FANDOM

Pihlajakynsi (engl. Rowanclaw) on notkea, lihaksikas, tumman kellanpunainen[6] kolli,[7] jolla on meripihkanväriset silmät.

Erikoisseikkailut

Crowfeather's Trial

Vatukkatähden myrsky

Pihlajatähti on Varjoklaanin uusi päällikkö Mustatähden hukuttua.

Tigerheart's Shadow

Soturikissat

Vaarallinen polku

Pihlajatassu ei esiinny kirjassa, mutta hänet on listattu varjoklaanilaisiin. Hän on oppilas ja Rosohammas on hänen mestarinsa.

Pimeyden hetki

Pihlajatassu ei esiinny kirjassa, mutta hänet on listattu varjoklaanilaisiin.

Uusi profetia

Keskiyö

Pihlajatassu ei esiinny kirjassa, mutta hänet on listattu varjoklaanilaisiin. Hän on nyt soturi Pihlajakynsi ja on saanut myös ensimmäisen oppilaan, Kotkatassun.

Kuunnousu

Pihlajakynsi ei esiinny kirjassa, mutta hänet on listattu varjoklaanilaisiin.

Aamunkoi

Tähtiyö

Pihlajakynsi hyökkää Vatukkakynnen kimppuun kesken metsästyksen. Kollin mukaan hän puolustaa Varjoklaanin rajaa. Ällistynyt Vatukkakynsi katsoo ympärilleen ja sanoo hajumerkkien olevan liian heikkoja. Pihlajakynsi kuitenkin sähisee, että he yrittävät anastaa maata. Vatukkakynsi jatkaa vastarintaa sanomalla, että rajana olevaa aukiota käytetään molemmin puolin. Varjoklaanin soturi mainitsee, ettei aukiota ole.
Pihlajakynsi on valmiina taistelemaan mutta yllättäen paikalle tullut Keltaturkki kaataa tämän kumoon. Kolli alkaa muistuttamaan naarasta puoliverisyydestä ja Vatukkakynsi on valmiina hyökkäämään uudelleen, mutta rajalle saapuu vielä Setrisydän, Tammiturkki ja Kotkatassu. Pian paikalle saapuu myös Saniaisturkki ja kaksi muuta Myrskyklaanin kissaa. Taistelu on alkamassa mutta Tulitähti saapuu ja keskeyttää alkavan taistelun. Pihlajakynsi väittää, että Myrskyklaani ylitti hajumerkit, mutta Vatukkakynsi kieltää sen. Tulitähti kuitenkin toteaa, että tämä on Varjoklaanin reviiriä ja vie partionsa pois.

Iltahämärä

Keltaturkki selittää Oravaliidolle, miten Varjoklaanin reviirillä asuvat kotikisut haavoittivat Kotkatassua. Pihlajakynsi johtaa kostopartion kaksijalkojen pesään, mutta kotikisut luikkivat karkuun.

Auringonlasku

Pihlajakynnen partio jää kiinni Myrskyklaanin reviirillä. Varjoklaanin kissat ovat aluksi voitolla, mutta pian Myrskyklaanista tulee lisää sotureita ja Pihlajakynsi joutuu perääntymään.
Myöhemmin Pihlajakynsi nähdään kokoontumisessa Setrisydämen kanssa, kun nämä taistelevat Tomuturkin ja Okakynnen kanssa. Vatukkakynsi yrittää estää heitä, mutta lopulta Tulitähden käsky saa kissat lopettamaan taistelun.

Kolmikon mahti

Näkö

Pihlajakynsi ei esiinny kirjassa, mutta hänet on listattu varjoklaanilaisiin. Hänellä on uusi oppilas, Murattitassu.

Pimeyden joki

Oravaliito onnittelee Pihlajakynttä kauneista pennuista. Pihlajakynsi sanoo pentujen olevan klaanisyntyisiä Varjoklaanin pentuja.

Karkotus

Pihlajakynnen oppilaasta on tullut soturi, Murattihäntä.
Kun Keltaturkki, hänen kumppaninsa, joutuu kiistaan Ruosteturkin kanssa siitä, onko hän uskollinen, Pihlajakynsi ryhtyy puolustamaan häntä. Pihlajakynsi sanoo, että heidän pitäisi olla kiitollisia heimolle aiemmin saamastaan avusta, ja että olisi kunnia auttaa heitä nyt. Hän kertoo Keltaturkille, että hän on ylpeä siitä, että hän aikoo auttaa vuoristokissoja. Hän lupaa myös auttaa pitämään silmällä heidän pentujaan. Lumilintu, toinen kuningatar, hoitaa väliaikaisesti Tiikeripentua, Huomenpentua ja Liekkipentua Keltaturkin ollessa poissa. Keltaturkki kiittää Lumilintua ja Pihlajakynttä, ja valmistautuu lähtemään Varjoklaanista matkallelleen.

Pimennys

Kun Leijonatassu, Paatsamatassu, Närhitassu ja Sol saapuvat Varjoklaanin leiriin, Pihlajakynsi nähdään vartioivan itse sisäänkäyntiä. Hän tuijottaa heitä yllättyneenä, mutta Varjoklaanin varapäällikkö Ruosteturkki työntää hänet sivuun päästäkseen puhumaan vierailijoille.

Pitkät varjot

Auringonnousu

Pihlajakynsi nähdään kokoontumisessa muun klaanin kanssa.

Tähtien enne

Neljäs oppilas

Pihlajakynsi johtaa partiota, kun Konnajalka tervehtii heitä. Huolimatta heidän kuittauksestaan, partio ei lähesty häntä eikä vastaa.

Etäiset kaiut

Pihlajakynsi ja Ruosteturkki ovat Mustatähden vieressä heidän taistellessaan Myrskyklaania kanssa pienellä alueella. Taistelun aikana, joka lopulta muuttuu kuolettavaksi, Pihlajakynsi yrittää taistella Leijonaroihua vastaan, mutta hän epäonnistuu haasteessaan, sillä Myrskyklaanin soturi on kukistanut hänet.

Yön kuiskaukset

Ruosteturkin kuoleman jälkeen Pihlajakynsi on Varjoklaanin uusi varapäällikkö.
Kun hän hyvästelee Ruosteturkin, hän mainitsee hänen elämänsä tapahtumia ja sanoo, että kun hän tuli Varjoklaaniin, hän oli kulkukissa, mutta kuoli urheana soturina.
Tiikerisydän ja Huomenkarva väittelevät, kumpi heistä olisi parempi varapäällikkö. Pihlajakynsi keskeyttää heidät sanomalla, että hän haluaa olla kuun tai kaksi varapäällikkönä ennen kuin eläköityy pentujensa vuoksi. Sitten hän kysyy Liekkihännältä, toiselta pojaltaan, haluaako hän olla Varjoklaanin varapäällikkö. Kun Liekkihäntä sanoo olevansa onnellinen parantajana, Pihlajakynsi maukuu että Liekkihännän valinta on hyvä, koska hän ei ole varma, voisiko hän huolehtia kaikista kolmesta pennusta samaan aikaan. Pihlajakynnellä näyttää olevan läheinen pentujensa kanssa.
Kun klaani keskustelee siitä, mitä he tekevät seuraavassa taistelussa Myrskyklaania vastaan, Pihlajakynsi sanoo että heidän pitäisi järjestää linja eri tavalla ja laittaa kokeneemmat soturit nuorempien kissojen viereen; jos Myrskyklaani rikkoo linjan uudelleen, jokainen osa on vahva. Sitten hän muistuttaa Mäntytassua, että Pähkinähäntä tyrmäsi hänet viime taistelussa. Hän kertoo oppilaalle, että hänen pitäisi seuraavalla kerralla kierähtää kun toinen kissa hyökkää.
Liekkihäntä menee Kuulammelle puhumaan Tähtiklaanin kanssa. Kun hän palaa, hän keskustelee Mustatähden ja Pikkupilven siitä, mitä hän näki. Kun Mustatähti ei täysin usko Liekkihäntää, hän valittaa Pihlajakynnelle. Pihlajakynsi kertoo hänelle, että Pikkupilvi on ollut parantaja Pihlajakynsi pitää päällikkönsä puolia ja sanoo, ettei hänen pitäisi aliarvioida heidän päällikköään.
Kokoontumisessa Mustatähti ilmoittaa Pihlajakynnen olevan uusi varapäällikkö ja lisää myös, ettei ollut Ruosteturkin aika kuolla. Jossain vaiheessa kokoontumisen jälkeen Pihlajakynsi johtaa partiota, johon kuuluu Päästäisjalka, Tiikerisydän ja Varishalla.
Hänen poikansa Liekkihäntä joutuu onnettomuuteen, jossa hän putoaa järven jään läpi. Vaikka Närhisulka yrittää auttaa, Myrskyklaanin parantaja ei kykene pelastamaan Liekkihäntä, ja varjoklaanilainen hukkuu, sillä hän ei kykene uimaan pintaan. Liekkihäntä oli loukussa jään alla, aivan kuten Tähtiklaani oli ennustanut.

Kuun merkki

Unohdettu soturi

Pihlajakynsi on yksi niistä, jotka ovat samaa mieltä Huomenkarvan kanssa, kun kermanvärinen naaras syyttää Närhisulan olevan vastuussa Liekkihännän kuolemasta. Pihlajakynsi sanoo mietteliäästi, että Liekkihäntä saattoi tietää liikaa Närhisulasta.

Viimeinen toivo

Pihlajakynsi on kokoontumisessa muiden varapäälliköiden vieressä. Hän on samaa mieltä siitä, että Varjoklaanin alueella oli outoja tuoksuja.
Taistelussa Synkän Metsän kissoja vastaan, hän seisoo Mustatähden vieressä sillä Varjoklaanin päällikkö menettää yhden hengistään. Sen jälkeen kun hänen päällikkönsä on kunnossa, hän auttaa taistelussa. Pihlajakynsi tapaa Leijonaroihun Varjoklaanin reviirin sisäänpääsyllä. Hän kysyy Leijonaroihulta, keitä tuntemattomat henget ovat eikä tiedä niiden olevan niiden muinaisten kissojen, jotka alunperin perustivat klaanit.

A Vision of Shadows

The Apprentice's Quest

Thunder and Shadow

Shattered Sky

Darkest Night

River of Fire

The Raging Storm

Klaanien kirjat

Battles of the Clans

The Ultimate Guide

Tigerstar and Sasha

Into the Woods

Novellit

Tigerclaw's Fury

Leafpool's Wish

Pihlajakynsi ei esiinny novellissa, mutta hänet on listattu varjoklaanilaisiin.

Paatsamalehden tarina

Usvatähden enne

Dovewing's Silence

Lyhyttarinat

Ultimate Leader Election: Firestar

Triviaa

Kiinnostavaa tietoa

  • Pihlajakynnellä on kotikisun verta Henkalta.
  • Pihlajakynsi on toinen tunnettu päällikkö, joka vetäytyy päällikkyydestä. Mäntytähti oli ensimmäinen. Kuitenkin toisin kuin Mäntytähti, Pihlajakynsi ei valinnut seuraajakseen varapäällikköään, Keltaturkkia, kuten Mäntytähti teki Aurinkotähdestä.
    • Mäntytähti sattuu myös olemaan Pihlajakynnen kumppanin, Keltaturkin, isoisä.

Virheet

  • Ennen kirjaa Auringonlasku Pihlajakynsi oli kuvailtu naaraana. Tämä oli kuitenkin virhe ja Pihlajakynnen piti alunperin olla kolli eikä naaras. Koska Vicky tunsi pahaa oloa tekemästään virheestä, hän päätti tehdä Pihlajakynnestä Keltaturkin kumppanin.
  • Tigerstar and Sasha -mangasarjassa hänet on kuvailtu harmaaksi, jolla on musta merkki otsassa.

Kuvia

Perhe ja suku

Emo:

Mustakukka: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Isä:

Karsituuli: Elossa (kirjassa Keltahampaan salaisuus)

Veli:

Setrisydän: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Sisarus:

Lavenderkit: Tuntematon tilanne

Kumppani:

Keltaturkki: Elossa (kirjassa The Raging Storm)

Tytär:

Huomenkarva: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Pojat:

Liekkihäntä: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Tigerstar: Elossa (kirjassa The Raging Storm)
Näytä loput

Isoäiti:

Sulkamyrsky: Elossa (kirjassa Keltahampaan salaisuus)

Isoisä:

Henkka: Kuollut, tuntematon olinpaikka

Setä:

Risatähti: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Setäpuolet:

Myyrätassu: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Sammaltassu: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Tätipuolet:

Aamupilvi: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Ruosteturkki: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Pojantyttäret:

Pouncekit: Elossa (kirjassa The Raging Storm)
Lightkit: Elossa (kirjassa The Raging Storm)

Pojanpoika:

Shadowkit: Elossa (kirjassa The Raging Storm)

Tyttärenpojat:

Strikestone: Elossa (kirjassa The Raging Storm)
Juniperclaw: Kuollut, tuntematon olinpaikka

Tyttärentytär:

Sleekwhisker: Elossa (kirjassa River of Fire)

Serkut:

Wishkit: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Hopekit: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Rikkotähti: Kuollut, Synkän Metsän jäsen (ennen), ei kuoleman jälkeistä elämää
Swampkit: Tuntematon tilanne
Blossomkit: Tuntematon tilanne
Aamupilven nimeämättömiä pentuja: Tuntematon tilanne

Lainaukset

Lähteet ja sitaatit 

  1. 1,0 1,1 1,2 Vaarallinen polku, hahmolista
  2. 2,0 2,1 Keskiyö, hahmolista
  3. Yön kuiskaukset, hahmolista
  4. Vatukkatähden myrsky, sivu 218
  5. Näkö, hahmolista
  6. Keskiyö, hahmolista
  7. Auringonlasku, hahmolista