Soturikissat Wiki
Advertisement
Soturikissat Wiki
"Minä olen aina uskonut soturilakiin ja aion aina uskoa."
— Pilvihäntä Mustaraidalle kirjassa Viimeinen toivo, sivu 267

Pilvihäntä (engl. Cloudtail) on painava, lumenvalkoinen[5] kolli,[6] jolla on pörröinen,[7] paksu[8] ja pitkäkarvainen turkki,[9] sekä siniset silmät.[10]

Pilvihäntä on Myrskyklaanin klaaninvanhin, joka on elänyt Sinitähden, Tulitähden ja Vatukkatähden alaisuudessa ensin metsässä ja sitten järvireviireillä. Hän syntyi kotikisuna vanhemmilleen Prinsessalle ja Oliverille neljän sisaruksensa, Saken, Terjen, Livian ja Namin, kanssa. Hänen emonsa Prinsessa luovutti hänet Tulisydämelle, jotta hänestäkin voisi tulla Myrskyklaanin soturi. Hänet nimettiin Pilvipennuksi ja Juovanaama toimi hänen kasvattiemonaan hoitaessaan samaan aikaan pentujaan Lehväpentua ja Saarnipentua. Myöhemmin hänestä tuli Tulisydämen oppilas, Pilvitassu. Oppilaana Pilvitassu kävi salaa kaksijalkalassa ennen kuin tuli kaksijalkojen kaappaamaksi, kunnes Tulisydän, Korppitassu ja Hiekkamyrsky lopulta pelastivat hänet.

Koska Pilvitassu ei uskonut Tähtiklaaniin, Sinitähti teki hänestä soturin ja nimitti hänet Pilvihännäksi. Hän ystävystyi Irvinaaman kanssa, kun tämä tuli koiralauman raatelemaksi. Pilvihäntä auttoi tätä näkemään kauneuden sisällään ja epävirallisesti koulutti naarasta ennen kuin tämän nimi vaihdettiin Kirkassydämeksi. Kaksikosta tuli myöhemmin kumppaneita ja heille syntyi Valkopentu. Pilvihäntä koulutti ensimmäisenä virallisena oppilaanaan Tihkutassua. Pilvihäntä osallistui Suurelle taivallukselle ja myöhemmin toimi Tuhkasydämen, Konna-askeleleen ja Paatsamatöyhtön mestarina järvelle saapuessaan. Hänelle ja Kirkassydämelle syntyi heidän toiseen pentueeseen kolme pentua - Kastepentu, Pihkapentu ja Lumipentu - ennen Suurta taistelua. Myöhemmin Pilvihäntä siirtyi klaaninvanhinten pesään Kirkassydämen ja Saniaisturkin kanssa.

Historia

Etsitkö pidempää yleiskatsausta? Löydät sen täältä!

Ennustusten alku

Kotikisu Prinsessa luovuttaa nimettömän esikoisensa veljelleen Tulisydämelle, jotta tämä voisi varttua klaanikissana ja tulla jonain päivänä enonsa kaltaiseksi sankariksi. Tulisydän tuo siskonpoikansa Myrskyklaaniin, missä he kohtaavat paheksuntaa pennun kotikisuperimästä. Hallaturkki ja Harmaaraita ovat ainoat kissat, jotka puolustavat Tulisydäntä, ja Hallaturkki antaa pennun sisarelleen Juovanaamalle, joka oli hiljattain menettänyt yhden pennuistaan. Lyhyen epäröinnin jälkeen Juovanaama suostuu hoitamaan pentua, ja Myrskyklaanin viralliseksi jäseneksi tullessaan pentu saa nimekseen Pilvipentu. Myöhemmin Pilvitassu saa Tulisydämen mestarikseen. Hän alkaa käymään salaa kaksijalanpesässä syödäkseen kotikisuruokaa ja jatkaa, vaikka Tulisydän ottaa asian puheeksi. Pilvitassu tulee kaksijalkojen kaappaamaksi, mutta Tulisydän, Hiekkamyrsky ja Korppitassu ehtivät pelastaa hänet, ja Pilvitassu saa opetuksen sekä lupaa olla käymättä enää kaksijalkalassa.
Pilvitassu alkaa haastamaan klaanien uskon Tähtiklaaniin, mikä häkellyttää Tulisydäntä, mutta huvittaa Sinitähteä, joka myös kyseenalaistaa Tähtiklaania. Hänestä tulee soturi, Pilvihäntä, ja on ainoa oppilas, josta tehdään soturi, mikä suututtaa hänen entiset pesätoverinsa. Tämän seurauksena Nopsatassu saa surmansa ja Kirkastassu vammautuu taistelussa koiria vastaan, heidän yrityksenä todistaa itsensä soturien arvoisiksi. Pilvihäntä on suojelevainen ja rohkaiseva Kirkastassulle, kun tämä elpyy ja on suuresti uutta nimeään, Irvinaamaa, vastaan. Pilvihäntä on myös suutuksissaan ja on surun murtama, kun hänen Tiikerikynsi tappaa hänen kasvattiemonsa, Juovanaaman, ja vannoo kostavansa tämän kuoleman. Hän myös suostuttelee Tulitähteä vaihtamaan Irvinaaman nimen Kirkassydämeksi ja auttaa tätä taistelemaan vammansa kanssa. Tämän takia hän pyytää Tulitähteä päästämään Kirkassydämen taistelemaan Veriklaania vastaan, mihin hän myös ottaa osaa.

Uusi profetia

Pilvihäntä on nyt vanha soturi. Kirkassydän on hänen kumppaninsa ja heillä on tytär, Valkotassu. Hän tukee Tulitähteä, kun Oravatassu ja Vatukkakynsi katoavat. Kaksijalat alkavat tuhoamaan metsään ja levittämään ansoja. Pilvihäntä ja Kirkassydän joutuvat vangituksi muutaman muun klaanikissan lisäksi, mutta Myrskyklaanin partio onnistuu myöhemmin pelastamaan heidät. Pilvihäntä lähtee Suurelle taivallukselle klaanien mukana ja asettuu uudelle reviirille järvellä. Entinen erakko, Kaunokainen, liittyy kolmen pentunsa, Pähkinän, Hiiren ja Marjan, kanssa Myrskyklaaniin, ja Pilvihäntä viettää hänen kanssaan paljon aikaa, mikä tekee Kirkassydämen alakuloiseksi ja kateelliseksi. Pilvihäntä tekee kuitenkin sovinnon Kirkassydämen kanssa ja heidän rakkautensa toisiaan kohtaan elpyy.

Kolmikon mahti

Pilvihännän ensimmäinen oppilas, Tihkuviiksi, kuolee jäädessään kaatuneen puun alle. Hän saa toiseksi oppilaakseen Tuhkatassun ja hänen tyttärensä on nyt soturi nimeltä Valkosiipi. Tuhkatassu murtaa jalkansa pudottuaan Taivastammessa ja hänen koulutuksensa keskeytetään, jotta hänellä olisi aikaa toipua. Pilvihäntä on kärsivällinen oppilastaan kohtaan, kun tämä toipuu, ja kun Tuhkatassu epäonnistuu soturiarviossaan, Pilvihäntä lohduttaa naarasta ja on ylpeä, kun Tuhkasydän vihdoin ansaitsee soturinimensä. Myöhemmin Pilvihäntä on yksi ensimmäisistä kissoista, joka sairastuu viheryskään, mutta paranee täysin. Hänen tyttärensä synnyttää Kyyhkypennun ja Murattipennun, joiden isä on Koivuruska.

Tähtien enne

Pilvihäntä on saanut Konna-askeleen koulutuksen loppuun ja jatkaa Myrskyklaanin palvelemista vanhempana soturina. Hän ja Kirkassydän saavat myös toisen pentueen, ja Pilvihännästä tulee Pihkapennun, Kastepennun ja Lumipennun isä. Hän osallistuu taisteluun Synkkää Metsää vastaan ja lähentyy Kyyhkysiiven kanssa, kun he odottavat Synkän Metsän kissojen hyökkäävän. Hän taistelee Mustaraitaa vastaan ja moittii tätä aiemmista teoistaan, mutta häviää, kun Mustaraita saa apuvoimia. Pilvihäntä todistaa Tulitähden kuolemaa ja suree tätä yhdessä Myrskyklaanin kanssa.

Varjojen aika

Hänestä tulee isoisä Lumipehkon pentueelle, Lehtipennulle, Kiurupennulle ja Hunajapennulle. Pilvihäntä osallistuu taisteluihin Tummahäntää ja Suvun kissoja vastaan. Hän kyseenalaistaa Leppäsydämen näkyjä Taivasklaanin etsimisestä ja ilmaisee epäluottamusta Evätassua ja Varputassua kohtaan, kun he palaavat Myrskyklaaniin jätettyään Taivasklaanin. Hänen poikansa Lumipehko kuolee kivivyöryn alle, ja hän ja Kirkassydän osallistuvat tämän valvojaisiin. Hänestä tulee myös isoisoisä Murattilammen ja Kyyhkysiiven pentueille.

Rikottu laki

Pilvihäntä ja Kirkassydän ovat vetäytyneet klaaninvanhinten pesään Saniaisturkin lisäksi ja liittyvät Harmaaraidan seuraan. Hän kommentoi Vatukkatähden käytöksen muutosta, kun tämä on menettänyt hengen. Leijonaroihu antaa hänelle kaksi päästäistä siitä huolimatta, että Vatukkatähti kertoi kollille päällikön ja varapäällikön syövän klaaninvanhimpia ennen, koska Pilvihäntä halusi saada syötävää partion saavuttua. Kun Harmaaraita palaa vaellukseltaan, Pilvihäntä tervehtii vanhaa toveriaan lämpimästi.

Kuvia

Perhe

Pääartikkeli: Pilvihäntä/Perhe
Pilvihännän vanhemmat ovat Prinsessa ja Oliver ja hänen pentuetovereitaan ovat Sakke, Terje, Nami ja Livia. Hänen kumppaninsa on Kirkassydän ja Valkosiipi, Pihkakuu, Lumipehko ja Kastenenä ovat heidän pentujaan. Lisää Pilvihännän sukuun liittyvää tietoa löydät täältä!

Esiintymiset

Triviaa

Pääartikkeli: Pilvihäntä/Trivia
Tiesitkö, että Pilvihäntä on Myrskyklaanin paras jäljittäjä ja kiipeilijä? Lisää nippelitietoa löydät täältä!

Lainaukset

Tulisydän: "Mutta kuulehan. Mustaraidan kaltaiset soturit luulevat, että kotikisujuuret ovat huono asia. Siksi meidän on ponnisteltava kaksin verroin, jotta kaikki ymmärtäisivät, että kotikisun veressä ei ole mitään hävettävää."
Pilvipentu: "Sama se! Minusta tulee klaanin paras soturi. Haastan taisteluun kaikki, jotka väittävät vastaan. Minusta tulee niin urhea, että pystyn surmaamaan tuon vanhan Rikkohännän kaltaisia luopioita."
—Tulisydän Pilvipennulle tämän kotikisujuuristaan Salaisuuksien metsä, sivu 81
Irvinaama: "Nyt ymmärrän. Olen pahoillani, jos pelotan muita."
Pilvihäntä: "Minulle olet yhä kaunis. Tulet aina olemaan."
—Pilvihäntä lohduttaa Irvinaamaa Vaarallinen polku, sivu 255
"Vatukkakynsi väräytti korviaan kuullessaan, miten epäkunnioittavasti valkoinen soturi puhui klaanin päälliköstä. Sitten hän muistutti itselleen, että kyseessä oli Pilvihäntä, Tulitähden sukulaispoika ja entinen oppilas, joka tunnettiin terävästä kielestään ja kärkkäydestään halveksua muita. Julkeat puheet eivät kuitenkaan estäneet häntä olemasta klaanin uskollinen soturi."
—Vatukkakynnen ajatuksia Pilvihännästä Keskiyö, sivu 19

Seremoniat

Pilvitassun oppilasseremonia
Sinitähti: Tulisydän, olet valmis ottamaan uuden oppilaan, ja Pilvitassu on siskosi pentu. Sinusta tulee hänen mestarinsa. Tulisydän, sinä tiedät, miltä tuntuu olla yksi meistä mutta syntynyt klaanin ulkopuolella. Luotan siihen, että siirrät kaiken oppimasi Pilvitassulle ja teet hänestä soturin, josta klaanin voi olla ylpeä.
Tulisydän: Tietenkin, Sinitähti.
Pilvitassu: Pilvitassu! Olen Pilvitassu![11]
Pilvihännän soturiseremonia
Sinitähti: Pilvitassu, lupaatko elää soturilain mukaisesti ja puolustaa tätä klaania — jopa henkesi uhalla?
Pilvitassu: Lupaan.
Sinitähti: Siinä tapauksessa, Tähtiklaanin voimien kautta, annan sinulle soturinimesi. Pilvitassu, tästä hetkestä lähtien sinut tunnetaan Pilvihäntänä. Tähtiklaani kunnioittaa rohkeuttasi ja itsenäisyyttäsi, ja hyväksymme sinut Myrskyklaanin täydeksi soturiksi.[12]

Sitaatit ja lähteet

  1. Prinsessa ja tämän kotiväki eivät nimenneet Pilvipentua
  2. Tuli ja jää, sivu 223
  3. Salaisuuksien metsä, sivu 237
  4. Vaarallinen polku, sivu 209
  5. Salaisuuksien metsä, sivu 254
  6. Salaisuuksien metsä, sivu 60
  7. Salaisuuksien metsä, sivu 83
  8. Aamunkoi, sivu 38
  9. Myrsky nousee, hahmolista
  10. Tuli ja jää, sivu 276
  11. Salaisuuksien metsä, sivu 237
  12. Vaarallinen polku, sivu 203
Advertisement