Soturikissat Wiki
Advertisement
Soturikissat Wiki

Soturikissat (engl. Warriors tai Warrior Cats) on Erin Hunterin kirjoittama nuorille suunnattu fantasiakirjasarja, joka koostuu useista kirjoista ja joka on jaettu useisiin saagoihin. Sarja kertoo villikissojen elämästä metsässä omissa klaaneissaan (Myrskyklaani, Jokiklaani, Varjoklaani, Tuuliklaani ja Taivasklaani). Sarjan suomentajana toimii kustannusyhtiö Art House ja sen ensimmäinen osa ilmestyi suomeksi 15. lokakuuta vuonna 2009.

Juoni

Päätarina

  • Klaanien synty - kirjasarjan viides saaga, joka keskittyy aikaan ennen viiden klaanin perustamista ja seuraa kuinka klaanit saivat alkunsa. Saagan aikana useat kissat, kuten päähenkilö Harmaa Siipi, lähtevät vuorilta uuden kodin toivossa ja seuraavat auringon polkua metsään. Vähitellen metsä jakautuu erilaisten erimielisyyksien takia eri leireihin, joista tulee myöhemmin klaaneja.
  • Ennustusten alku - kirjasarjan ensimmäinen saaga, joka tutustuttaa klaanien elämään Myrskyklaaniin liittyneen ja entisen kotikisun Tulitassun silmin. Noustessaan klaanin arvoja Tulisydän, myöhemmin Tulitähti, saa itselleen sekä liittolaisia että vihollisia, joista suurin on klaaneja uhkaava Tiikeritähti.
  • Uusi profetia - kirjasarjan toinen saaga, joka jatkaa ensimmäisen saagan tapahtumia, keskittyen tällä kertaa seuraavan sukupolveen, erityisesti Tulitähden ja Tiikeritähden jälkeläisiin eli Oravatassuun, Lehtitassuun ja Vatukkakynteen. Saagan aikana klaanien on kohdattava kaksijalkojen aiheuttamat tuhot ja asetuttava täysin uudelle paikalle, järven äärelle.
  • Kolmikon mahti - kirjasarjan kolmas saaga, joka jatkaa edellisen saagan tapahtumia ja kertoo jälleen seuraavasta sukupolvesta. Saagan päähenkilöinä ovat Närhitassu, Leijonatassu ja Paatsamatassu ja sen aiheena on Tulitähden saama salaperäinen ennustus, joka koskee hänen jälkeläisiään.
  • Tähtien enne - kirjasarjan neljäs saaga, joka on suoraa jatkoa Kolmikon mahdille. Se seuraa samoja päähenkilöitä, mutta lisää myös uusia näkökulmia joukkoon. Saagassa Synkkä Metsä uhkaa klaaneja ja värvää puolelleen sotureita elävien maailmasta.
  • Varjojen aika - kirjasarjan kuudes saaga, joka seuraa Vatukkatähden ja Oravaliidon pentujen, Leppäsydämen ja Kipinäkarvan tarinaa. Se on jatkoa neljännelle saagalle ja sen aikana kulkukissat valtaavat Varjoklaanin, ja Taivasklaani saapuu järvelle muiden klaanien keskuuteen.
  • Rikottu laki - kirjasarjan seitsemäs saaga ja jatkoa Varjojen ajalle.
  • A Starless Clan - kirjasarjan kahdeksas saaga.
Kesken.

Erikoisseikkailut

  • Tulitähden tehtävä - ensimmäinen erikoisseikkailu, joka kertoo Tulitähden ja Hiekkamyrskyn matkasta entisen ja unohdetun klaanin, Taivasklaanin rotkolle, ja siitä kuinka he alkavat kokoamaan Taivasklaania uudelleen.
  • Taivasklaanin kohtalo - toinen erikoisseikkailu, joka seuraa Taivasklaanin arkielämää Tulitähden tehtävän jälkeen ja kertoo tuoreen päällikkö Lehtitähden kohtaamista ongelmista.
  • Sinitähden tarina - kolmas erikoisseikkailu, jonka päähenkilönä on Ennustusten alusta tuttu Myrskyklaanin päällikkö Sinitähti. Se kertoo Sinitähden varhaiselämästä sekä kaikesta, mistä hän joutui luopumaan päästäkseen päälliköksi.
  • Väärätähden lupaus - neljäs erikoisseikkailu, joka kertoo Jokiklaanin päällikkö Väärätähden elämästä pentuajan tapaturmasta aikuisikään saakka. Eräänä yönä Vääräpentu näkee unessaan salaperäisen kissan, jonka kanssa hän tekee lupauksen, joka takaisi hänelle kohtalon Jokiklaanin päällikkönä. Vääräpennun lupauksella vaikuttaa olevan kuitenkin hintansa.
  • Keltahampaan salaisuus - viides erikoisseikkailu, jonka päähenkilönä on Varjoklaanista karkotettu ja myöhemmin Myrskyklaanin parantajaksi nimitetty Keltahammas. Tämä kirja kertoo myös päähenkilön elämäkerrasta. Tarinan aikana soturiksi kouluttautunut Keltahammas ryhtyy parantajaksi erikoisen kykynsä takia, mutta joutuu salaamaan sen, millä hän rikkoi parantajien sääntöä.
  • Pitkätähden kosto - kuudes erikoisseikkailu, joka kertoo Tuuliklaanin päällikkö Pitkätähden elämäkerrasta. Tuuliklaanin soturit ovat jakautuneet kaivajiin sekä nummijuoksijiin, ja kaivajien perheeseen syntyneelle Pitkätassulle koituu hankaluuksia kun hän ryhtyykin nummijuoksijaksi. Kun Pitkätassun isä menehtyy tapaturmassa, Pitkätassu suunnittelee kostoa ja lähtöään Tuuliklaanista.
  • Vatukkatähden myrsky - seitsemäs erikoisseikkailu, jonka päähenkiönä on Myrsyklaanin uudeksi päälliköksi noussut Vatukkatähti ja se kertoo klaaneja uhkaavasta myrskystä. Kirja kertoo Tähtien enteen jälkeisistä tapahtumista.
  • Perhon Lennon näky - kahdeksas erikoisseikkailu, joka seuraa suoraan Klaanien synty -saagan jälkeisiä tapahtumia. Kirjan päähenkilönä on Tuuliklaanin perustajan tytär sekä kyseisen klaanin parantaja, Perhon Lento.
Kesken.

Novellit

Kesken.

Oheiskirjat

Sarjakuvat ja mangat:

Klaanien kirjat:

Kesken.

Suomennetut kirjat

Ennustusten alku

Uusi profetia

Kolmikon mahti

Tähtien enne

Klaanien synty

Varjojen aika

Erikoisseikkailut

Novellit

Klaanien kirjat

Graystripe's Adventure

Suomentamattomat kirjat

Varjojen aika

Rikottu laki

A Starless Clan

Erikoisseikkailut

Novellit

Klaanien kirjat

Sarjakuvaromaanit

Tigerstar and Sasha

Ravenpaw's Path

SkyClan and the Stranger

Lyhyttarinat

Triviaa

  • Tammikuussa 2019 kirjoja oli myyty yli 40 miljoonaa kappaletta.[1]
  • Soturikissat-kirjoja on käännetty 27 kielelle.
  • Vicky on sanonut, että Klaanien kirjoja voi tulla lisää.[2]
    • Myöhemmin hän kuitenkin sanoi, ettei Klaanien kirjoja tulee enempää.
    • Erään perutun Klaanien kirjan nimi oli Allegiances of the Clans.[3]
  • Vicky ilmoitti Facebook-sivullaan, että Alibaba Pictures -niminen elokuvastudio on ostanut oikeudet Warriors-elokuvan tekemiseen.[4] Vuonna 2016 vahvistettin, että elokuvan tekoon osallistuisi tuottaja David Heyman.[5]

Lähteet ja sitaatit

  1. kidscreen
  2. Vickyn Facebook-sivu
  3. Erin Hunter Chat 7 (arkistoitu versio)
  4. Vickyn Facebook-sivu
  5. avclub.com, "Harry Potter producer David Heyman is making a movie about warrior cats"
Advertisement