Soturikissat Wiki
Advertisement
Soturikissat Wiki
"Ymmärrän. Mutta minulla on sinua ikävä."
— Sammalpentu Siniturkille hänen päällikön seremoniassaan kirjassa Sinitähden tarina, sivu 491

Sammalpentu (engl. Mosskit) on pikkuinen vaaleanharmaavalkoinen[1] naaras, jolla on kiiltävä turkki.[1] Hänellä on vaaleanpunainen nenä ja kirkkaansiniset silmät.[2]

Sammalpentu ja tämän pentuetoverit, Usvapentu ja Kivipentu, syntyivät Myrskyklaanin Sinitähdelle ja Jokiklaanin Tammisydämelle. Hän eli alunperin Myrskyklaanissa emonsa kanssa ja Rastaskarva oli hänen adoptioisänsä ennen kuin Siniturkki vei pentunsa Jokiklaaniin voidakseen tulla varapäälliköksi. Matkalla Sammalpentu kuolee kuitenkin kylmyyteen lehtikadon tiheän lumisateen takia. Lumiturkki johdatti hänet Tähtiklaaniin ja Sammalpentu antoi Siniturkille luottamuksen hengen.

Historia

Ennustusten alku

Villiin luontoon

Hänet mainitaan epäsuorasti, kun Yksisilmä kysyy, muistaako Kirjohäntä, kun Sinitähdestä tuli varapäällikkö ja tämä vastaa, että se tapahtui pian Sinitähden pentujen kuoltua.

Salaisuuksien metsä

Sinitähti kertoo Tulisydämelle pennuistaan. Hän sanoo kolmannen pennun, Sammalpennun, ollen liian heikko selviytyäkseen Jokiklaaniin ja menehtyneen joella Sinitähden luona.

Tähtien enne

Kuun merkki

Närhisulka huomaa Sammalpennun Tähtiklaanissa yhdessä Valkomyrskyn, Leijonamielen ja Lumiturkin kanssa. Sammalpentu telmii Lumiturkin jaloissa.

Viimeinen toivo

Kun Närhisulka, Haukkalento, Pajuhohde ja Pikkupilvi yrittävät kerätä kokoon niin monta Tähtiklaanin kissaa kuin mahdollista, Sammalpentu liittyy joukkoon ja istuu Lumiturkin alla. Kun Närhisulka sanoo olevansa nuorin kaikista, Sammalpentu tassuttaa esiin Lumiturkin takaa häntäänsä heilauttaen. Närhisulka korjaa, että hän on nuorempi kuin suurin osa Tähtiklaanista.
Kun Tähtiklaanin kissat tarkkailevat Synkän Metsän kissoja, Sammalpentu kysyy missä aurinko on. Hän ilahtuu kun he palaavat takaisin ja hän kipittää ruohoiselle rinteelle. Hän kysyy Närhisulalta, miksi hän vei heidät Synkkään Metsään, mutta Sinitähti koskettaa hänen päätään ja kertoo, että heidän on tunnettava vihollinen.

Erikoisseikkailut

Sinitähden tarina

Sammalpentu syntyy Siniturkille lehdikadon aikaan. Hänellä on kaksi sisarusta, jotka ovat Usvapentu ja Kivipentu. Klaani uskoo Rastaskarvan olevan pentujen isä.
Koska Siniturkki ei halua Ohdakekynnestä tulevan varapäällikköä, hän päättää luovuttaa pennut isälleen Jokiklaaniin. Siniturkki herättää pentunsa ja johdattaa heidät leiristä Käärmekiville. Hän kertoo pennuilleen, että kyse on leikistä ja heidän on paettava leiristä muiden näkemättä. Sammalpentu pelkää, että hän ja hänen sisaruksensa ovat liian pieniä, mutta Siniturkki lupaa, että he pysyvät turvassa.
Siniturkki yrittää pitää pentunsa lämpimänä kaivamalla pieniä kuoppia lumeen ja jättää pentunsa näihin koloihin matkallaan klaanin rajalle. Sammalpentu kävelee entistä hitaammin ja hän alkaa paleltumaan. Kun Kivipentu valittaa olevansa väsynyt, Siniturkki pysähtyy yhden tekemänsä kuopan kohdalle, ja Sammalpentu nukahtaa ensimmäisenä. Kun Siniturkki yrittää herättää Sammalpentua, tämä ei vastaa. Siniturkki jatkaa pentunsa ravistamista kauhuissaan. Siniturkin kuollut sisar, Lumiturkki, ilmestyy paikalle ja lupaa pitää huolta pennusta Tähtiklaanissa. Siniturkki ei ole uskoa Sammalpennun kuolemaa ja hän katsoo surun murtamana tyttärensä hengen erkanemista Lumiturkin mukana.
Kun Siniturkista tulee päällikkö, Sammalpentu antaa hänelle luottamuksen hengen.

Squirrelflight's Hope

Novellit

Vaahteravarjon kosto

Redtail's Debt

Spottedleaf's Heart

Klaanien kirjat

Cats of the Clans

Hän, Tuuliklaanin Adderkit ja Varjoklaanin Blossomkit tapaavat Kallion, joka kertoo heille tarinoita useista eri klaanien kissoista. Sammalpentu puolustaa omaa klaaniaan, Myrskyklaania, ja oppii lisää Jokiklaanista, jonne hän olisi voinut liittyä, jos hän olisi selvinnyt.

The Ultimate Guide

Kuvia

Perhe ja suku

Emo:

Sinitähti: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Isä:

Tammisydän: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Sisko:

Usvatähti: Elossa (kirjassa River of Fire)

Veli:

Kiviturkki: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Näytä loput

Siskontytär:

Esikkotassu: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Siskonpojat:

Haukitassu: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Ahvenpentu: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Ruokoviiksi: Elossa (kirjassa River of Fire)

Täti:

Lumiturkki: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Setä:

Väärätähti: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Isoäidit:

Kuukukka: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Sadekukka: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Isoisät:

Myrskyhäntä: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Simpukkasydän: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Serkut:

Valkomyrsky: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Särkipentu: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Pajupentu: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Hopeavirta: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Esiintymiset

Triviaa

Kiinnostavaa tietoa

  • Sammalpennulla on Jokiklaanin verta, koska hänen isänsä Tammisydän on jokiklaanilainen.
  • Toisin kuin Pikkutähdelle ja hänen sisaruksilleen, Sammalpennulle ei myönnetty soturinimeä, kun hän liittyi Tähtiklaaniin. Vicky on sanonut tämän johtuvan siitä, että Pikkutähti oli erikoistapaus ja Sammalpentu halusi mielellään pysyä Sammalpentuna.[3]

Virheet

  • Häntä on virheellisesti kutsuttu kolliksi sekä kuvailtu tummanharmaaksi kolliksi, jolla on vihreät silmät.

Lainaukset

"Katso minuaaaa!"
—Sammalpentu Pikkukorvalle. Sinitähden tarina, sivu 459
"Voidaanko mennä kotiin nyt? Palelee ja väsyttää."
—Sammalpentu valittaa Siniturkille. Sinitähden tarina, sivu 470
"Sammalpentu, ole kiltti ja herää. Ole kiltti. Joen toisella puolella on lämpöä ja turvapaikka. Teidän isänne pitää teistä huolta, aivan varmasti. Enää ihan vähän matkaa, oma pikkuinen, urhea tyttäreni."
—Siniturkki Sammalpennulle, joka on mennyt Tähtiklaaniin. Sinitähden tarina, sivu 473
"Tällä hengellä annan sinulle luottamusta. Luottamusta klaaniisi ja itseesi. Älä milloinkaan epäile, ettet tietäisi mikä on oikea polku."
—Sammalpentu Siniturkin päällikköseremoniassa. Sinitähden tarina, sivu 491

Lähteet ja sitaatit

Advertisement