Soturikissat Wiki
Advertisement
Soturikissat Wiki
"Ja tämä on Ratamohäntä. Hän salasi vammansa, koska halusi huolehtia pennuista, mutta kuoli juuri kun luulimme että olimme voittaneet. Hän oli kaikkein urhoollisin."
Kastetassu selittäessään Ratamohännän merkkiä Kaatuneiden Salossa kirjassa Vatukkatähden myrsky, sivu 27

Ratamohäntä (engl. Sorreltail) on täplikäs,[11] kilpikonnakuvioisen ja valkoisen kirjava naaras, jolla on meripihkanväriset silmät.[6]

Hän on syntynyt Ratamopentuna Pajuturkille ja Valkomyrskylle yhdessä veljiensä, Tihkupennun ja Nokipennun kanssa. Pentuna hän seuraa Mustaraitaa, kun tämä hiipii Myrskyklaanin leiristä ja näkee hänen puhuvan Varjoklaanin Mustajalan kanssa. Jotta Ratamopentu olisi hiljaa, Mustaraita houkuttelee häntä syömään kuolomarjoja. Tuhkamarja pelastaa hänet ja hän toipuu täydellisesti. Hänestä tulee oppilas, Ratamotassu, ja hän saa mestarikseen Hiekkamyrskyn. Kun Hiekkamyrsky lähtee matkalle Tulitähden kanssa, Ratamotassu saa väliaikaiseksi mestrikseen Tomuturkin.

Hänen nimitysmenonsa viivästyy, sillä hän loukkaantui kaksijalkojen hirviöstä, mutta toipuu lopulta ja nimitetään soturiksi nimeltä Ratamohäntä. Hänestä ja Saniaisturkista tulee kumppaneita, ja poikimisen aikana mäyrät hyökkäävät Myrskyklaanin leiriin. Hänen veljensä Nokiturkki tapetaan ja Tuhkamarja kuolee auttaessaan Ratamohäntää. Hänen pentunsa ovat nimeltään Unikkopentu, Kontiaispentu, Hunajapentu ja Tuhkapentu. Hän ja Saniaisturkki saavat myöhemmin toisen pentueen, Liljapennun ja Siemenpennun. Suuren taistelun aikana Ratamohäntä nähdään puolustamassa pentutarhaa, mutta hän kuolee haavoihinsa.

Historia

Etsitkö pidempää yhteenvetoa? Löydät sen täältä.

Ennustusten alku

"He ovat hyviä. Etenkin tuo pikku Ratamopentu. Jos pyytäisit minua hänen mestarikseen, en varmasti kieltäytyisi."
—Hiekkamyrsky Tulitähdelle Ratamopennusta. Pimeyden hetki, sivu 241
Ratamopentu on syntynyt Pajuturkille ja Valkomyrskylle yhdessä kahden veljensä Nokipennun ja Tihkupennun kanssa. Ratamopentu seuraa Mustaraitaa ulos leiristä ja todistaa, kun hän tapaa salaa Varjoklaanin varapäällikön, Mustajalan. Kun Mustaraita havaitsee tämän, hän antaa pennulle kuolomarjoja estääkseen tätä kertomasta kenellekään. Myrskyklaanin parantaja Tuhkamarja kuolehtii Ratamopennusta, ja kun hän on saanut voimiaan takaisin, hän kertoo Tulitähdelle mitä tapahtui, mikä johtaa Mustaraidan karkotukseen. Kun hän on toipunut täysin, Hiekkamyrsky opettaa Ratamopennulle ja hänen veljilleen taisteluliikkeitä ja pennut kinastelevat siitä, kenestä tulee Hiekkamyrskyn oppilas kun he saavuttavat kuuden kuun iän.

Uusi profetia

"Joo! Ai siltä varalta että Tuuliklaani vahingossa harhautuu meidän reviirillemme? Yrittäköön vain!"
—Ratamohäntä Lehtitassulle. Keskiyö, sivu 208
Ratamotassu on nyt oppilas ja hänen mestarinsa on Hiekkamyrsky. Koska hän loukkaantui hirviön osumasta, hänen nimitysmenojaan siirrettiin, kun hänen veljensä saivat täydet nimet. Ratamotassu kamppaa Vatukkakynnen ja paljastaa että hänen nimitysmenonsa ovat sinä päivänä. Myöhemmin hän saa nimekseen Ratamohäntä. Hän on Lehtitassun hyvä ystävä ja seuraa häntä usein seikkailuihin, keräämään yrttejä, Tuuliklaanin reviirille sekä tutkimaan kaksijalkoja, jotka repivät metsää hajalle. Kaksijalat nappaavat Lehtitassun eikä Ratamohäntä pysty pelastamaan häntä, mikä aiheuttaa hänelle syyllisyydentunnon. Myöhemmin hän auttaa vapauttamaan Lehtitassun ja muut loukkuun jääneet kissat. Ratamohäntä matkustaa muiden neljän klaanin kanssa suurella taivalluksella ja asettuu Myrskyklaanin uuteen leiriin järven viereen. Hänestä tulee Saniaisturkin kumppani ja odottaa pian hänen pentujaan. Ratamohäntä synnyttää, kun mäyrät hyökkäävät Myrskyklaanin leiriin, ja Tuhkamarja kuolee suojellessaan häntä. Ratamohäntä ja Saniaisturkki nimeävät pennut Kontiaispennuksi, Unikkopennuksi, Hunajapennuksi ja Tuhkapennuksi Tuhkamarjan mukaan.

Kolmikon mahti

"En tiedä, miten sinä sen teit, mutta tiedän että autoit Unikkotassua selviämään yön yli. Kiitos."
—Ratamohäntä kiittässään Närhitassua tyttärensä pelastamisesta. Näkö, sivu 308
Ratamohännän pennut ovat nyt oppilaita ja paljastetaan, että hänen ainoa poikansa Kontiaistassu kuoli viheryskään. Unikkotassu on erittäin sairas, ja Närhitassu lupaa Ratamohännälle, ettei hän anna hänen kuolla. Kun Unikkotassu on toipunut, Ratamohäntä on erittäin kiitollinen ja kiittää Närhitassua. Tuhkatassu putoaa myöhemmin Taivastammesta ja murtaa jalkansa. Ratamohäntä näyttää olevan hätääntynyt hänen loukkaantumisestaan ja tarjoutuu jäämään hänen kanssaan. Kun Oravaliito matkustaa vuorille auttamaan heimoa, Ratamohännästä tulee Kettutassun väliaikainen mestari. Hunajatassun ja Unikkotassun nimitysmenojen aikana Ratamohäntä ajattelee, kuinka hänen poikansa pitäisi olla myös siellä. Hänen tyttärensä Hunajalehvä kuolee pelastettuaan Varpupennun käärmeeltä. Ratamohäntä suree ja valvoo hänen kanssaan muun perheen kanssa.

Tähtien enne

"Kukaan ei koske Myrskyklaanin pentuihin!"
—Ratamohäntä ennen suurta taistelua. Viimeinen toivo, sivu 242
Ratamohäntä odottaa jälleen pentuja, ja aloittaa poikimisen leirin ulkopuolella. Hänen ikänsä ja jäykkyyden vuoksi poikiminen on tuskallisempaa ja uuvuttavampaa. Hän saa kaksi tervettä tytärtä ja heidät viedään takaisin leiriin. Heidät nimitetään myöhemmin Liljapennuksi ja Siemenpennuksi. Suuren taistelun aikana Ratamohäntä lähetetään auttamaan Varjoklaania taistelussa Synkkää Metsää vastaan. Kun he palaavat leiriin, hän taistelee Mustaraidan kanssa ja kun tämä pakenee, hän menee pentujensa luokse ja kertoo heille, että on turvallista tulla ulos.

Erikoisseikkailut

Tässä osiossa esitetään yhteenveto Ratamohännän merkittävistä esiintymisistä erikoisseikkailuissa. Jos etsit täydellistä luetteloa, löydät sen tästä!

Kirjassa Tulitähden tehtävä Ratamotassu ja hänen veljensä murtuvat, kun mäyrä tappaa Pajuturkin. Heidät lähetetään pentutarhaan kuningattarien kanssa toipumaan surustaan. Ratamotassulle annetaan Tomuturkki väliaikaiseksi mestariksi, kun Hiekkamyrsky lähteee Tulitähden kanssa matkalle.
Kirjassa Vatukkatähden myrsky Kastetassu mainitsee Ratamohännän nimen Kaatuneiden Salossa, ja hänen sanotaan olevan rohkein kaikista kuolleista kissoista, sillä hän salasi haavansa pentujensa vuoksi. Kun Liljatassusta tehdään soturi, Vatukkatähti antaa hänelle nimen Liljasydän tunnustuksena hänen rohkeudestaan ja koska Ratamohäntä ja Siementassu elävät ikuisesti hänen sydämessään.

Yksityiskohtainen kuvaus

Ratamohäntä on vanttera,[12] hoikka, täplikäs,[11] kilpikonnakuvioisen ja valkoisen kirjava naaras, jolla on meripihkanväriset silmät,[6] pehmeä häntä[13] sekä valkoinen rinta ja tassut.[14]

Kuvia

Fanikuvitukset

Viralliset kuvitukset

Perhe

Pääartikkeli: Ratamohäntä/Perhe
Ratamohännän vanhemmat ovat Pajuturkki ja Valkomyrsky ja hänen pentuetoverinsa ovat Nokiturkki ja Tihkuviiksi. Hänen kumppaninsa on Saniaisturkki ja heidän pentujaan ovat Hunajalehvä, Tuhkasydän, Unikkohalla, Liljasydän, Siementassu ja Kontiaistassu. Lisää Ratamohännän sukuun liittyvää tietoa löydät täältä!

Esiintymiset

Kesken.

Triviaa

Kiinnostavaa tietoa

Tekijöiden lausuntoja

Virheet

  • Ratamohäntä on listattu Kuunnousussa oppilaaksi,[16] vaikka hänestä tuli soturi jo Keskiyössä.[17]

Lainaukset

Ratamohäntä: "Se sattui silloin kun olin pentu, ennen kuin sinä olit syntynyt. Seurasin Mustaraitaa metsään — et sinä Mustaraitaa muista; hän oli Tiikeritähden tärkein liittolainen Myrskyklaanissa. Kun huomasin hänen juttelevan Mustatähden kanssa — silloin hän oli vielä Mustajalka, Tiikeritähden varapäällikkö — meidän reviirillämme, hän antoi minulle kuolomarjoja jotten voisi kertoa kenellekään mitä olin nähnyt."
Lehtitassu: "Sehän on hirveää!"
Ratamohäntä: "Selvisin Tuhkamarjan ansiosta. Sitä paitsi se on nyt ohi. Tekivätpä kaksijalat mitä hyvänsä, ainakaan meidän ei tarvitse enää huolehtia Tiikeritähdestä."
—Ratamohäntä Lehtitassulle siitä, kuinka hän oli kuolla kuolomarjamyrkytykseen Kuunnousu, sivu 245

Seremoniat

Ratamohännän soturiseremonia
Tulitähti: Hiekkamyrsky, oletko vakuuttunut siitä, että tämä oppilas on valmis Myrskyklaanin soturiksi?
Hiekkamyrsky: Hänestä tulee soturi, josta klaani voi olla ylpeä.
Tulitähti: Minä Tulitähti, Myrskyklaanin päällikkö, pyydän esi-isiäni kääntämään katseensa tähän oppilaaseen. Hän on opiskellut kovasti ymmärtääkseen jalot lakinne, ja on hänen vuoronsa tulle soturiksi. Ratamotassu, lupaatko elää soturilain mukaisesti ja puolustaa tätä klaania - jopa henkesi uhalla?
Ratamotassu: Lupaan.
Tulitähti: Siispä Tähtiklaanin voimien kautta annan sinulle soturinimesi. Ratamotassu, tästä hetkestä lähtien sinut tunnetaan Ratamohäntänä. Tähtiklaani kunnioittaa urheuttasi ja kärsivällisyyttäsi, ja hyväksymme sinut täydeksi Myrskyklaanin soturiksi.
Kaikki: Ratamohäntä! Ratamohäntä![18]

Lähteet ja sitaatit

  1. Vatukkatähden myrsky, sivu 459
  2. Myrsky nousee, sivu 119
  3. Pimeyden hetki, sivu 200
  4. Vatukkatähden myrsky, sivu 27
  5. Pimeyden hetki, sivu 93
  6. 6,0 6,1 6,2 6,3 Tulitähden tehtävä, hahmolista
  7. Keskiyö, sivu 30
  8. Iltahämärä, hahmolista
  9. Tulitähden tehtävä, sivu 118
  10. Karkotus, sivu 119
  11. 11,0 11,1 Näkö, sivu 70
  12. Pimeyden hetki, sivu 94
  13. Aamunkoi, sivu 205
  14. Keskiyö, sivu 29
  15. Ensimmäinen Erin Hunter Chat
  16. Kuunnousu, hahmolista
  17. Keskiyö, sivu 30
  18. Keskiyö, sivut 29-30
Advertisement