FANDOM

Ei niin ollut koskaan määrä tapahtua, rakkaani. En voi enää kulkea kanssasi. Olen tosi pahoillani.

— Täplälehti Tulitähdelle.[1]

Täplälehti (engl. Spottedleaf) on pieni,[8] solakka,[9] oranssin ja ruskean täplikäs,[9] tumma kilpikonnakuvioinen[2] ja valkoinen naaras, jolla on tunnusomainen laikukas turkki,[2] pienet valkoiset tassut, valkoinen rinta ja pehmeä, valkoinen kuono.[9] Toisen silmän ympärillä on turkissa tummempi reunus kuin toisen.[9] Hänellä on mustapäinen,[10] kullan ja ruskean raidallinen häntä[11] sekä pehmeä turkki.[12] Hänellä on täplikäs naama,[9] jossa on pieni, vaaleanpunainen nenä sekä lämpimät,[13] suuret,[9] lämpimän[14] meripihkanväriset silmät.[15]

Erikoisseikkailut

Keltahampaan salaisuus

Sulkaviiksi kertoo Keltahampaalle ja Nuhatassulle Täpläpennun olevan erittäin lupaava tulokas, ja että hän on osoittanut suurta kiinnostusta yrtteihin. Sulkaviiksi ilmoittaa ottavansa tämän oppilaakseen, jos Tähtiklaani sen suo.

Sinitähden tarina

Täpläpentu, Punapentu ja Pajupentu syntyvät Nopsatuulelle ja Kyyhampaalle.
Täplätassusta tulee Sulkaviiksen oppilas, kun Hanhisulka vetäytyy klaaninvanhimpien pesään. Täplätassu on mukana Siniturkin synnytyksessä.

Tulitähden tehtävä

Täplälehti näyttäytyy Tulitähdelle ja Hiekkamyrskylle näkynä hänen tullessa auttamaan Laikkujalan rotanpureman kanssa. Kun Hiekkamyrsky saa tietää että Tulitähti on nähnyt tätä usein näyissään hän tulee mustasukkaiseksi, mutta Täplälehti rauhoitelee tätä sanomalla että hän ja Tulitähti eivät saaneet tietää mitä olisivat voineet merkitä toisilleen. Hän kuitenkin sanoo Hiekkamyrskyn kuulematta vielä Tulitähdelle, että antaisi mitä vain jos asiat olisivat toisin.
Myöhemmin hän antaa Taivasklaanin uudelle päällikölle, Lehtitähdelle yhden hengen.

Taivasklaanin kohtalo

Täplälehti näyttäytyy Lehtitähden unissa.

Vatukkatähden myrsky

Ennustusten alku

Villiin luontoon

Täplälehti, Myrskyklaanin parantaja, tulee kirjan alussa puhumaan Sinitähdelle. Hän kertoo, että kaikki kissat, jotka olivat mukana taistelussa parantuvat. Kun Sinitähti on huolissaan siitä kuinka vähän pentuja on syntynyt, Täplälehti rauhoittaa häntä ja kertoo, että pentuja tulee syntymään hiirenkorvan aikaan. Sinitähti kysyy onko Tähtiklaani puhunut Täplälehdelle, mutta hän ei ole saanut kunnes saa uuden viestin. ”Vain tuli voi pelastaa klaanimme”, hän kertoo Sinitähdelle. Sinitähti on vähän hämmästynyt, sillä kaikki klaanit pelkäävät tulta, mutta uskoo Täplälehden olevan oikeassa.
Kultakukka kutsuu Täplälehteä kun Korppitassu pyörtyy kun tämä oli kertomassa taistelusta Aurinkokivillä. Täplälehti rauhoittaa kuningatarta ja kertoo, etteivät Korppitassun haavat ole kovin vakavia. Täplälehti menee pesäänsä ja nappaa hämähäkinseittiä pysäyttäkseen verenvuodon. Hän tulee takaisin ja pistää seittiä Korppitassun haavoihin. Tiikerikynsi tulee ja kysyy onko hänen oppilaansa kunnossa sekä varmistaa, että oppilas elää. Tiikerikynsi menee herättämään Korppitassua, mutta Täplälehti pysäyttää hänet ja käskee hänen lähteä ja jättämään Korppitassun rauhaan.
Myöhemmin kun Tulitassu hoitaa Keltahammasta, hän on jatkuvasti hakemassa Täplälehdeltä yrttejä parantamaan Keltahammasta, kuten unikonsiemeniä sekä hiirensappea.
Varjoklaanin hyökkäyksen jälkeen Täplälehti yrittää pelastaa Leijonamieltä, mutta Leijonamieli on jo menettänyt henkensä. Täplälehti ilmoittaa tästä klaanin kissoille.
Täplälehti yrittää pysäyttää Arpinaamaa, joka yrittää varastaa Hallaturkin pennut. Kuitenkin Arpinaama saa pennut ja tappaa Täplälehden. Keltahammas huomaa pentujen kadonneen ja rupeaa seuraamaan Arpinaamaa sekä saada pennut takaisin. Kun Täplälehti löydetään kuolleena luullaan Keltahampaan tappaneen hänet. Tulitassu on hyvin surullinen sillä hän oli ihastunut Täplälehteen. Tulitassu painaa kuononsa hänen turkkiin ja kuiskaa tälle hyvästit.
Tulitassu taistelee Arpinaamaa vastaan siksi, koska tämä tappoi Täplälehden. Valkomyrsky huomauttaa, että Myrskyklaanin kissat eivät tapa ellei sille ole tarvetta. Tulitassu lopettaa ja Arpinaamaa lähtee pakoon ulvoen apua.
Myöhemmin Keltahampaasta tulee Myrskyklaanin uusi parantaja. Hiiriturkki löytää ruskean tupsun Täplälehden kynsistä, jolloin tiedetään, että Arpinaama tappoi Täplälehden.

Tuli ja jää

Täplälehti varoittaa Tulisydäntä soturista johon hän ei voi luottaa.

Salaisuuksien metsä

Myrsky nousee

Vaarallinen polku

Pimeyden hetki

Täplälehti antaa Tulitähdelle hänen päällikköseremoniassaan rakkauden hengen.

Uusi profetia

Kuunnousu

Täplälehti vierailee Lehtitassun unessa Kuukivellä.

Aamunkoi

Täplälehti näyttäytyy Lehtitassun unissa useaan otteeseen. Hän kertoo myös Lehtitassun sisarelle Oravatassulle Lehtitassun olinpaikan, kun kaksijalat ovat kaapanneet hänet.

Tähtiyö

Iltahämärä

Täplälehti näyttäytyy Lehtilammelle tämän unissa useaan kertaan. Hän puhuu Lehtilammen kanssa. Lehtilampi kertoo, että hän on huolissaan, siitä miten hänelle ja Varissulalle tapahtuu. Täplälehti sanoo, että Lehtilammen on kuunneltava sydäntään.

Auringonlasku

Kolmikon mahti

Näkö

Kun Närhipentu putoaa reunan yli leiriin, Täplälehti ilmestyy hänelle.
Täplälehti nuhtelee Närhitassua siitä, kun tämä tunkeutuu toisten uniin.

Pimennys

Pitkät varjot

Auringonnousu

Tähtien enne

Neljäs oppilas

Etäiset kaiut

Unohdettu soturi

Viimeinen toivo

Täplälehti luovuttaa elämänsä tähdissä, eli kuolee lopullisesti pelastaakseen Hiekkamyrskyn hengen; viimeisenä lahjanaan Tulitähdelle. Vaahteravarjo tappaa Täplälehden.

Novellit

Spottedleaf's Heart

Ravenpaw's Path

Shattered Peace

SkyClan and the Stranger

After the Flood

Klaanien kirjat

Klaanien laki

The Ultimate Guide

Lyhyttarinat

Spottedleaf's Honest Answer

Triviaa

Kiinnostavaa tietoa

  • Täplälehdellä on Taivasklaanin verta, koska hän on sukua Täpläturkille.
  • Vanhan Warriors-sivun sukupuussa Kirjohäntä oli laitettu Täplälehden ja Pajuturkin emoksi. Kuitenkin vahvistettiin ettei tämä sukupuu kuulu kaanoniin[16] ja myöhemmin vahvistettiin että Täplälehden ja Pajuturkin emo oli Nopsatuuli.

Tekijöiden lausuntoja

  • Kate paljasti, että Täplälehden kohtalo oli pelastaa Hiekkamyrsky.
  • Kate sanoi että Täplälehti kuoli, jotta "Tulitähden ei tarvitsisi Tähtiklaanissa valita Täplälehden ja Hiekkamyrskyn välillä".
  • Vicky totesi, että syy miksi hän tappoi Täplälehden The Prophecies Begin -saagassa, oli se että "hän olisi mielenkiintoisempi kuolleena kuin elävänä ja ettei hän ollut varma siitä, että parantaja rakastuisi".
  • Kate uskoo ettei Täplälehti olisi luopunut parantajan työstään Tulitähden vuoksi, koska hän oli sitoutunut parantamiseen ja Tähtiklaaniin.[17]
  • Kate tuntee syyllisyyttä Täplälehden tappamisesta.[18]

Virheet

  • Kirjassa Villiin luontoon Täplälehden sanotaan olevan nuori ja kaunis, kun taas Mustaraita ei ole kumpaakaan;[19] Täplälehti kuitenkin on Mustaraitaa vanhempi.
  • Täplälehden silmiä on kuvattu virheellisesti keltaisiksi[14] ja vihreiksi.[20][21]
  • Hänen hännänpäätänsä on kuvailtu virheellisesti valkoiseksi.[22]

Kuvia

Perhe ja suku

Emo:

Nopsatuuli: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen[23]

Isä:

Kyyhammas: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen[23]

Veljet:

Laikkuturkki: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen[23]
Punahäntä: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Siskot:

Leopardijalka: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen[23]
Pajuturkki: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen[23]
Näytä loput

Siskontyttäret:

Yöpentu: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen[23]
Utupentu: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen[23]
Ratamohäntä: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Siskonpojat:

Tiikeritähti: Kuollut, Pimeyden metsän jäsen (ennen), ei kuoleman jälkeistä elämää
Mustaraita: Kuollut, Pimeyden metsän jäsen
Harmaaraita: Elossa (kirjassa Lost Stars)
Nokiturkki: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen[23]
Tihkuviiksi: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen[23]

Veljentytär:

Hiekkamyrsky: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Veljenpojat:

Pitkähäntä: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Esi-isät:

Pilvitähti: Kuollut, Taivasklaanin esi-isä
Linnunlento: Kuollut, Taivasklaanin esi-isä
Piikkikynsi: Kuollut, Taivasklaanin esi-isä
Täpläturkki: Kuollut, Taivasklaanin esi-isä

Lainaukset

Lähteet ja sitaatit

Parantajat
Myrskyklaani PilvitäpläPiikkinaamaPearnoseHaukansiipiOatspeckleRavenwingCloudberryHanhisulkaSulkaviiksiTäplälehtiKeltahammasTuhkamarjaLehtilampiNärhisulkaAlderheart
Tuuliklaani Moth FlightNopsajalkaRastaskarvaLeivonsiipiChiveclawHaukkasydänKaarnakasvoHaukkalento
Varjoklaani Sorainen SydänPuna-arpiSammalsydänMyyränturkkiSloefurRedthistleSalviaviiksiKeltahammasNuhanenäPikkupilviLiekkihäntäPuddleshineShadowsight
Jokiklaani KirjokarvaSykkyrähäntäNiittykarvaHarmaasiipiJääviiksiMaitoturkkiEchosnoutVatukkamarjaMutaturkkiPerhonsiipiPajuhohde
Taivasklaani MicahTerhon TurkkiViiriäissulkaVasanaskelSaniaissydänKaikulauluFrecklewish