FANDOM

Oletteko unohtaneet, mitä Leoparditähti sanoi viime yön kokoontumisessa? Järven kalat kuuluvat Jokiklaanille!

— Ruokoviiksi Myrskyklaanin partiolle.[1]

Ruokoviiksi (engl. Reedwhisker) on musta kolli,[5] jolla on tummanharmaat silmät.[12]

Ruokoviiksi on Jokiklaanin nykyinen varapäällikkö järvellä. Hän on syntynyt Usvajalalle ja Mustakynnelle sisaruksiensa, Ahvenpennun, Haukitassun ja Esikkotassun kanssa. Kun hän on nuori pentu, joki tulvii ja vie mukanaan pentutarhan lattian, mutta Tulisydän ja Harmaaraita pelastavat hänet. Hänestä tulee myöhemmin oppilas nimeltä Ruokotassu. Hän on lähellä hukkua jokeen, mutta Lehtitassu pelastaa hänet. Hänestä tulee soturi nimeltä Ruokoviiksi ja hän saa ensimmäisen oppilaansa, Väretassun ja myöhemmin Loikkatassun.

Hänestä tulee vanhempi soturi ja hän saa kolmannen oppilaansa, Lommotassun. Kun Usvajalasta tulee Jokiklaanin päällikkö, hän valitsee Ruokoviiksen varapäälliköksi. Hänellä ja Usvatähdellä on läheinen side, koska Ruokoviiksi on Usvatähden ainoa selviytynyt pentu. Ruokoviiksi saa neljännen oppilaansa, Liskotassun. Kun The Kin hyökkää Jokiklaaniin, he häviävät taistelun ja Ruokoviiksi otetaan vangiksi muiden loukkaantuneiden kanssa. Ruokoviiksi osoittaa avoimesti uhmakkuutta ja vihamielisyyttä Darktailia kohtaan, ja onnistuu pakenemaan muiden klaanien avulla ja auttaa ajamaan The Kinin pois. Hän auttaa Usvatähteä Jokiklaanin jälleenrakentamisessa ja toipumaan The Kinin, ja myöhemmin tulipalon aiheuttamista tuhoista.

Historia

Etsitkö pidempää yhteenvetoa? Löydät sen täältä.

Ennustusten alku

"Pysykäähän kumpikin aloillanne. Lähdemme nyt etsimään emoanne."
—Harmaaraita pennuille, jotka melkein hukkuivat. Salaisuuksien metsä, page 123
Hän on yksi Usvajalan ja Mustakynnen pennuista, jonka tulva tempaisee mukaansa. Tulisydän ja Harmaaraita pelastavat heidät ja vievät heidät takaisin Jokiklaanin leiriin, missä Leoparditurkki, Kiviturkki ja Mustakynsi ottavat heidät vastaan. Leoparditurkki ja Mustakynsi syyttävät heitä pentujen varastamisesta tulvan aikana, mutta Kiviturkki tunnistaa pentujen olevan hänen sisarensa. Vaikka Usvajalka on kiitollinen siitä, että he pelastivat pennut, Mustakynsi kieltäytyy silti uskomasta heidän tarinaansa.

Uusi profetia

"Minä olen Ruokoviiksi. Sinä pelastit minut kun olin vähällä hukkua, siellä vanhassa kodissamme."
—Ruokoviiksi Lehtilammelle. Iltahämärä, page 156
Ruokotassu on nyt nuori oppilas. Hän putoaa vahingossa jokeen ja Usvajalka pelastaa hänet. Hän on kuitenkin tajuton ja vuotaa verta, ja Haukkahalla ja Usvajalka kehottavat Perhonsiipeä auttamaan häntä, mutta hän on hermostunut. Lehtitassu poistaa Täplälehden avulla veden keuhkoista ja hoitaa haavan. Ruokotassu kiittää Lehtitassua ja huomaa yhtäkkiä tämän olevan Myrskyklaanin kissa. Perhonsiipi tuskailee, kuinka ei onnistunut auttamaan Ruokotassua, mutta Lehtitassu rauhoittaa häntä.
Hän matkaa heidän uuteen kotiinsa ja saa soturinimen, Ruokoviiksi, sekä myöhemmin oppilaan, Väretassun. Hän tapaa taas Lehtilammen kun hän tulee auttamaan Jokiklaanissa riehuvan sairauden kanssa. Lehtilampi on iloinen nähdessään hänet jälleen, ja pyytää häntä keräämään siankärsämöä ja katajanmarjoja Väretassun kanssa.

Kolmikon mahti

"Ehei! Sinun on selitettävä, mitä sinä teet täällä!"
—Ruokoviiksi Paatsamatassulle, kun tämä on lähdössä kotiin. Pimeyden joki, page 199
Ruokoviiksellä on toinen oppilas, Loikkatassu. Pajutassu ja Paatsamatassu vakoilevat Ruokoviikseä, Myyrähammasta, Mustakynttä, Särkitassua ja Loikkatassua, kun nämä ympäröivät leiriä kivillä ja piikkiherneillä, mutta jäävät kiinni, kun koira jahtaa heidät Tuuliklaanin alueelle. Saarnijalka ja Lovikorva syyttävät heitä tunkeutumisesta, ja Jokiklaanin partio vie Paatsmatassun takaisin saarelle. Ruokoviiksi ilmoittaa Paatsamatassusta Leoparditähdelle, joka antaa hänen jäädä kunnes on turvallista palata.
Hän osallistuu neljän klaanin väliseen taisteluun ja taistelee Tuuliklaanin kanssa Myrskyklaania ja Varjoklaania vastaan. Kun Harmaaraita käskee Närhitassun ilmoittaa Tulitähdelle, että Jokiklaani on liittynyt taisteluun, Närhitassu havaitsee Ruokoviiksen ja Sammalturkin väittelevän heidän ollessaan matkalla kohti Tulitähden taistelupartiota.

Tähtien enne

"Ja pah! Kaksijalat nyt eivät saisi kalaa vaikka se hyppäisi rannalle ja pyytäisi nappaamaan."
—Ruokoviiksi kokoontumisessa. Unohdettu soturi, page 273
Ruokoviiksellä on kolmas oppilas, Lommotassu. Kuivuuden aikana Leoparditähti vaatii järven kaloja Jokiklaanille ja määrää sotureitaan vartioimaan jäljellä olevaa järvivettä. Ruokoviiksi, Harmaausva, Saukkosydän ja Niiskutassu valvovat vettä, kun Myrskyklaanin partio tulee keräämään sitä. Ruokoviiksi muistuttaa terävästi, että he eivät saa kalaa. Kun Kyyhkytassu käyttää voimiaan ja vakoilee Jokiklaania, Ruokoviiksi toivoo, että Tulitähden suunnitelma lähettää kissoja vapauttamaan veden toimii.
Leoparditähden kuoleman jälkeen hänen emostaan, Usvajalasta, tulee päällikkö. Hän nimittää Ruokoviiksen varapäällikökseen. Kun Usvatähti raportoi kokoontumisessa, että lkaksijalkojen lisääntynyt läsnäolo ei ole uhannut heidän tuoresaalistaan, Ruokoviiksi huomauttaa, että kaksijalat eivät kykene nappaamaan kalaa.

A Vision of Shadows

The Broken Code

Novellit

Tässä osiossa esitetään yhteenveto Ruokoviiksen merkittävistä esiintymisistä novelleissa. Jos etsit täydellistä luetteloa, löydät sen tästä!

Yksityiskohtainen kuvaus

Ruokoviiksi on hoikka[13] musta kolli,[5] jolla on pienet, siistit korvat[13] ja tummanharmaat silmät.[12]

Kuvia

Lainaukset

Lähteet ja sitaatit

  1. Neljäs oppilas, sivu 29
  2. Salaisuuksien metsä, sivu 122
  3. Salaisuuksien metsä, sivu 125
  4. Kuunnousu, sivu 204
  5. 5,0 5,1 5,2 5,3 Iltahämärä, hahmolista
  6. Usvatähden enne, luku 7
  7. Yön kuiskaukset, hahmolista
  8. Usvatähden enne, luku 2
  9. Näkö, hahmolista
  10. Neljäs oppilas, hahmolista
  11. Vatukkatähden myrsky, hahmolista
  12. 12,0 12,1 Usvatähden enne, luku 2
  13. 13,0 13,1 Iltahämärä, sivu 156