Oppilaan tehtävä (engl. The Apprentice's Quest) on ensimmäinen osa kuudennesta saagasta, Varjojen aika.

Takakansiteksti

»Vaalikaa sitä minkä löydätte varjoista, sillä vain se voi kirkastaa taivaan.«
Suuren taistelun jälkeen Myrskyklaani, Varjoklaani, Jokiklaani ja Tuuliklaani ovat eläneet rauhassa ja yltäkylläisesti reviireillään järven ympärillä. Kissanpäiville on kuitenkin tulossa pian loppu; edessä siintää synkkä varjojen aika.
Klaanit saavat ratkaistavakseen salaperäisen ennustuksen. Nuori Myrskyklaanin parantajaoppilas Leppätassu lähtee vaaralliselle matkalle korjatakseen vanhan vääryyden. Hyvää tarkoittava ajatus ei kuitenkaan johda toivottuun tulokseen.
Varjojen aika -saagassa palataan Myrskyklaanin päällikön Vatukkatähden valtakauteen, Tähtien enne -saagan jälkeisiin tapahtumiin. Oppilaan tehtävä on saagan ensimmäinen osa.

Yksityiskohtainen juoni

Esinäytöksessä Närhisulka, Lehtilampi ja muiden klaanien parantajat menevät Kuulammelle ja saavat kaikki näyn, jossa Tulitähti kertoo heille ennustuksen: "Vaalikaa sitä minkä löydätte varjoista sillä vain se voi kirkastaa taivaan". Närhisulka näkee myös näyssä jonkun myrskyklaanilasen, mutta ei tunnista kuka. Kirja alkaa kun Leppäpentu ja hänen sisarensa Kipinäpentu nimitetään oppilaiksi. Leppätassun mestariksi tulee Kontiasviiksi. Leppätassu on aika epävarma oppilas kun taas hänen sisarensa Kipinätassu onnistuu kaikessa. Kun Leppätassu pääsee ensimmäiseen kokontumiseensa, hän tapaa siellä Varjoklaanin kissoja sekä Neulastassun, joka ärsyttää Leppätassua. Kokoontumisessa parantajat kertovat ennustuksesta kaikille klaaneille. Kokoontumisen lopussa Lehtilampi tuijottaa Leppätassua oudosti.
Seuraavana päivänä Lehtilampi ja Närhisulka pyytävät Leppätassua ryhtymään parantajaoppilaaksi, johon hän suostuu. Leppätassun on vaikea oppia kaikki parantajan juttuja ja Närhisulka on usein vihainen hänelle. Seuraavana puolikuuna Leppätassu ja muut parantajat menevät Kuulammelle ja Leppätassu näkee näyn kissoista, jotka näyttävät sotureilta, mutta eivät kuulu mihinkään klaaniin. Leppätassu luulee sitä kuitenkin vain uneksi joten hän ei kerro siitä kenellekkään. Seuraavana päivänä Leppätassu menee puhdistamaan Hiekkamyrskyn punkit ja kertoo Hiekkamyrskylle näystä. Hiekkamyrsky tunnistaa kissat. Hiekkamyrsky menee puhumaan Vatukkatähdelle ja Vatukkatähti kertoo Leppätassulle, että näyn kissat ovat Taivasklaanista, joka oli kauan sitten karkotettu vanhasta metsästä. Vatukkatähti päättelee, että näyn on pakko liittyä ennustukseen ja hän päättääkin lähettää Leppätassun, Kontiasiviiksen, Kipinätassun, Kirsikkasateen ja Hiekkamyrskyn etsimään ennustuksen paikkaa, mutta vain Leppätassu ja Hiekkamyrsky tietävät mihin he oikeasti ovat menossa. Matka alkaa ja kissat pääsevät ensimmäiselle ukkospolulle. He yöpyvät siinä ja jatkavat aamulla matkaa. Seuraavana iltana he ovat juuri menossa nukkumaan, kun he haistavat ketun. Kissat ovat pahassa alakynnessä ja Hiekkamyrsky on saanut haavan, mutta silloin Neulastassu tulee ja hyökkää ketun kimppuun. Kissat käskevät Neulastassun lähteä pois, mutta Neulastassu ei lähde joten hänet otetaan mukaan. Leppätassu näkee taas näyn taivasklaanilaisista kärsimässä ja hän kertoo siitä Hiekkamyrskyllle, mutta Neulastassu kuulee kuitenkin osan keskustelusta. Kun kissat ovat matkanneet jonkun aikaa ja he saapuvat pellolle, he näkevät siellä olennon, joka "syö koko pellon". He lähtevät juoksemaan pakoon ja saapuvat piikkiaidalle joka on ainoa tie pakoon. He ylittävät aidan mutta Hiekkamyrskyn haava pahenee. Leppätassu yrittää parantaa haavan, jonka jälkeen hän menee nukkumaan. Yöllä hän näkee näyn, jossa Hiekkamyrsky kertoo kuolleensa. Leppätassu ei halua uskoa sitä, mutta herätessään hän näkee Hiekkamyrskyn kuolleen. Kissat hautaavat Hiekkamyrskyn ja Neulastassu pakottaa Leppätassun kertomaan mistä retkessä on oikeasti kyse. Leppätassu kertoo että retken tarkoitus on etsiä Taivasklaani, joka karkotettiin vanhasta metsästä kauan sitten.

Lähteet ja sitaatit

Soturikissat
Ennustusten alku Villiin luontoonTuli ja jääSalaisuuksien metsäMyrsky nouseeVaarallinen polkuPimeyden hetki
Tähtien enne Neljäs oppilasEtäiset kaiutYön kuiskauksetKuun merkkiUnohdettu soturiViimeinen toivo
Klaanien synty Auringon polkuMyrskyn aikaEnsimmäinen taisteluHehkuva tähtiJaettu metsäTähtien polku
Varjojen aika Oppilaan tehtäväMyrsky ja varjoPirstoutunut taivasDarkest NightRiver of FireThe Raging Storm
The Broken Code Lost StarsThe Silent ThawVeil of ShadowsDarkness WithinThe Place of No StarsA Light in the Mist
Erikoisseikkailut Tulitähden tehtäväSinitähden tarinaTaivasklaanin kohtaloVäärätähden lupausKeltahampaan salaisuusPitkätähden kostoVatukkatähden myrskyPerhon Lennon näkyHawkwing's JourneyTigerheart's ShadowCrowfeather's TrialSquirrelflight's HopeGraystripe's VowLeopardstar's Honor
Klaanien kirjat Klaanien salaisuudetCats of the ClansKlaanien lakiKlaanien taistelutEnter the ClansThe Warriors GuideThe Ultimate Guide
Mangat Graystripe's Adventure: Kadonnut soturiSoturin turvapaikkaSoturin paluu - Tigerstar and Sasha: Into the WoodsEscape from the ForestReturn to the Clans - Ravenpaw's Path: Shattered PeaceA Clan in NeedThe Heart of a Warrior - SkyClan and the Stranger: The RescueBeyond the CodeAfter the Flood - Erilliset mangat: The Rise of ScourgeA Shadow in RiverClanWinds of Change
Novellit Kertomattomia tarinoita: Paatsamalehden tarinaUsvatähden ennePilvitähden taival - Kertomuksia klaaneista: Tiikerikynnen raivoLehtilammen toiveKyyhkysiiven hiljaisuus - Klaanien varjoja: Vaahteravarjon kostoHanhisulan kirousKorppitassun jäähyväiset - Legends of the Clans: Spottedleaf's HeartPinestar's ChoiceThunderstar's Echo - Path of a Warrior: Redtail's DebtTawnypelt's ClanShadowstar's Life - A Warrior's Spirit: Pebbleshine's KitsTree's RootsMothwing's Secret - A Warrior's Choice: Daisy's KinSpotfur's RebellionBlackfoot's Reckoning
Lyhyttarinat After Sunset: We Need to TalkAfter Sunset: The Right Choice?Beyond the Code: Brightspirit's MercyThe Elders' ConcernSpottedleaf's Honest AnswerThe Clans DecideTigerstar: Heart of Evil?Why is Jaypaw Blind?The Death of Bright Stream