FANDOM

Kyllä vain. Esimerkiksi Ohdakekynsi. Hän oli hieno soturi, vahva ja urhea. Mutta hänen ratkaisunsa jokaiseen ongelmaan oli väkivalta. Olisiko minun pitänyt vain katsoa vierestä, kun hänestä tehtäisiin varapäällikkö ja klaani ajautuisi tarpeettomiin sotiin? Hän kuoli kuten eli. Vain muutama vuodenaika ennen sinun saapumistasi, Tulisydän, hän hyökkäsi rajalla Jokiklaanin partion kimppuun ja sai surmansa. Hurjapäinen ja ylimielinen viimeiseen asti. En voinut jäädä sivuun ja antaa hänen tuhota klaanini.

Sinitähti Ohdakekynnestä.[1]

Ohdakekynsi (engl. Thistleclaw) on iso,[4] sileäturkkinen,[10] laiha, tumman[10] harmaavalkoinen[2] raidallinen[10] kolli,[2] jolla on harmaita läiskiä valkoisessa naamassaan[4] sekä piikikäs turkki, jonka on sanottu olevan pehmeämpi kuin miltä näyttää.[2] Hänellä on leveät,[10] valkoiset lavat, [4] tumman meripihkanväriset silmät,[6] pitkä häntä,[4] lovi korvassa sekä leveä[9] ja täplikäs harmaavalkea kuono.[11]

Erikoisseikkailut

Väärätähden lupaus

Vääräleuka mainitsee Ohdaketassun kokoontumisessa kun hän kysyy Unikkoaamulta, ovatko Ohdaketassu ja hänen sisarensa mukana. Unikkoaamu vastaa että hänen poikaansakiellettiin osallistumasta kokoontumiseen, koska hänellä on hankaluuksia Pikkukorvan kanssa. Tuulispää toteaa että Ihatassu ja Ruusutassu, Ohdaketassun sisaret, jäivät leiriin pitääkseen hänelle seuraa ja Vääräleuka huomautta, että he kuulostavat uskollisilta.
Ohdakekynsi nähdään myöhemmin soturina taisteluharjoituksissa Rähjähännän kanssa Synkässä Metsässä, kun Vääräleuka kulkee Synkän Metsän läpi etsiessään Vaahteravarjoa. Rähjähäntä kehottaa häntä kokeilemaan nopeammin liikkumista, ja Ohdakekynsi yrittää sitä uudelleen, mutta tömähtää maahan kyljelleen ja Rähjähäntä hyökkää välittömästi. Hän taistelee vastaan kiivaasti ja hänen kuononsa todetaan vuotavan verta ja hänen turkissaan on kynnenjälkiä. Vääräleuka tunnistaa Ohdakekynnen, kun hän pyytää lupaa kokeilla uudelleen. Hän läpäisee liikkeen menestyksekkäästi ja ilmoittaa, että hän on varapäällikkö ennen seuraavaa täysikuuta. Kun Rähjähäntä sanoo että Aurinkotähti saattaa pehmentyä ja valita sen sijaan Siniturkin, Ohdakekynsi murisee ja sanoo, että Siniturkki on heikko ja hän suree Lumiturkkia kauan ja että Aurinkotähti näkee Ohdakekynnen olevan ainoa, joka pystyy seuraamaan häntä.
Rähjähäntä kysyy häneltä sureeko hänkin Lumiturkkia, ja Ohdakekynsi vastaa ettei hänen olisi pitänyt kuolla, ja että Siniturkin olisi pitänyt olla ukkospolulla. Kun hänen pennustaan kysytään, Ohdakekynsi toteaa, että Valkopentu on kuin emonsa, eikä hänellä ole tulta vatsassaan tai taistelunnälkää. Ohdakekynsi sanoo sitten, että hän tuli Synkkään Metsään koulutukseen eikä puhumaan.
Hänet nähdään myöhemmin harjoittelemassa Hopeahaukan kanssa. Vääräleuka näkee hänet, kun Hopeahaukka opettaa häntä suorittamaan tappavan pureman. Ohdakekynsi taistelee Hopeahaukan kanssa, ja kun hänen mestarinsa haastaa hänet toistamaan sen, Ohdakekynsi hyökkää mutta Hopeahaukka hyökkää. Ohdakekynsi tarjoaa opettavansa tappavan pureman Vääräleualle, mutta kun Vääräleuka kieltäytyy, hän on järkyttynyt ja kysyy miksei hän halua oppia niin voimakasta liikettä.
Hänet nähdään kokoontumisessa, kun hän katsoo Vääräleukaa joka on ilmoitettu uudeksi Jokiklaanin varapäälliköksi. Hän nyökkää Vääräleualle, ikään kuin he olisivat liittolaisia. Myöhemmin kun Vääräleuka taistelee Tammisydämen kanssa Hopeapennusta, Vääräleuka ymmärtää kauhuissaan että hän on aikeissa käyttää tappavaa puremaa, jonka hän näki Ohdakekynnen harjoitelleen.

Sinitähden tarina

Ohdakepentu syntyy Unikkoaamulle ja Tuulispäälle. Hänen sisaruksensa ovat Ruusupentu ja Ihapentu. Sinipentu nimeää hänet Ohdakepennuksi, koska hänellä on piikikäs, valkoharmaa turkki, joka tarttuu joka paikkaan vaikka Sinipentu sanoo sen olevan pehmeämpi kuin miltä näyttää.
Ohdakepentu on vihainen siitä, että Sinipennusta ja Lumipennusta tehdään oppilaita ennen häntä vaikka Ohdakepentu onkin heitä vielä kaksi kuuta nuorempi. Myöhemmin Lumitassu tarjoutuu opettamaan Ohdakepennulle kaikki oppimansa taisteluliikkeet, jotka hän oppii koulutuksessa. Tähän Ohdakepentu sanoo, että hän osaa jo taistella paremmin kuin Lumitassu. Sinitassu ajattelee että Ohdakepennun pitäisi kunnioittaa uusia oppilaita. Ohdakepentu huomauttaa että hän on yhtä suuri kuin Sinitassu eikä ymmärrä miksei hän voinut päästä oppilaaksi.
Hänet nähdään leikkimässä sisartensa kanssa leirissä, kun Sinitassu ja Lumitassu viemään katsomaan metsää. Ohdakepentu nähdään valittamassa kun Sinitassu lähtee ensimmäiseen kokoontumiseensa, ärsyyntyneenä jälleen siitä, että hän on yhtä suuri kuin Sinitassu, mutta tämä saa mennä kokoontumiseen ja toteaa, että hänen pitäisi päästä myös. Tuulispää kertoo hänelle että hän voi mennä kun hän on oppilas ja työntää hänet kohti pentutarhaa.
Hän tarjoutuu hakemaan tuoresaalista Leijonapennun kanssa ja heidän käsketään leikkiä pentutarhan ulkopuolella. Hänen sisarensa ovat huolissaan säästä, mutta Ohdaketassu on samaa mieltä emonsa kanssa ja ilmoittaa heille että soturi ei pelkää säätä, ja kertoo sisarilleen varmistavansa ettei tuuli puhalla heitä pois. Sitten hän ajaa heidät ulos. Pilkkuhäntä näkee Ohdakepennun juoksevan pentuetovereineen tuoresaaliskasalle. Hän ei näe Hanhisulan myyrää ja Pilkkuhäntä vaimentaa hänet. Leoparditassu sanoo hänelle, että hänestä olisi taistelussa vain vaivaa, pitääkseen hänet hiljaisena.
Päivää ennen taistelua Tuuliklaanin kanssa Ohdakepentu käyttää tuoresaalista osoittaakseen, kuinka hän taistelee Tuuliklaanin kissaa vastaan. Unikkoaamu kieltää häntä leikkimästä tuoresaaliilla. Hän on harmissaan ja sanoo emolleen, että hän vain haluaa hänen pysyvän pentuna ikuisesti ja kysyy Mäntytähdeltä, voiko hän osallistua taisteluun. Hänelle sanotaan ei mutta klaanin päällikkö kertoo hänelle, että häntä tarvitaan vahtimaan pentutarhaa. Ohdakepentu lupaa pitää sen turvallisena ja ilahtuu, kun Mäntytähti suostuu.
Taistelun koittaessa Ohdakepentu nähdään Leijonapennun kanssa, hän pörhistää turkkinsa näyttääkseen suuremmalta kuin Leijonapentu. Sinitassu näkee kun hänet patistetaan pentutarhaan. Myöhemmin Ohdakepennusta tulee oppilas, Ohdaketassu, sisartensa Ihatassun ja Ruusutassun kanssa. Hänen mestarinsa on Kyyhammas. Hän alkaa ihastua Lumitassuun, joka alkaa myös osoittaa tunteita häntä kohtaan.
Yhtenä päivänä Ohdaketassu on metsästyspartiossa, myös Siniturkki on mukana joka johtaa partiota. Siniturkki johdattaa partion Käärmekiville, mutta Ohdaketassu kysyy äänekkäästi miksi he ovat sinne menossa. Kyyhammas toruu oppilastaan. Ohdaketassu saa tehtäväkseen hälyttää muita vaarasta kun he ovat metsästämässä. Ohdaketassu tekee vääriä hälytyksiä Siniturkin kiusaksi. Kuitenkin Ohdaketassu haistaa oikean vaaran eli koiran ja hälyttää tästä. Kissat pakenevat puuhun ja kaksijalka tule hakemaan koirat. Kun kissat ovat palaamassa leiriin, koira palaa takaisin. Ohdaketassu päättää taistella koiraa vastaan yksin, jotta se ei saisi heidän metsästämää kania tai löytäisi leiriä. Uhkarohkea Ohdaketassu saa koiran pakenemaan. He palaavat leiriin ja Mäntytähti on vakuuttunut Ohdaketassun rohkeudesta. Ohdaketassusta tehdään soturi, Ohdakekynsi. Päivän päätteeksi hänet nähdään Lumiturkin kanssa, joka ärsyttää Siniturkkia.
Ohdakekynnen sisar Ihatassu kuolee syömänsä hiiren jälkeen. Ohdakekynsi haluaa itse haudata hänet. Hän on hyvin suojeleva Ihatassun ruumiista, eikä anna kenenkään tulla lähelle sitä. Lumiturkki kertoo Siniturkille että hän on niin uskollinen veli. Ohdakekynsi alkaa viettää yhä enemmän aikaa Lumiturkin kanssa, vaikka kertoi hänelle, että hänestä tulee jonakin päivänä varapäällikkö ja sitten päällikkö. Hän on iloinen siitä kun saa tietää Lumiturkin odottavan pentuja. Sulkaviiksi lähettää Ohdakekynnen hakemaan vettä, kun Lumiturkki aloittaa synnyttämisen. Hän on iloinen palatessaan ja nähdessään että Valkopentu on syntynyt ja kertoo, että Lumiturkki voi nimetä hänet miksi haluaa.
Ohdakekynsi on järkyttynyt kun Lumiturkki kuolee jäädessään hirviön alle ja syyttää Siniturkkia hänen kuolemastaan. Hän ulvoo, miksi Siniturkki vei hänet ulos metsään niin pian Valkopennun syntymän jälkeen. Siniturkin isä Myrskyhäntä käskee häntä lähtemään ja sanoo, ettei se auta ketään kissaa. Vilkaistuaan viimeisen kerran vihaisesti Siniturkkiin, hän lähtee. Hän uhkaa häntä lopettamaan Valkopennun huolehtimisen. Sitten hänet nähdään opettamassa Valkopennulle taisteluliikkeitä, mutta Siniturkki estää sen ja toteaa, että Valkopentu on liian nuori oppiakseen näitä liikkeitä. Ohdakekynnelle annetaan ensimmäiseksi oppilaaksi Tiikeritassu. Hänen nähdään olevan melko raju Tiikeritassun kanssa, taistellessaan hänen kanssaan kovemmin kuin muut mestarit ja oppilaat. Ohdakekynsi kutsuu Siniturkkia pehmeäksi, kun hän on vihainen hänelle siitä, että hän sallii Tiikeritassun hyökätä kotikisun nimeltä Tiny kimppuun. Kun Siniturkki uhkaa kertoa Aurinkotähdelle tapahtumasta, hän syyttää Tiikeritassua sanomalla, että se oli hänen ongelmansa. Sitten sekä Ohdakekynsi että Tiikeritassu kävelevät pois, kun taas Siniturkki kävelee heidän jäljessään. Kuita myöhemmin Leopardijalka kertoi, että Ohdakekynsi joutui melkein istumaan Tiikerikynnen päälle kokoontumisessa, koska tämä halusi taistella kokoontumisessa. Myöhemmin Ohdakekynsi hyökkää Tammisydämen kimppuun ja kyseenalaistaa Siniturkin uskollisuuden Myrskyklaania kohtaan, kun hän löytää kollin heidän puoleltaan jokea. Hän kysyy häneltä tunteeko hän Jokiklaanin kissaa. Hän on harmissaan kun Siniturkki toteaa nähneensä hänet vain kokoontumisissa ja Tammisydän pakenee. Siniturkki on kauhuissaan kun Ohdakekynsi kertoo hänelle että heidän täytyy merkitä klaanin rajat vihollisen verellä.
Kun Ohdakekynsi katselee Siniturkin varapäällikköseremoniaa, hänen kasvonsa ovat kateelliset. Kun klaani huutaa Siniturkin nimeä, Ohdakekynsi nähdään ulvomassa taivaalle niin että heidän klaanitoverinsa ajattelevat, että Ohdakekynsi antaa uudelle varapäällikölle täyden tuen, mutta todellisuudessa hän on raivoissaan siitä, että Siniturkki valittiin eikä häntä.
Mainitaan että Ohdakekynsi on raivoissaan, kun Sinitähti, joka on nyt klaanipäällikkö, valitsee Punahännän hänen sijastaan varapäälliköksi.
Monia kuita myöhemmin Ohdakekynsi löytyy kuolleena verilammikosta, aivan kuten Sinitähti ja Hanhisulka näkivät enteessään. Sanotaan, että hän kuoli kuten eli - hyökätessään yksin Jokiklaanin partion kimppuun, kynnet paljastettuina ja taistelunhimoisena.

The Prophecies Begin

Salaisuuksien metsä

Ohdakekynsi mainitaan kirjassa Sinitähden kertoessa Tulisydämelle pennuistaan jotka elävät Jokiklaanissa.
Sinitähti kertoo, että Ohdakekynsi olisi johdattanut Myrskyklaanin tuhoonsa, jos olisi tullut päälliköksi, jonka takia Sinitähden oli annettava pentunsa niiden isälle, Tammisydämelle, Jokiklaaniin.

Tähtien enne

Yön kuiskaukset

Ohdakekynsi on yksi uusista kissoista, jotka auttavat metsäkissojen kouluttamisessa. Haukkahalla esittelee Ohdakekynnelle Murattitassun, nuoren Myrskyklaanin oppilaan.

Kuun merkki

Ohdakekynsi nähdään valvomassa Muurahaiskarvan ja Murattilammen välistä harjoittelusessiota. Hän aiheuttaa Muurahaiskarvalle tappavat vammat.

Unohdettu soturi

Viimeinen toivo

Ohdakeynsi on yksi Synkän Metsän sotureista, jotka taistelevat klaaneja vastaan.

Mangat

The Rise of Scourge

Klaanien kirjat

Klaanien salaisuudet

Klaanien laki

The Ultimate Guide

Novellit

Tigerclaw's Fury

Spottedleaf's Heart

Triviaa

Kiinnostavaa tietoa

  • Ohdakekynnellä on Tuuliklaanin verta, koska hänen isänsä Tuulispää oli puoliksi tuuliklaanilainen.
  • Kun kysyttiin, rakastaako Lumiturkki yhä Ohdakekynttä huolimatta siitä, että hän on Synkässä Metsässä, Kate sanoo että osa hänestä rakastaa häntä aina.
  • Sinitähti nimesi Ohdakekynnen hänen piikikkään turkkinsa mukaan.[2]
  • Ohdakekynnen suurin pelko oli, että Siniturkista tulisi hänen sijaan varapäällikkö.[12]

Tekijöiden lausuntoja

  • Vicky kertoo että Ohdakekynsi oli alunperin Tähtiklaanissa ja antoi yhden hengen Tiikeritähdelle kun tästä tuli päällikkö, mutta kun Sinitähti tuli Tähtiklaaniin, "hänen täytyi jahdata Ohdakekynsi Synkkää Metsään". Kuitenkin Ultimate Guidessa Ohdakekynttä ei nähdä Tiikeritähden seremoniassa.
    • Vicky on sittemmin kiistänyt hänen alkuperäisen lausunnon sanomalla, että Ohdakekynsi päätyi heti Synkkään Metsään.
  • "Ohdakekynsi" on ensimmäinen nimi, jonka Cherith keksi.[13]

Virheet

  • Häntä on kutsuttu virheellisesti harmaavalkoiseksi.[14]
  • Hänen silmänsä on mainittu virheellisesti vihreinä.[4]

Kuvia

Perhe ja suku

Emo:

Unikkoaamu: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Isä:

Tuulispää: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Siskot:

Ruusuhäntä: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Ihatassu: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Kumppani:

Lumiturkki (ennen): Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Poika:

Valkomyrsky: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Näytä loput

Isoäidit:

Fallowsong: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Squirrelwhisker: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Isoisä:

Eaglestorm: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Sedät:

Rabbitleap: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Heronwing: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Isotäti:

Iharuusu: Elossa (novellissa Pinestar's Choice)

Pojanpojat:

Tihkuviiksi: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Nokiturkki: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Pojantytär:

Ratamohäntä: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Serkut:

Mäntytähti: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Tiikeritähti: Kuollut, Synkän Metsän jäsen (ennen), ei kuoleman jälkeistä elämää
Yöpentu: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Utupentu: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Vatukkatähti: Elossa (kirjassa Lost Stars)
Keltaturkki: Elossa (kirjassa Lost Stars)
Haukkahalla: Kuollut, Synkän Metsän jäsen (ennen), ei kuoleman jälkeistä elämää
Perhonsiipi: Elossa (kirjassa Lost Stars)
Tadpole: Kuollut, tuntematon olinpaikka
Tigerstar: Elossa (kirjassa Lost Stars)
Liekkihäntä: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Huomenkarva: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Alderheart: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Sparkpelt: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Dandelionkit: Kuollut, tuntematon olinpaikka
Juniperkit: Kuollut, tuntematon olinpaikka
Strikestone: Elossa (kirjassa Lost Stars)
Juniperclaw: Kuollut, tuntematon olinpaikka
Sleekwhisker: Elossa (kirjassa River of Fire)
Lightleap: Elossa (kirjassa Lost Stars)
Pouncestep: Elossa (kirjassa Lost Stars)
Shadowpaw: Elossa (kirjassa Lost Stars)

Lainaukset

"Tiedätkö, mikä sinun ongelmasi on? Sinä olet hellämielinen. Suhtaudut hyväksyvästi toisten klaanien sotureihin ja kotikisuihin. Minä näin kun puhuit kokoontumisessa Tammisydämen kanssa. Välitätkö omasta klaanistasi yhtään?"
—Ohdakekynsi Siniturkille. Sinitähden tarina, page 373
Ohdakekynsi: "Miten sinä saatoit antaa sen tapahtua? Mitä sinä oikein ajattelit, kun veit hänet ukkospolulle? Hänen olisi pitänyt olla pentutarhassa Valkopennun kanssa!"
Siniturkki: "A-anteeksi."
Ohdakekynsi: "Miten sinulle saattoi edes tulla mieleen että voisit asettaa hänet vaaraan, kun hänellä on pentu hoidettavanaan?"
—Ohdakekynsi Siniturkille Lumiturkin kuoleman jälkeen. Sinitähden tarina, sivu 350

Lähteet ja sitaatit