskaan tuntenut joutuneeni Tähtiklaanin minulle asettaman kohtalon petkuttamaksi."
Lehtilampi: "Et kai sinä voi ymmärtääkään! Ethän sinä ole koskaan rakastunut! Helppoahan tämä sinulle on. Kun sinä et ole koskaan halunnut mitään muuta."
Tuhkamarja: "Mistä sinä tiedät, mitä minä haluan? Mistä sinä tiedät, millaisista toiveista minä olen luopunut seuratakseni Tähtiklaanin minulle asettamaa polkua?"
—Tuhkamarja raivoissaan Lehtilammelle. Iltahämärä, sivu 241
"Emme me voi vaikuttaa kohtaloihimme. Meillä pitää vain olla rohkeutta tietää mikä se on ja hyväksyä se. Tähtiklaani odottaa minua. Hyvästi, Lehtilampi."
—Tuhkamarjan viimeiset sanat Lehtilammelle. Iltahämärä, sivu 302

Seremoniat

Tuhkatassun oppilasseremonia
Sinitähti: Tänä kuuhuipun hetkenä olemme kokoontuneet nimittämään kaksi uuttaa oppilasta. Te kaksi, astukaa esiin. Tästä päivästä aina siihen päivään, jona hän on ansainnut soturinimensä, kutsuttakoon tätä oppilasta Tuhkatassuksi.
Tuhkatassu: Tuhkatassu!
Sinitähti: Tulisydän, olet valmis ensimmäiseen oppilaaseesi. Aloitat Tuhkatassun koulutuksen. Sinulla, Tulisydän, on ollut onni saada useampi kuin yksi mestari. Odotan, että siirrät kaiken opettamani tälle nuorelle soturioppilaalle. Toivon, että teet samoin Tiikerikynneltä ja Leijonamieleltä oppimillesi taidoille.[13]

Lähteet ja sitaatit

Parantajat
Myrskyklaani Pilven TäpläPiikkinaamaPäärynänenäHaukansiipiKaurapilkkuKorppisiipiPilvimarjaHanhisulkaSulkaviiksiTäplälehtiKeltahammasTuhkamarjaLehtilampiNärhisulkaLeppäsydän
Tuuliklaani Perhon LentoNopsajalkaRastaskarvaLeivonsiipiSipulikynsiHaukkasydänKaarnakasvoHaukkalentoWhistlepaw
Varjoklaani Sorainen SydänPuna-arpiSammalsydänMyyränturkkiTuomiturkkiPunaohdakeSalviaviiksiKeltahammasNuhanenäPikkupilviLiekkihäntäLätäkköhohdeShadowsight
Jokiklaani Kirjava KarvaNiittykarvaHarmaasiipiSykkyrähäntäJääviiksiKaikukuonoMaitoturkkiVatukkamarjaMutaturkkiPerhonsiipiPajuhohdeFrostpaw
Taivasklaani MiikaTerhon TurkkiRisuhäntäViiriäissulkaVasanaskelSaniaissydänKaikulauluPisamatoiveFidgetflake
Advertisement