Pilvitähden taival (engl. Cloudstar's Journey) on kolmas novelli, joka kertoo Taivasklaanin päälliköstä, Pilvitähdestä. Novelli sisältyy Kertomattomia tarinoita -novellikokoelmaan, joka ilmestyi suomeksi vuonna 2018.

Takakansiteksti

(Epävirallinen suomennos)

Tässä Soturikissat-novellissa, Pilvitähti, Taivasklaanin päällikkö, on pitänyt huolen klaanitovereistaan metsän reunassa monia pitkiä vuodenaikoja. Mutta nyt kaksijalat ovat tunkeutuneet Taivasklaanin reviirille ja Taivasklaani on vaarassa tulemaan häädetyksi. Pilvitähden on pakko kääntyä muiden klaanien puoleen pyytämän apua, mutta ovatko he halukkaita auttamaan Taivasklaania?

Yksityiskohtainen juoni

Pilvitähti on partioimassa rajalla, kun hän kohtaa Myrskyklaanin Jyväturkin. Jyväturkki on epäkohtelias, mutta Pilvitähti ei välitä siitä.
Myöhemmin Pilvitähti tapaa unessaan Vaahteratähden, Pihlajatähden ja Hämytähden, jotka kertovat hänelle menneisyydestä ja vakuuttavat Taivasklaanin elävän ikuisesti.
Pian Vasanaskel kertoo Pilvitähdelle saaneensa enteitä Tähtiklaanilta. Hän mainitsee riistakasassa olleen päätön mustarastas, mutta Pilvitähti vastaa oppilaiden luultavasti saalistaneen huolimattomasti. Vasanaskel inttää riistan olevan vähissä, sillä kaksijalat ovat pelottaneet riistan pois. Tämän jälkeen Pilvitähti menee tervehtimään kumppaniaan Linnunlentoa, joka odottaa pentuja. Pilvitähti lupaa opettaa pentunsa sinnikkäiksi.
Pilvitähti menee opettamaan Asteritassua, Etanatassua ja Minttutassua puusta toiseen hyppimisessä. He hyppivät puusta toiseen, kunnes ovat lähellä aluetta, jolla kaksijalat ovat puuhastelleet. Yhtäkkiä hirviö saapuu metsään ja alkaa sahaamaan sitä puuta, jossa kissat ovat. Puu kaatuu sekä Pilvitähti että oppilaat tippuvat sen mukana maahan. Kukaan ei kuitenkaan onneksi loukkaannu. Etanatassu pelästyy ja pelkää kaksijalkojen tuhoavan metsän. Pilvitähti menee oppilaiden kanssa leiriin ja kertoo tapahtuneesta, josta muut kissat ovat järkyttyneitä.
Myöhemmin Pilvitähti menee Lumikkoviiksen, Kärppäturkin ja Hiirenhampaan kanssa katsomaan metsän osaa, jossa puu kaadettiin. He huomaavat, että kaksijalat ovat kaataneet paljon lisää puita ja Pilvitähti päättää uuden rajan olevan siinä, mihin kaksijalkojen tuhoama alue loppuu. Pilvitähti on huolissaan ruuan saamisesta ja Kärppäturkki ehdottaa Hämytähden luovuttaman alueen pyytämistä takaisin Myrskyklaanilta. Pilvitähti kuitenkin tyrmää ehdotuksen.
Kolme päivää myöhemmin Taivasklaani käy kokoontumisessa ja Pilvitähti valehtelee kaksijalkojen kaataneen vain muutaman puun.
Nuppusade voi huonosti ja Pilvitähti jää naaraan vierelle, mutta Vasanaskel käskee hänet kävelylle. Pilvitähti kävelee kaksijalkojen tuhoamalle alueelle ja hän huomaa kaksijalkojen rakentavan sinne pesiä. Kun Pilvitähti palaa leiriin, Vasanaskel ilmoittaa Nuppusateen kuolleen.
Pian Tammitassu putoaa kaksijalkojen tekemään koloon, mutta hänelle ei käy kuinkaan. Seuraavana päivänä Pilvitähti ilmoittaa, että he aikovat vallata Hämytähden luovuttaman alueen takaisin. Taivasklaani taistelee Myrskyklaania vastaan, mutta Taivasklaanin nälkiintyneet soturit jäävät auttamatta alakynteen ja he häviävät.
Vasanaskel kertoo saaneensa ennustuksen, jossa Taivasklaani lähtee metsästä. Pilvitähti vajoaa epätoivoon.
Neljänneskuuta myöhemmin Linnunlento synnyttää kaksi pentua, jotka hän ja Pilvitähti nimeävät Piikkipennuksi ja Täpläpennuksi. Lopulta Pilvitähti julistaa, että Taivasklaanin on lähdettävä metsästä ja etsittävä toinen asuinpaikka.
Seuraavassa kokoontumisessa Pilvitähti pyytää muilta klaaneista osan reviiristään, mutta muut päälliköt kieltäytyvät surumielisesti. Pilvitähti ilmoittaa Taivasklaanin lähtevän, mutta Linnunlennon mielestä Pilkkupentu ja Täpläpentu eivät ole valmiita matkustamaan. Myrskyklaanin Haukansiipi lupaa ottaa Linnunlennon ja tämän pennut Myrskyklaaniin, vaikka Pilvitähti ei ole siitä mielissään. Tämän jälkeen Taivasklaani lähtee metsästä ja Pilvitähti uskoo Tähtiklaanin pettäneen Taivasklaanin.

Lähteet ja sitaatit

Soturikissat
Ennustusten alku Villiin luontoonTuli ja jääSalaisuuksien metsäMyrsky nouseeVaarallinen polkuPimeyden hetki
Tähtien enne Neljäs oppilasEtäiset kaiutYön kuiskauksetKuun merkkiUnohdettu soturiViimeinen toivo
Klaanien synty Auringon polkuMyrskyn aikaEnsimmäinen taisteluHehkuva tähtiJaettu metsäTähtien polku
Varjojen aika Oppilaan tehtäväMyrsky ja varjoThe Shattered SkyDarkest NightRiver of FireThe Raging Storm
The Broken Code Lost StarsThe Silent ThawVeil of ShadowsDarkness WithinThe Place of No StarsA Light in the Mist
Erikoisseikkailut Tulitähden tehtäväSinitähden tarinaTaivasklaanin kohtaloVäärätähden lupausKeltahampaan salaisuusPitkätähden kostoVatukkatähden myrskyPerhon Lennon näkyHawkwing's JourneyTigerheart's ShadowCrowfeather's TrialSquirrelflight's HopeGraystripe's VowLeopardstar's Honor
Klaanien kirjat Klaanien salaisuudetCats of the ClansKlaanien lakiKlaanien taistelutEnter the ClansThe Warriors GuideThe Ultimate Guide
Mangat Graystripe's Adventure: Kadonnut soturiSoturin turvapaikkaSoturin paluu - Tigerstar and Sasha: Into the WoodsEscape from the ForestReturn to the Clans - Ravenpaw's Path: Shattered PeaceA Clan in NeedThe Heart of a Warrior - SkyClan and the Stranger: The RescueBeyond the CodeAfter the Flood - Erilliset mangat: The Rise of ScourgeA Shadow in RiverClanWinds of Change
Novellit Kertomattomia tarinoita: Paatsamalehden tarinaUsvatähden ennePilvitähden taival - Kertomuksia klaaneista: Tiikerikynnen raivoLehtilammen toiveKyyhkysiiven hiljaisuus - Shadows of the Clans: Mapleshade's VengeanceGoosefeather's CurseRavenpaw's Farewell - Legends of the Clans: Spottedleaf's HeartPinestar's ChoiceThunderstar's Echo - Path of a Warrior: Redtail's DebtTawnypelt's ClanShadowstar's Life - A Warrior's Spirit: Pebbleshine's KitsTree's RootsMothwing's Secret - A Warrior's Choice: Daisy's KinSpotfur's RebellionBlackfoot's Reckoning