FANDOM

Paatsamalehden tarina (engl. Hollyleaf's Story) on ensimmäinen novelli.

Takakansiteksti

(Epävirallinen suomennos)

Kun Paatsamalehti katosi järven tunneleihin, Myrskyklaani uskoi hänen olevan poissa ikuisesti. Mutta hänen seikkailunsa oli vasta alkamassa...
Eksynyt ja yksinäinen Paatsamalehti löytää pian salaperäisen kissan nimeltä Pudonnut Lehti, joka opettaa hänelle, miten voi elää tunneleissa. Paatsamalehti yrittää olla onnellinen, mutta hän ei voi olla murehtimatta, että oliko klaanitovereiden jättäminen oikea ratkaisu. Paatsamalehti tuntee sydämessään olevansa Myrskyklaanin kissa, mutta voiko hän koskaan palata takaisin?

Yksityiskohtainen juoni

Esinäytöksessä kerrataan Pitkien varjojen ja Auringonnousun tapahtumia sekä mitä tapahtui Paatsamalehdelle, kun hän tappoi Saarniturkin ja pakeni Myrskyklaanista. Ollessaan piilossa tunneleissa Tuuliklaanin ja Myrskyklaanin alla, Paatsamalehti miettii, mitä tapahtui, ja saa selville järkytyksekseen, että hän ja hänen veljensä Närhisulka ja Leijonaroihu, ovat puoliverisiä, ja heidän emonsa on entinen parantaja Myrskyklaanista, Lehtilampi ja heidän isänsä on Tuuliklaanin soturi, Varissulka. Paatsamalehti yrittää päästä pois tunneleista, mutta hän tajuaa, että ei löydä ulospääsyä, ja hän on loukussa. Kivivyöry lähes jyrää hänet alleen, eikä hän ehdi estää putoamistaan, kunnes hän makaakin jo maassa tajuttomana uupumuksesta ja kivusta.
Herättyään Paatsamalehti huomaa, että hän on elossa, ja joku on pitänyt huolta hänestä, mutta hän ei tiedä kuka. Kun hän yrittää nousta ylös, hän putoaa takaisin alas tuntien kipua käpälässään. Tämän huomaa jokin muukin tunneleissa. Hän esittelee itsensä Pudonneeksi Lehdeksi. Hän hoitaa Paatsamalehteä, tuo hänelle ruokaa ja parantaa hänen käpäläänsä. Paatsamalehti on utelias, ja hän haluaa tietää, mistä tämä kissa on kotoisin. Pudonnut Lehti vastaa, että nämä tunnelit ovat hänen kotinsa.
Lopulta Paatsamalehden käpälä paranee, ja hän pystyy kävelemään neljällä tassullaan uudestaan. Pudonnut Lehti pitää tätä merkkinä siitä, että Paatsamalehti aikoo jättää hänet ja tunnelit, ja kysyy, voiko hän on näyttää hänelle tietä ulos. Kuitenkin Pudonneen Lehden iloksi Paatsamalehti sanoo, että hän haluaa tutustua Pudonneen Lehden kotiin, tunneleihin. Kaksi kissaa tutkivat luolia, mutta kun Pudonnut Lehti saa saalista, hän antaa kaiken Paatsamalehdelle eikä ota mitään itselleen. Vaikka Paatsamalehti katoaa hetkeksi, Pudonnut Lehti ilmaantuu hänen vierelleen vakuuttaen hänelle, että hän ei koskaan poistu hänen läheltään.
Seuraavana aamuna Pudonnut Lehti ja Paatsamalehti menevät partioimaan tunneleihin. Huolimatta Paatsamalehden vakuutuksesta, että hän jäisi Pudonneen Lehden luo, Pudonneesta Lehdestä silti tuntui, kuin Paatsamalehti aikoisi jättää hänet, ja hän yrittää pitää Paatsamalehden kiireisenä, jottei tälle tulisi mieleen jättää häntä. Vaikka Paatsamalehti on omassa partiossaan kaukana maanpäällisestä maailmasta, hän törmää ketunpoikaseen, jota jahtaa koira ja sen kaksijalka.
Nuori kettu jää tunneleihin, ja tämä huolestuttaa Paatsamalehteä, joka päättää lähteä etsimään sitä. Hän löytää sen, ja tajuaa, että se on peloissaan. Paatsamalehti toimii kuin emonsa, eli hän kietoo häntänsä pienen ketun ympärille, ja se nukahtaa. Kettu herää aamulla, ja Paatsamalehti saattaa sen ulos tunneleista maan pinnalle.
Kun päivät kuluvat, Paatsamalehti katselee ympärilleen etsien ketunpoikasta, ja Pudonnut Lehti kiusoittelee, että hän todella haluaa sen takaisin. Paatsamalehti sanoo, että ei halua, mutta kettu tarvitsee perhettään, ja heidän pitää löytää se, johon Pudonnut Lehti kysyy, että onko se mitä Paatsamalehti haluaa. Kaksi kissaa päätyvät riitaan ketun auttamisesta. Paatsamalehti ilmoittaa Pudonneelle Lehdelle, että hänen ei enää näemmä tarvitse jäädä hänen kanssaan tunneleihin, ja hän ryntää ulos. Hän törmää kettuun, jota hän auttoi, mutta se ei tunnista häntä. Se ajattelee Paatsamalehden olevan saalista.
Paatsamalehti palaa Pudonneen Lehden luo ja hän nukkuu kaksi kokonaista päivää ja jälleen kerran Pudonnut Lehti hoitaa häntä. Kun hän herää, he alkavat juttelemaan, ja Paatsamalehti pyytää Pudonnutta Lehteä kertomaan hänelle lisää hänen omasta perheestään. Hän kertoo Paatsamalehdelle äidistään, Särkyneestä Varjosta, ja kuinka hänen äitinsä suojeli pentuaan. Pudonnut Lehti ei puhu paljoa perheestään, ja sen sijaan yrittää saada Paatsamalehden puhumaan hänen perheestään. Hän puhuu, ja Pudonnut Lehti ehdottaa, että Paatsamalehti voisi mennä ja nähdä Myrskyklaanin, tarkastella ylhäältä sitä. Vaikka hän on haluton, hän menee, ja huomaa, että asiat ovat muuttuneet Myrskyklaanissa.
Pudonnut Lehti huomaa, että Myrskyklaani on Paatsamalehdelle yhä erittäin tärkeä. Paatsamalehti käy katsomassa Myrskyklaania vielä kerran. Kun hän tekee niin, hän kuulee, että Närhisulalta on vähissä siankärsämö ja hän tarvitsee sitä auttaakseen |Kirsikkapentua, joka on sairas. Paatsamalehti etsii siankärsämöä ja jättää sen Myrskyklaanin leirin ulkopuolelle.
Myöhemmin Pudonnut Lehti saa selville, että kaksi Myrskyklaanin kissaa, Murattilampi ja Kukkasade, ovat löytäneet tiensä tunneleihin. Hän hyväksyy Pudonneen Lehden ehdotuksen ja vie kissat ulos, mutta heillä ei onneksi ollut aavistustakaan, kuka hän todella on. Myöhemmin hän tekee saman uudestaan, tällä kertaa pelastaakseen Kirsikkatassun ja Kontiaistassun, Unikkohallan kaksi pentua. Vaikka hän tiesi, että hän saattaisi paljastua, silti hänen mielestään se oli oikein. Hän oli säästänyt kaksi oppilasta vahingoilta jäädä tunneleihin loukkuun. Hän päättää, että hänen täytyy palata takaisin Myrskyklaaniin, ja Pudonnut Lehti kannattaa Paatsamalehden valintaa vaikka hän on järkyttynyt siitä.
Noin kuu myöhemmin Sol ja ryhmä Tuuliklaanin kissoja löytyy tunneleista. Sitten Paatsamalehti huomaa kaksi myrskyklaanilaista kissaa. Nämä ovat Murattilampi ja Kyyhkysiipi jotka seurasivat Tuuliklaanin kissoja tunneleihin. Vaikka hän ei alun perin halunnut näyttää itseään kellekkään kissalle, hän näyttäytyy ja kertoo Kyyhkysiivelle ja Murattilammelle kuka hän todella on, saadakseen heidän luottamuksensa.

Lähteet ja sitaatit

Soturikissat
Tähtien enne Neljäs oppilasEtäiset kaiutYön kuiskauksetKuun merkkiUnohdettu soturiViimeinen toivo
Klaanien synty Auringon polkuMyrskyn aikaEnsimmäinen taisteluThe Blazing StarA Forest DividedPath of Stars
A Vision of Shadows The Apprentice's QuestThunder and ShadowThe Shattered SkyDarkest NightRiver of FireThe Raging Storm
The Broken Code Lost StarsThe Silent ThawVeil of Shadows
Erikoisseikkailut Tulitähden tehtäväSinitähden tarinaTaivasklaanin kohtaloVäärätähden lupausKeltahampaan salaisuusPitkätähden kostoVatukkatähden myrskyMoth Flight's VisionHawkwing's JourneyTigerheart's ShadowCrowfeather's TrialSquirrelflight's HopeErikoisseikkailu 13
Klaanien kirjat Klaanien salaisuudetCats of the ClansKlaanien lakiBattles of the ClansEnter the ClansThe Warriors GuideThe Ultimate Guide
Mangat Graystripe's Adventure: Kadonnut soturiSoturin turvapaikkaSoturin paluu - Tigerstar and Sasha: Into the WoodsEscape from the ForestReturn to the Clans - Ravenpaw's Path: Shattered PeaceA Clan in NeedThe Heart of a Warrior - SkyClan and the Stranger: The RescueBeyond the CodeAfter the Flood - Erillinen manga: The Rise of Scourge
Novellit Kertomattomia tarinoita: Paatsamalehden tarinaUsvatähden ennePilvitähden taival - Tales from the Clans: Tigerclaw's FuryLeafpool's WishDovewing's Silence - Shadows of the Clans: Mapleshade's VengeanceGoosefeather's CurseRavenpaw's Farewell - Legends of the Clans: Spottedleaf's HeartPinestar's ChoiceThunderstar's Echo - Path of a Warrior: Redtail's DebtTawnypelt's ClanShadowstar's Life - A Warrior's Spirit: Pebbleshine's KitsTree's RootsMothwing's Secret - Daisy's Kin