"Tiedän että luulet, etten ole koskaan antanut Vatukkakynnelle anteeksi sitä että hän vei sinut minulta, mutta olet väärässä, ja niin ovat kaikki muutkin jotka luulevat niin. Sinun kanssasi minulla on kana kynimättä, Oravaliito. On aina ollut."
— Saarniturkin riita Oravaliidon kanssa kirjassa Pitkät varjot, sivu 271

Saarniturkki (engl. Ashfur) on lihaksikas[9] vaaleanharmaa kolli, jolla on tummempia juovia ja tummansiniset silmät.[1] Hänellä on lyhyt,[10] paksu turkki[11] ja lovi korvassa.[12]

Saarniturkki oli Myrskyklaanin soturi Tulitähden ja lyhyesti Harmaaraidan alaisuudessa metsässä ja järvellä. Ashkit syntyi Juovanaamalle ja Valkomyrskylle sisaruksiensa, Fernkitin, Elderkitin ja Tulipkitin, kanssa. Hän ja hänen sisarensa olivat ainoat pentueestaan, jotka selviytyivät ja kun Juovanaama suostui hoitamaan Pilvipentua, he saivat tämän ottoveljekseen. Oppilaana Saarnitassu sai mestarikseen Tomuturkin ja suri emoaan, jonka Tiikeritähti tappoi.

Ansaittuaan soturinimensä, Saarniturkki kehitti tunteita Oravaliitoa kohtaan. Oravaliito jakoi hetken samat tunteet, mutta huomasi että hänen todellinen paikkansa oli Vatukkakynnen kanssa. Kuiden kuluessa lohduttoman Saarniturkin suru muuttui vihaksi. Myöhemmin hän sai oppilaakseen Koivutassun ja Leijonatassun, joista jälkimmäinen oli Vatukkakynnen ja Oravaliidon poika. Tulipalon aikana Saarniturkki tukki Oravaliidon pakotien ja uhkasi tappaa hänen pentunsa. Oravaliito kuitenkin paljasti, etteivät he olleet hänen pentujaan, ja Saarniturkki suunnitteli paljastavansa totuuden kokoontumisessa. Paatsamalehti kuitenkin murhasi hänet ennen kuin hän pystyi kertomaan totuuden Paatsamalehdestä, Närhisulasta ja Leijonaroihusta. Saarniturkki liittyi myöhemmin Tähtiklaaniin, ja kun Närhisulka kysyi miksi Saarniturkki oli siellä, Keltahammas väitti, että Saarniturkin ainoa vika oli rakastaa liikaa.

Nimettömänä Tähtiklaanin henkenä Saarniturkki ilmestyi Shadowpawille katkaistaakseen yhteyden Tähtiklaaniin ja kertoen hänelle klaanien lainrikkojista.

Historia

Etsitkö pidempää yleiskatsausta? Löydät sen täältä!

Ennustusten alku

"Pelkäsin aivan kamalasti. Jos olisimme tienneet, millaisia koirat olivat, emme varmaankaan olisi uskaltaneet tehdä sitä."
—Saarnitassu Tulisydämelle koiralaumasta. Pimeyden hetki, sivu 20
Hän on yksi Juovanaaman ja Valkomyrskyn selvinneistä pennuista, ja hänen emonsa ottaa Pilvipennun kasvatikseen, kun Tulisydän tuo hänet Myrskyklaaniin. Saarnitassusta tulee oppilas sisarensa Lehvätassun kanssa ja saa mestarikseen Tomuturkin. Kun Tiikeritähti tappaa Juovanaaman jotta koiralauma pääsisi kissanveren makuun, Saarnitassu ja Lehvätassu vakuuttavat Tulisydämen antamaan heidän ajaa koirat pois. Myöhemmin hän osallistuu taisteluun Veriklaania vastaan ja auttaa tappamaan Veriklaanin varapäällikön, Ruodon, yhdessä muiden oppilaiden kanssa Ruodon tapettua Valkomyrskyn.

Uusi profetia

"Oravaliito olisi halunnut vaikeroida ääneen. Lehtilampi oli menettänyt valtavasti. Hän varmasti rakasti Varissulkaa hyvin paljon luopuakseen hänen vuokseen kaikesta. Tekisinkö minä niin Saarniturkin vuoksi? Oravaliito mietti. Jostain syystä hän ei uskonut tekevänsä niin. Entä Vatukkakynnen? Hän räpytteli silmiään käsittäessään, että siihen kysymykseen hän ei osannut vastata."
—Oravaliito miettiessään tunteitaan Saarniturkkia ja Vatukkakynttä kohtaan. Iltahämärä, sivut 263-264
Nuorena soturina Saarniturkki alkaa pitämään Tulitähden tyttärestä, Oravatassusta. Hänet nimitetään myös siskonpoikansa Koivutassun mestariksi. Vaikka hän ja Vatukkakynsi olivat aiemmin ystäviä, Saarniturkki on kateellinen tämän suhteesta Oravaliitoon. Kun Oravaliito riitelee pahasti Vatukkakynnen kanssa, naaraasta tulee läheinen Saarniturkin kanssa ja viettää suurimman osan ajastaan hänen kanssaan. Saarniturkki luulee voittaneensa Oravaliidon rakkauden. Hän on järkyttynyt ja murheellinen, kun Oravaliito sopii riitansa Vatukkakynnen kanssa ja heistä tulee kumppanit. Saarniturkki lähettää Tulitähden järvelle, jossa Myrskyklaanin päällikkö joutuu kettuansaan ja Vatukkakynsi kohtaa Haukkahallan. Hän pyytää kuitenkin apua Oravaliidolta ja Lehtilammelta.

Kolmikon mahti

"Hänen oli kuoltava, koska hän tiesi! Sinä iltana kun myrsky raivosi, Oravaliito kertoi jyrkänteellä Saarniturkille, ettemme me ole hänen pentujaan. Saarniturkki aikoi kertoa sen kaikille klaaneille kokoontumisessa, enkä voinut antaa hänen tehdä sitä! Muut luulevat että olemme oikeita klaanikissoja, metsäsyntyisiä niin kuin muutkin. En voinut antaa toisten saada selville totuutta – että Tulitähden klaani on vielä vähemmän puhdasverinen kuin he luulivat. Saarniturkki olisi tuhonnut Myrskyklaanin."
—Paatsamalehti myöntää tappaneensa Saarniturkin. Auringonnousu, sivu 247
Saarniturkki saa oppilaakseen Leijonatassun, Vatukkakynnen ja Oravaliidon pojan, jonka kanssa hän aloittaa vihamielisen ja levottoman suhteen. Hän on usein tiukka oppilastaan kohtaan ja kritisoi häntä nopeasti. Jopa sen jälkeen kun Leijonaroihusta on tehty soturi, he taistelevat kynnet esillä. Kun Myrskyklaanin leirissä syttyy tulipalo, Oravaliito ja hänen pentunsa yrittävät paeta. Kun palava oksa putoaa, Saarniturkki estää ainoan pakoreitin. Hän paljastaa Oravaliidolle, että hän on edelleen raivoissaan ja murtunut siitä, että tämä valitsi Vatukkakynnen eikä häntä, ja hän haluaa saada hänet kärsimään. Hän paljastaa myös johdattaneensa Tulitähden kettuansaan.
Hän on hämmästynyt, kun Oravaliito paljastaa, etteivät Paatsamalehti, Leijonaroihu ja Närhisulka ole hänen pentujaan, jolloin hän antaa heidän paeta vahingoittumattomina. Hän uhkaa kuitenkin paljastaa totuuden seuraavassa kokoontumisessa. Kokoontumispäivänä Saarniturkki katoaa. Hänen ruumiinsa löytyy virrasta, ja monet hänen klaanitovereistaan uskovat hänen hukkuneen. Paatsamalehti kuitenkin paljastaa Närhisulalle ja Leijonaroihulle, että hän oli tappanut hänet salaisuuden säilyttämiseksi.

Tähtien enne

The Broken Code

Erikoisseikkailut

Kuvia

Tapetut uhrit

Tämä lista luettelee Saarniturkin tappamat uhrit:

Seremoniat

Perhe

Pääartikkeli: Saarniturkki (MK)/Perhe
Saarniturkin vanhemmat ovat Juovanaama ja Valkomyrsky ja hänen sisaruksiaan ova Lehväpilvi, Elderkit ja Tulipkit. Hänen ottoveljensä on Pilvihäntä ja sisaruspuolia Ratamohäntä, Nokiturkki ja Tihkuviiksi. Lisää Saarniturkin sukuun liittyvää tietoa löydät täältä!

Esiintymiset

Triviaa

Pääartikkeli: Saarniturkki (MK)/Trivia
Tiesitkö, että Saarniturkki meni Tähtiklaaniin koska Vicky kertoi "Saarniturkin tulleen hulluksi yksipuolisesta rakkaudesta"? Lisää nippelitietoa löydät täältä!

Lainaukset

"Keskiyö sanoi että tieto ei aina ole valtaa. Mutta joskus se on. Ja Saarniturkilla on valta tuhota meidät kaikki."
—Närhisulan ajatuksia Saarniturkista. Pitkät varjot, sivu 280

Lähteet ja sitaatit