FANDOM

Hän on kokonaisen kuun minua vanhempi. Tule juttelemaan hänen kanssaan. Huomaat, ettei hän ole niin pehmoinen kuin miltä hän näyttää.

Hiiritassu kertoessaan Särkitassusta Leijonatassulle.[1]

Särkihäntä (engl. Minnowtail) on sileäturkkinen, täplikäs[5] tummanharmaa ja valkoinen[1] naaras, jolla on meripihkanväriset silmät.[6]

Erikoisseikkailut

Crowfeather's Trial

Särkihäntä ei esiinny kirjassa, mutta hänet on listattu jokiklaanilaisiin.

Vatukkatähden myrsky

Tigerheart's Shadow

Uusi profetia

Aamunkoi

Särkipentu on syntynyt Huomenkukalle, Jokiklaanin kuningattarelle, kahden sisaruksensa, Kieppupennun ja Sorapennun kanssa. Yhtäkään pennuista ei mainita nimeltä.
Hän tekee matkan neljän klaanin kanssa uuteen kotiinsa järvelle. Kun hän ja hänen sisaruksensa ovat jumissa ukkospolun keskellä, Oravatassu, Varistassu ja Huomenkukka pelastavat heidät. Lehtitassu tarkistaa heidät ja huomaa, etteivät he ole loukkaantuneita, vain väsyneitä ja pelästyneitä.
Heidät nähdään myöhemmin Huomenkukan ja kahden Jokiklaanin soturin kantamina. Vuorilla toisen kotkan hyökätessä, hänet ja muut klaanipennut työnnetään nurkkaan, kunnes heimokissat saapuvat ja ajavat kotkan pois. Hän ja hänen sisaruksensa sekä Unikonvarren pennut jakavat saaliin ja leikkivät heimokissojen pentujen kanssa.

Iltahämärä

Särkipentu keksii karata sisarustensa kanssa leiristä, jolloin he löytävät myrkkyä. He leikkivät siinä ja Särkipentu yllyttää Sorapentua juomaan. Lopulta he kaikki juovat sitä ja kommentoivat sen olevan "ällöttävää". Tämän seurauksena pennut tulevat vakavasti sairaiksi. Kun heidän emonsa, Huomenkukka, nuolee pennut puhtaiksi, hän nielee myrkkyä ja sairastuu ensimmäisenä aikuisena kissana. Monet muut kissat tulevat sairaiksi ja Lehtilammen on autettava Perhonsiipeä parantamaan heidät.
Kun Särkipentu kertoo tarinan Lehtilammelle, hän kysyy, onko hän syyllinen. Lehtilampi vakuuttaa hänelle ettei hän ole ja rauhallisesti käskee hänet nukkumaan. Lopulta Särkipennun veli, Kieppupentu, kuolee myrkytykseen, vaikka kaikki muut kissat, lukuunottamatta vanhempaa kissaa nimeltä Murattihäntä, ovat toipumassa.
Myöhemmin Särkipentu ja Sorapentu ovat leikkimässä veden äärellä ja upottavat tassujaan veteen. Perhonsiipi käskee heitä leikkimään jossain muualla, koska jos he putoavat, hänellä ei olisi tarpeeksi aikaa pelastaa heitä. Särkipentu ja Sorapentu vaihtavat paikkaa ja leikkivät juoksemalla ympyrää.

Kolmikon mahti

Näkö

Särkitassu on oppilas ensimmäisessä kokoontumisessa, johon Leijonatassu ja Paatsamatassu osallistuvat. Hiiritassu pyytää Leijonaroihua esitelläkseen Särkitassun. Hän mainitsee hänen olevan kokonaisen kuun vanhempi kuin hän, vaikka hänellä on pörröinen turkki kuin pennulla. Särkitassu esittelee kaksi muuta Jokiklaanin oppilasta, Loikkatassun ja Soratassun. Hän tarjoutuu näyttämään kahdelle kollille saarta, mutta Leijonatassu hylkää tarjouksen ärtyneenä, vaikka ajattelee että Hiiritassu olisi nauttinut kuunvalossa kävelemisestä kauniin oppilaan kanssa.
Särkitassu osallistuu päiväkokoontumiseen ja hänen klaanitoverinsa, Loikkatassu, ansaitsee pulskimman kalan.

Pimeyden joki

Kun hänen klaanitoverinsa yrittävät rakentaa uudelleen Jokiklaanin leiriä, Särkitassu ja Loikkatassu auttavat Myyrähammasta siirtämään kiviä ja tukkimaan virran, jotta siitä tulisi syvempi ja laajempi. Särkitassu yksi niistä, jotka varoittavat heitä kaksijaloista.
Myöhemmin hän on yksi kissoista, jotka Paatsamatassu tapaa Jokiklaanissa. Hän on huolestunut Myrskyklaanin oppilaan läsnolosta ja kysyy miksi hän on täällä ja miksi hän haisee niin pahalta. Särkitassu on myös partiossa, kun Tuuliklaani löytää heidät rajalta, kun Hevospaikan koira oli jahdannut heitä. Hän kysyy, pitäisikö Tuuliklaanin partio ajaa pois, mutta hänelle sanotaan ettei siitä ole hyötyä. Hänen ja Loikkatassun nähdään siirtyvän lähemmäksi toisiaan.

Karkotus

Särkitassu ei esiinny kirjassa, mutta hänet on listattu jokiklaanilaisiin.

Pimennys

Pitkät varjot

Auringonnousu

Tähtien enne

Neljäs oppilas

Särkihäntä ei esiinny kirjassa, mutta hänet on listattu jokiklaanilaisiin. Hän on nyt soturi ja hänellä on oppilas, Sammaltassu.

Etäiset kaiut

Yön kuiskaukset

Kun Murattitassu menee Synkkään Metsään harjoitusta varten, hän huomaa Särkihännän ja Lommotassun yhdessä muiden sotureiden kanssa, harjoittelemassa Synkän Metsän tapoja. Särkihännän syy koulutukseen on tuntematon.

Kuun merkki

Kun Kyyhkytassu käyttää voimiaan, hän kuulee Särkihännän antavan Sammaltassulle kalastamiskoulutusta ja kertoo oppilaalleen, että hänen on istuttava siellä, missä hänen varjonsa ei osu veteen.

Unohdettu soturi

Särkihäntä nähdään kiipeilykoulutuksessa Synkässä Metsässä.

Viimeinen toivo

A Vision of Shadows

The Apprentice's Quest

Thunder and Shadow

Shattered Sky

Darkest Night

River of Fire

The Raging Storm

Novellit

Paatsamalehden tarina

Särkitassu ei esiinny novellissa, mutta hänet on listattu jokiklaanilaisiin.

Usvatähden enne

Dovewing's Silence

Särkihäntä ei esiinny novellissa, mutta hänet on listattu jokiklaanilaisiin.

Perhe ja suku

Emo:

Huomenkukka: Kuollut, tuntematon olinpaikka

Veli:

Sorajalka: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Sisko:

Kieppupentu: Kuollut, tuntematon olinpaikka

Lainaukset

"Muutama päivä sitten he karkasivat leiristä ja menivät tutkimaan maastoa omin päin. Se oli Särkipennun ajatus. Hän keksii enemmän tapoja ajautua hankaluuksiin kuin Hopeahännässä on tähtiä. Mitä pikemin hänellä on mestari katsomassa hänen peräänsä, sitä tyytyväisempi minä olen."
—Usvajalka Lehtilammelle Särkipennusta. Iltahämärä, pages 164-165
Lehtilampi: "No, joiko hän sitä?"
Särkipentu: "Me kaikki joimme. Se oli ällöttävää."
Perhonsiipi: "Tiesithän, että juuri se sai teidät sairastumaan?"
Särkipentu: "Emme me tienneet!"
Lehtilampi: "Juuri siksi sinun ei koskaan pidä koskea mihinkään tuntemattomaan. Sitten kun olet oppilas ja saat lähteä leiristä omin päin, sinun on ilmoitettava mestarillesi kaikesta, mitä olet löytänyt. Omallakaan reviirillä kaikki ei ole turvallista. Lupaathan?"
Särkipentu: "Selvä on. Onko tämä kaikki minun syytäni?"
Lehtilampi: "Ei ole, pikkuiseni. Menehän nyt nukkumaan."
—Särkipentu Lehtilammelle ja Perhonsiivelle kaksijalkojen aineesta. Iltahämärä, sivu 171

Lähteet ja sitaatit

  1. 1,0 1,1 Näkö, sivu 133
  2. 2,0 2,1 2,2 Näkö, hahmolista
  3. Iltahämärä, hahmolista
  4. 4,0 4,1 Neljäs oppilas, hahmolista
  5. Pimeyden joki, sivu 195
  6. Näkö, sivu 134