Soturikissat Wiki
Advertisement
Soturikissat Wiki

Oravaliito (engl. Squirrelflight) on punaruskea naaras,[11] jolla on yksi valkoinen tassu,[12]vihreät silmät[1] ja oravamainen, pörröinen häntä.[13]

Oravaliito on nykyinen Myrskyklaanin varapäällikkö järven alueilla. Hän syntyi Oravapentuna Tulitähdelle ja Hiekkamyrskylle Lehtipennun kanssa. Oppilaana Oravatassun mestari oli Tomuturkki. Toisin kuin sisarensa, joka oli tyyni ja kärsivällinen, Oravatassu oli rohkea, itsenäinen ja tulinen, mikä johti hänet usein vaikeuksiin. Oravatassu seurasi Vatukkakynttä auringonpesälle, missä kaksikko lähentyi. Kun klaanit saapuivat uuteen kotiinsa järvellä, hän sai soturinimekseen Oravaliito.

Hänestä ja Vatukkakynnestä tuli Leijonapennun, Paatsamapennun ja Närhipennun vanhempia. Myöhemmin kuitenkin selvisi, että heidän pentunsa olivat oikeasti Tuuliklaanin soturin, Varissulan, ja Myrskyklaanin parantajan, Lehtilammen. Vatukkakynsi oli raivoissaan, ja kaksikko erosi. Suuren taistelun jälkeen Vatukkakynnestä tuli päällikkö, ja tämä antoi anteeksi Oravaliidolle ja nimitti hänet varapäälliköksekseen. He saivat myöhemmin omia pentuja: Leppäpennun, Kipinäpennun, Voikukkapennun ja Katajapennun, vaikka ainoastaan Leppäsydän ja Kipinäkarva selvisivät aikuisiksi asti.

Oravaliidolle ja Vatukkatähdelle tuli riitaa, kun Oravaliito puolusti The Sistersejä. Hän jäi myöhemmin kivivyöryn alle Lehtilammen kanssa. Lehtilampi kuoli, mutta Tähtiklaani salli Oravaliidon jäädä henkiin. Oravaliito toimi hetken Myrskyklaanin päällikkönä, kun Vatukkatähti kuoli, mutta astui alas, kun tämä äkillisesti elpyi. Saatuaan selville, että Vatukkatähden kehoa hallitsee joku toinen, Oravaliito karkoitettiin ja hän haki turvapaikkaa Varjoklaanista. Kun Vatukkatähden esittäjä oli syösty vallasta, Oravaliito palasi Myrskyklaaniin ja nousi sen väliaikaiseksi päälliköksi.

Historia

Etsitkö pidempää yleiskatsausta? Löydät sen täältä!

Uusi profetia

"Voi kyllä, oi suuri soturi. Teen aivan niin kuin tahdotte. Ja kun tulemme takaisin tyhjin tassuin, ehkä myönnätte, että olin oikeassa."
—Oravatassu Vatukkakynnelle. Keskiyö (kirja), sivu 25
Oravatassu on Myrskyklaanin oppilas ja yksi Hiekkamyrskyn ja Tulitähden, klaanin päällikön, tyttäristä. Hänellä on Tomuturkki mestarinaan, ja hän on luonteeltaan itsepäinen ja itsenäinen. Hän toimii usein omien uskomuksiensa mukaan, vaikka ne olisivat vastoin hänen mestarinsa tahtoa. Hänellä on hyvin läheinen suhde siskoonsa Lehtitassuun ja heillä on kyky aistia toistensa tunteet. Oravatassu saa tietää, että Vatukkakynsi lähtee matkalle löytääkseen Keskiyön, ja kun Oravatassu pyytää pääsevänsä mukaan, kolli suostuu vastahakoisesti. Kaksi Myrskyklaanin kissaa lähtevät matkalle Sulkahännän, Myrskyturkin, Keltaturkin ja Varistassun kanssa. Oravatassu ansaitsee heidän kunnioituksensa rohkeudellaan, ja hänen yhteyttään Lehtitassuun käytetään hyödyksi, kun Keltaturkin tulehtuneen rotan pureman parantamiseen tarvitaan yrttejä.
Kuultuaan Keskiyön viestin kuusikko palaa kotiin, ja Oravatassu auttaa johtamaan klaaneja järvialueille Suuren taivalluksen aikaan. Tulitähti palkitsee hänet soturinimellä Oravaliito hänen rohkeudestaan ja palveluksestaan klaaneille. Klaanien asettuessa uusille reviireilleen Vatukkakynsi ystävystyy velipuolensa Haukkahallan kanssa. Oravaliito ei luota Haukkahallaan ja veljeksien suhteeseen, ja useiden riitojen jälkeen Vatukkakynsi ja Oravaliito eroavat. Oravaliito saa lohtua ystävästään, Saarniturkista, vaikka hän ei jaakaan romanttisia tunteita, joita kollilla on häntä kohtaan. Kun Vatukkakynsi pelastaa Tulitähden Haukkahallan asettamasta ansasta, Oravaliito alkaa taas luottamaan Vatukkakynteen ja heistä tulee pian sen jälkeen kumppaneita.

Kolmikon mahti

Oravaliidosta tulee Närhipennun, Leijonapennun ja Paatsamapennun emo, ja hän kasvattaa heitä hellästi kumppaninsa kanssa. Kun hänellä oli vaikeuksia tuottaa maitoa, Lehväpilvi imetti pentuja. Oravaliito ja hänen perheensä matkaavat auttamaan heimoa vuoristossa, ja hän lopulta saa Kettutassun ensimmäiseksi oppilaakseen. Saarniturkki ei koskaan antanut Oravaliidolle anteeksi sitä, että tämä valitsi Vatukkakynnen hänen sijaansa, ja hän kohtaa naaraan tulipalossa ja uhkaa tappaa tämän pennut kostoksi, mutta Oravaliito paljastaa, että Närhisulka, Leijonaroihu ja Paatsamalehti eivät oikeasti ole hänen pentujaan. He syntyivät alun perin Lehtilammelle ja Varissulalle, mutta Oravaliito kasvatti heidät piilottaakseen sisarensa salaisuuden. Oravaliidon ja Lehtilammen toiveista huolimatta Paatsamalehti paljastaa totuuden kokoontumisessa. Vatukkakynsi on raivoissaan siitä, että hänelle valehdeltiin, ja katkaisee välit Oravaliitoon.

Tähtien enne

Kesken.

Varjojen aika

Kesken.

Rikottu laki

Kesken.

Erikoisseikkailut

Tässä osiossa esitetään yhteenveto Oravaliidon merkittävistä esiintymisistä erikoisseikkailuissa. Jos etsit täydellistä luetteloa, löydät sen tästä!

Kirjassa Tulitähden tehtävä Hiekkamyrsky synnyttää kaksi pentua, kun Tulitähden ja Hiekkamyrskyn paluumatkasta Taivasklaanin luota on kulunut kuita. Oravapentu saa nimensä on tuuheasta ja oravamaisesta hännästään, kun taas hänen sisarensa Lehtipentu nimetään Lehtitähden ja Täplälehden mukaan. Tulitähti ei voi uskoa, kuinka kauniita he ovat, ja pohtii, kuinka Taivaankajon ennustus liittyy hänen tyttäriinsä.
Kirjassa Vatukkatähden myrsky hän ja Vatukkatähti ohjaavat klaania Suuren myrskyn läpi. Hän muistuttaa Vatukkatähteä lempeästi tämän päällikkötehtävistään, ja hän ihmettelee, kuinka eksynyt tämä olisi ilman häntä. Oravaliito ei ole kovin vaikuttunut, kun Vatukkatähti tuo muutamia kotikisuja Myrskyklaaniin etsimään suojaa tulvalta, ja huomaa kuinka läheisiä Vatukkatähdestä ja Jessistä on tulossa. Hän tukee Vatukkatähden päätöstä auttaa Varjoklaania ja Keltaturkkia mäyrien kanssa ja panee merkille, kuinka tämä tekisi mitä tahansa siskonsa hyväksi. Yhdestä kotikisuista, Frankista, tulee Oravaliidon oppilas. Sillä välin Jessi auttaa Vatukkatähteä ymmärtämään hänen ja Oravaliidon välisen siteen, ja kumppanit tekevät sovinnon. Alkuteoksen manga sijoittuu kuita kirjan tapahtumien jälkeen ja kertoo, kuinka Oravaliito paljastaa iloisena Vatukkatähdelle odottavansa tämän pentuja.

Novellit

Tässä osiossa esitetään yhteenveto Oravaliidon merkittävistä esiintymisistä novelleissa. Jos etsit täydellistä luetteloa, löydät sen tästä!

Novellissa Lehtilammen toive Oravaliito valitsee Vatukkakynnen kumppanikseen, eikä ole tietoinen tämän salaisista Synkän Metsän tapaamisista Tiikeritähden ja Haukkahallan kanssa. Kun Lehtilampi saa tietää odottavansa pentuja, hän pyytää Oravaliitoa kasvattamaan ne. Oravaliito kieltäytyy aluksi, koska ei halua pettää kumppaniaan taikka valehdella klaanilleen. Keltahammas yrittää rohkaista naarassoturia paljastamalla, että Oravaliito ei tule koskaan saamaan omia pentuja ja tämä olisi hänen ainoa mahdollisuutensa tulla emoksi. Oravaliito epäilee edelleen, mutta matkustaa Lehtilammen kanssa pois klaanien reviiriltä synnyttääkseen pentunsa. Sulkahännän vierailu lopulta vakuuttaa Oravaliidon kasvattamaan pennut Vatukkakynnen kanssa, ja Oravaliito ja Lehtilampi palaavat pentujen kanssa Myrskyklaaniin.

Yksityiskohtainen kuvaus

Oravaliito on punaruskea naaras,[11] jolla on metsänvihreät silmät,[14] yksi valkoinen tassu,[15] lyhyet jalat,[16] revennyt korvannipukka,[17] hohtava karva[18] ja pitkä,[19] oravamainen, pörröinen häntä.[20]

Kuvia

Fanikuvitukset

Viralliset kuvitukset

Perhe

Pääartikkeli: Oravaliito/Perhe
Oravaliidon vanhemmat ovat Hiekkamyrsky ja Tulitähti ja hänen siskonsa on Lehtilampi. Hänen entinen kumppaninsa on Vatukkatähti ja heidän pentujaan ovat Leppäsydän, Kipinäkarva, Katajapentu ja Voikukkapentu. Oravaliito oli myös adoptioemo Närhisulalle, Paatsamalehdelle ja Leijonaroihulle. Lisää Oravaliidon sukuun liittyvää tietoa löydät täältä!

Triviaa

Pääartikkeli: Oravaliito/Trivia
Tiesitkö, että Oravaliito on yksi harvoista kissoista, josta on tullut kaksi kertaa varapäällikkö sekä ensimmäinen, josta on tullut toista kertaa päällikkö? Lisää nippelitietoa löydät täältä!

Lainaukset

Oravatassu: "Olen ollut tassuillani koko aamun ja juossut klaaninvanhimpien asioilla."
Tulitähti: "Ja niin sinun kuuluukin! Siitähän oppilasajassa on kysymys. Älä viitsi valittaa."
Oravatassu: "Enhän minä valita! Toivoin vain vähän ruokarauhaa. Miksi sinä aina nalkutat minulle? Et sinä ole minun mestarini, joten älä käyttäydy niin kuin olisit. Vai pelkäätkö vain, että joudut pettymään minuun, etten lunasta suuren päällikkömme loistavan esimerkin asettamia odotuksia?"
—Oravatassun riita isänsä kanssa Keskiyö, sivu 121
"Tiedät, että tuo on väärä tapa käsitellä häntä. Jos käskytät, hän rupeaa vain uppiniskaisemmaksi."
—Hiekkamyrsky Tulitähdelle Oravatassusta Keskiyö (kirja), sivu 121
"Tiedän että ajattelit tekeväsi oikein, mutta olet vasta oppilas. Miten sinä voisitkaan ymmärtää? Sinun tehtäväsi on kuunnella ja oppia soturien päätöksentekoa."
—Oravaliito Paatsamatassulle Pimeyden joki, sivu 247

Seremoniat

Oravaliidon soturiseremonia
Tulitähti: Minä Tulitähti, Myrskyklaanin päällikkö, pyydän esi-isiäni kääntämään katseensa tähän oppilaaseen. Hän on opiskellut kovasti ymmärtääkseen jalot lakinne, ja on hänen vuoronsa tulla soturiksi. Oravatassu, lupaatko elää soturilain mukaisesti ja puolustaa tätä klaania, jopa henkesi uhalla?
Oravatassu: Lupaan.
Tulitähti: Siinä tapauksessa, Tähtiklaanin voimien kautta, annan sinulle soturinimesi. Oravatassu, tästä hetkestä lähtien sinut tunnetaan Oravaliitona. Tähtiklaani kunnioittaa rohkeuttasi ja päättäväisyyttäsi, ja hyväksymme sinut Myrskyklaanin täydeksi soturiksi.
Kaikki: Oravaliito! Oravaliito! [21]

Lähteet ja sitaatit

  1. 1,0 1,1 1,2 Keskiyö, hahmolista
  2. Tulitähden tehtävä, sivu 497
  3. Tähtiyö, sivu 32
  4. Näkö, hahmolista
  5. Karkotus, sivu 163
  6. Viimeinen toivo, sivu 331
  7. Keskiyö (kirja), hahmolista
  8. Karkotus, sivu 45
  9. Neljäs oppilas, sivu 17
  10. Vatukkatähden myrsky, sivu 443
  11. 11,0 11,1 Kuunnousu, hahmolista
  12. Keskiyö (kirja), sivu 91
  13. Tulitähden tehtävä, sivu 497
  14. Tähtiyö, sivu 82
  15. Keskiyö (kirja), sivu 91
  16. Tähtiyö, sivu 80
  17. Auringonlasku, sivu 23
  18. Aamunkoi, sivu 58
  19. Näkö, sivu 16
  20. Tulitähden tehtävä, sivu 497
  21. Tähtiyö, sivut 31-32
Advertisement