Soturikissat Wiki
Advertisement
Soturikissat Wiki
"Rauhoittukaa. Kuulampi on jäässä! Siksi Tähtiklaani on tavoittamattomissa. Älkää kuitenkaan huolestuko. Kyllä hiirenkorva taas tulle; se tulee aina."
— Sammalturkki klaaneille kirjassa Kadonneet tähdet, sivu 112

Sammalturkki (engl. Mosspelt) on notkea,[12] kilpikonnakuvioinen[1] ja valkoinen naaras, jolla on siniset silmät[13] sekä pehmeää[14] ja valkoista karvaa rintakehässä.[lähde?]

Sammalturkki on Jokiklaanin klaaninvanhin, joka on palvellut klaaniaan Väärätähden, Leoparditähden ja Usvatähden alaisuudessa sekä metsän alueilla että järvellä. Mosskit syntyi Jokiklaaniin sisarensa Emberkitin kanssa Väärätähden päällikkyyden aikana. Oppilaana Mosspaw harjoitteli ansaitakseen soturinimensä, ja hänestä tuli lopulta Sammalturkki. Hän rakastui Sammakkoloikkaan ja synnytti tämän pennut, Woodkitin, Robinkitin ja Huomenkukan. Sammakkoloikka, Woodkit ja Robinkit kuitenkin hukkuivat, ja kun hänen klaanitoverinsa Hopeavirta kuoli synnyttäessään, Sammalturkista tuli Sulkapennun ja Myrskypennun kasvattiemo. Sammalturkki synnytti myöhemmin Pajupennun, josta tuli lopulta parantaja, ja hän osallistui suurelle taivallukselle. Sammalturkki koulutti elämänsä aikana Pääskyhäntää, Sorajalkaa ja Ahvensiipi. Hän eläköityi klaaninvanhimpien pesään muutama kuu suuren taistelun jälkeen. Monta kuuta myöhemmin hän vastusti muutosten tekemistä soturilakiin, uskoen sen olevan liian suuri muutos.

Historia[]

Ennustusten alku[]

Myrsky nousee[]

Sammalturkki on klaanin ainoa kuningatar ja hoitaa Harmaaraidan ja synnytykseen menehtyneen Hopeavirran pentuja. Hän on yksi harvoista kissoista, joka on ystävällinen Harmaaraidalle. Sammalturkki hoitaa Myrskypentua ja Sulkapentua kuin omiaan.

Vaarallinen polku[]

Kun Harmaaraita karkotetaan Jokiklaanista, Sammalturkki nähdään yhä hoitamassa pentuja. Hän on edelleen ystävällinen Harmaaraidalle.
Kokoontumisessa Harmaaraita kysyy Sammalturkilta pennuista ja olivatko he yllättyneitä, kun hän ei tullutkaan takaisin. Sammalturkki vastaa, että kun he tiesivät, ettei Harmaaraita ole kuollut, he ottivat sen hyvin. Harmaaraita kiittää pentujensa hoitamisesta. Sammalturkki paljastaa pentujen olevan nyt oppilaita. Sammalturkki lupaa kertoa Harmaaraidalle pennuistaan ennen kuin kävelee pois.

Uusi profetia[]

Keskiyö[]

Sammalturkki on palannut soturiksi.

Aamunkoi[]

Sammalturkki on jälleen kuningatar. Hän osallistuu klaanien kanssa suurelle taivallukselle näiden uuteen kotiin.

Iltahämärä[]

Sammalturkki juoksee Myrskyklaanin leiriin ja pyytää Lehtilampea Jokiklaaniin sairauden takia. Lehtilampi sekoittaa hänet Ratamohäntään.

Auringonlasku[]

Hänen tyttärestään Pajupennusta tulee Perhonsiiven parantajaoppilas.

Kolmikon mahti[]

Näkö[]

Sammalturkilla on nyt toinen oppilas, joka on Soratassu.

Pimeyden joki[]

Sammalturkki huomaa ensimmäisenä tunkeilijan Jokiklaanin alueella. Myöhemmin hän saattaa Paatsamatassun ja Oravaliidon rajalle Pyökkiturkin kanssa.

Pimennys[]

Sammalturkki on Ruokoviiksen mukana, kun nämä tunkeutuvat Myrskyklaanin reviirille auttamaan Tuuliklaania.
Leijonatassu melkein tappaa hänet, mutta Tulitähti käskee oppilasta lopettamaan, sillä Sammalturkki tietää, että hänet on lyöty. Sammalturkki pakenee eikä palaa takaisin.

Tähtien enne[]

Neljäs oppilas[]

Hänen oppilastaan on tullut soturi, ja Sammalturkki on nyt taas kuningatar.

Varjojen aika[]

Oppilaan tehtävä[]

Sammalturkin entisestä oppilaasta, Ahventassusta, on tullut soturi nimeltään Ahvensiipi, ja Sammalturkki on nyt klaaninvanhin.

Pirstoutunut taivas[]

Kesken.

Synkin yö[]

Kesken.

Tulijoki[]

Kesken.

Rikottu laki[]

Kadonneet tähdet[]

Kuulammella Sammalturkki kehottaa klaanitovereitaan pysymään rauhallisina, sillä Tähtiklaani voisi hyvinkin tulla takaisin, kun jää sulaa hiirenkorvan ajan saapuessa. Monet kissat ovat hänen kanssaan samaa mieltä, mutta ne jotka ovat eri mieltä alkavat kinastella. Myöhemmin Sammalturkki keskustelee Varjotassun näystä klaanien kanssa ja huomauttaa, että monet kissat eivät noudata lakia, mikä voisi olla syynä klaaneissa olevaan pimeyteen. Vatukkatähti nyökkää vanhukselle ja sanoo sen olevan mahdollista.

Tähdetön klaani[]

River[]

Sammalturkki ja jotkut hänen klaanitovereistaan vastustavat soturilakiin tehtäviä muutoksia Saarniturkin kukistumisen jälkeen. Sammalturkki uskoo muutoksen olevan liian suuri, ja hän pohtii, miten he voivat noudattaa soturilakia, jos he voisivat syöstä oman päällikkönsä vallasta. Usvatähden kuoleman jälkeen Sammalturkki onnittelee Frostpawia siitä, että tämä varmisti Usvatähden päässeen Tähtiklaaniin. Myöhemmin hän hautaa Usvatähden tämän valvojaisten jälkeen Hämyturkin ja Perhonsiiven kanssa.

Shadow[]

Jääsiipi, Graypaw ja Mistpaw siivoavat klaaninvanhimpien pesää Sammalturkkia varten, ja Sammalturkki muistuttaa heitä varmistamaan, ettei hänen uudessa makuusijassaan ole piikkejä.

Erikoisseikkailut[]

Väärätähden lupaus[]

Mosspaw nähdään oppilaana alkuteoksen lopussa olevassa sarjakuvassa. Väärätähti opettaa häntä ja Varjotassua kalastamaan. Varjotassu nauraa ja pilkkaa häntä, kun Mosspaw putoaa veteen ja sanoo, että hänen kuuluu napata kalat tassuilla eikä hampailla. Nolostunut Mosspaw käskee vihaisena Varjotassua olemaan hiljaa.

Leopardstar's Honor[]

Kesken.

Novellit[]

Mothwing's Secret[]

Sammalturkki kouluttaa Swallowpawia.

Kyyhkysiiven hiljaisuus[]

Suuren taistelun jälkeen Sammalturkista on tullut Ahventassun mestari.

Sarjakuvaromaanit[]

A Shadow in RiverClan[]

Sammalturkki onnittelee Myrskyturkkia ja Sulkahäntää näiden soturiseremonian jälkeen. Istuessaan Sashan ja Sulkahännän kanssa Sammalturkki varoittaa kahta liian rajusti leikkivää pentua, että Tiikeritähti tulee, jos he käyttäytyvät huonosti. Myöhemmin lehtikadon aikaan Sammalturkki yrittää murtaa jäätä kalastaakseen, mutta jää on liian syvää. Ollessaan vartiopuuhissa Sammalturkki tulee suuren ja nääntyneen ketun hyökkäämäksi ja hänen huutonsa herättävät jokiklaanilaiset. Hiirenkorvan aikaan Sammalturkki metsästää Sulkahännän ja Haukkahallan kanssa.

Kuvia[]

Viralliset kuvitukset[]

Perhe ja suku[]

Jäsenet[]

Sisko:

Emberdawn:[5] Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Kumppani:

Sammakkoloikka:[15] Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Tyttäret:

Huomenkukka:[16] Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Pajuhohde:[lähde?] Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Pojat:

Robinkit:[16] Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Woodkit:[16] Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Ottotytär:

Sulkahäntä:[lähde?] Kuollut, Tähtiklaanin ja Ikuisen Metsästyksen Heimon jäsen

Ottopoika:

Myrskyturkki:[lähde?] Elossa (kirjassa Graystripe's Vow)
Näytä lisää

Tyttärentyttäret:

Kieppupentu:[13] Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Särkihäntä:[13] Elossa (kirjassa Wind)

Tyttärenpoika:

Sorajalka:[13] Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Esiintymiset[]

Triviaa[]

Kiinnostavaa tietoa[]

  • Sammalturkki on tällä hetkellä vanhin tiedetty klaanikissa, noin 13 vuoden ikäisenä.[17]

Virheet[]

  • Sammalturkkia on virheellisesti kuvailtu vaaleanruskeaksi.[18]

Jatkuvuus[]

Seuraavat tiedot ovat peräisin lähteistä, joita ei pidetä kaanoniin kuuluvina tai joiden jatkuvuus on kumottu.

  • Lyhyttarinassa The Clans Decide Sammalturkki pyytää Tulitähteä palaamaan päiväkokoontumiseen, jonka tämä kutsui koolle. Myöhemmin Sammalturkki äänestää häntä kaikkien klaanien väliaikaiseksi päälliköksi.

Lainaukset[]

Kesken.

Lähteet[]

  1. 1,0 1,1 1,2 Myrsky nousee, hahmolista
  2. Shadow, sivu 60 (alkuteos)
  3. Pimeyden hetki, sivut 262-263
  4. Pimeyden hetki, sivu 133
  5. 5,0 5,1 Leopardstar's Honor, sivu 112 (alkuteos)
  6. Väärätähden lupaus, sarjakuva (alkuteos)
  7. 7,0 7,1 Näkö, hahmolista
  8. Oppilaan tehtävä, hahmolista
  9. Leopardstar's Honor, sivu 156 (alkuteos)
  10. Mothwing's Secret, hahmolista
  11. Vatukkatähden myrsky, hahmolista
  13. 13,0 13,1 13,2 13,3 Iltahämärä, hahmolista
  14. Leopardstar's Honor, luku 9 (alkuteos)
  16. 16,0 16,1 16,2 Leopardstar's Honor, sivu 320 (alkuteos)
  18. Vaarallinen polku, sivu 244
Jokiklaanin jäsenet
Päällikkö
Usvatähti
Varapäällikkö
Ruokoviiksi
Parantaja
Perhonsiipi
Soturit
HämyturkkiSärkihäntäMalvanenäSuojakarvaPalkoloisteSäihkyturkkiLiskohäntäNiiskupilviSaniaiskarvaJänisloisteJääsiipiNärhikynsiPöllönenäPiikkihernekynsiYötaivasViimasydän
Oppilaat
SumutassuLoisketassu
Kuningattaret
Kiharasulka
Pennut
HallapentuUsvapentuHarmaapentu
Klaaninvanhimmat
Sammalturkki
Advertisement