Soturikissat Wiki
Advertisement
Soturikissat Wiki
"Aiotteko te vain istua siinä? Annammeko Myrskyklaanin valita meille päällikön? Kuinka monen soturimme sinä uskot seuraavan itseäsi, senkin ruikuttava, variksenruokaa syövä petturi?"
— Mutakynsi Yksiviikselle kirjassa Tähtiyö, sivu 124

Mutakynsi (engl. Mudclaw) on jäntevä,[7] täplikäs[2] tummanruskea raidallinen kolli.[7]

Historia

Ennustusten alku

Tuli ja jää

Mutakynsi on Tuuliklaanin soturi ja hänen oppilaansa on Seittitassu.

Salaisuuksien metsä

Tulisydän kertoo tekosyynä päästä pois kokoontumisesta, että Mutakynsi oli kertonut hyvästä kanipaikasta, joka on Myrskyklaanin reviirillä.

Myrsky nousee

Mutakynsi on yksi kissoista, jotka estävät Sinitähden ja Tulisydämen matkan Korkokiville. Tulisydän kertoo Mutakynnelle Rikkotähden kuolleen. Mutakynsi kysyy Tulisydämeltä tappoivatko he Rikkotähden. Sinitähti vastaa kieltävästi, jolloin Mutakynsi sanoo Myrskyklaanin suojelevan murhaajia. Sinitähti haluaa itsepintaisesti jatkaa matkaa, mutta Mutakynsi kieltää. Kun Sinitähti ilmoittaa palaavansa leiriin, Mutakynsi sanoo että he tekevät viisaan päätöksen. Mutakynsi partioineen saattaa heidät Nelipuulle. Kun he saapuvat rajalle, Mutakynsi jää katsomaan silmät kaventuneina Myrskyklaanin kissoja.
Kokoontumisessa Mutakynsi on yksi niistä kissoista, jotka vaativat saada tietää mitä Tiikerikynnelle tapahtui.
Kun Tulisydän, Hiekkamyrsky ja Pilvitassu palaavat Korppitassun luota, he joutuvat Tuuliklaanin partion yllättämäksi. Mutakynsi on yksi partion jäsenistä. Syttyy taistelu, jossa Hiekkamyrsky ja Pilvitassu pakottavat Mutakynnen piikkipensaaseen. Mutakynsi kiljaisee ja pakenee paikalta.

Vaarallinen polku

Hän on metsästyspartiossa Yksiviiksen ja Takiaistassun kanssa, kun Tulisydän tulee juttelemaan Pitkätähdelle. Mutakynsi ei kuitenkaan haista Tulisydämen tuoksua. Kun Yksiviiksi johtaa Tulisydämen leiriin, Mutakynsi tuijottaa häntä vihamielisesti.
Kun klaanit saapuvat Nelipuulle neuvottelemaan, Mutakynsi on valmis hyökkäämään. Yksiviiksi painaa hänet kuitenkin maahan.

Pimeyden hetki

Mutakynsi on partiossa, joka pysäyttää Korkokiville vaeltavat Tulisydämen ja Tuhkamarjan. Tuhkamarjan kertoessa Sinitähden kuolleen, myös Mutakynsi on pahoillaan ja he antavat kissojen jatkaa matkaa.
Kun Varjoklaani hyökkää Tuuliklaaniin, Pitkätähti lähettää Mutakynnen Myrskyklaaniin. Koska Mutakynsi on pahasti haavoittunut, häneltä kestää vähän aikaa päästä metsään. Kun Myrskyklaani tulee paikalle, taistelu on päättynyt.

Uusi profetia

Keskiyö

Mutakynnen metsästyspartio jää kiinni metsästyksestä Myrskyklaanin reviirillä. Partioon kuuluvat myös Yksiviiksi ja Varistassu. Tomuturkki kysyy miksi he ovat Myrskyklaanin reviirillä, johon Mutakynsi vastaa etteivät he varasta riistaa.

Kuunnousu

Mutakynnen partio piirittää Lehtitassun ja Ratamohännän, kun nämä ovat Tuuliklaanin reviirillä. Lehtitassu huomaa Tuuliklaanin kissojen olevan laihoja. Mutakynsi ei odota Lehtitassun anteeksipyyntöä, vaan hyökkää tämän kimppuun. Lehtitassu lähtee pakoon. Mutakynsi ja Lovikorva lähtevät jahtaamaan heitä kohti Nelipuuta.
Kun Tulitähti puhuu Pitkätähden kanssa tuoresaaliin varastamisesta, Mutakynsi vaatii todisteita. Hän hyökkää yhtäkkiä, mutta saa vastaansa Harmaaraidan. Kissat taistelevat hetken, kunnes Tulitähden käsky lopettaa taistelun.

Aamunkoi

Kun Varistassu käsketään johtamaan Tuuliklaani Ukkospolun yli, Mutakynsi kieltäytyy ja sanoo Varistassun olevan vasta oppilas. Mutakynsi päättää johtaa klaanin ukkospolun yli.
Heimokissat luulevat Mutakynttä päälliköksi, koska Pitkätähti on liian heikko puhuakseen.
Kesken.

Tähtiyö

Mutakynsi ei pidä siitä, että Yksiviiksestä tuleekin päällikkö eikä hänestä. Hän on avoimen vihamielinen Yksitähteä kohtaan. Lopulta hän saa Haukkahallan ja pari Varjoklaanin kissaa puolelleen ja hyökkää Yksitähden kimppuun. Myrskyklaani rientää auttamaan. Varjoklaanin kissat kuolevat pudotessaan Myrskyklaanin leirin reunalta. Taistelun aikana Mutakynsi pakenee. Hän hyökkää Vatukkakynnen kimppuun, kunnes Haukkahalla repii kollin irti ja painaa maahan. Haukkahalla päästää Mutakynnen menemään. Samaan aikaan salama osuu puuhun, joka kaatuu räsähtäen. Mutakynsi ei pääse pakoon vaan jää puun alle. Myöhemmin Haukkahalla vetää Mutakynnen ruumiin pois puun alta.
Kesken.

Iltahämärä

Kesken.

Tähtien enne

Yön kuiskaukset

Kesken.

Erikoisseikkailut

Pitkätähden kosto

Kun klaanin päällikkö, Kanervatähti kuolee, Kaarnakasvo kutsuu Mutakynttä ja määrää hänet ilmoittamaan klaanille, että on valvojaisten aika.
Kesken.

Tulitähden tehtävä

Mutakynsi on Tuuliklaanin uusi varapäällikkö Jalkapuolen kuoltua taistelussa Veriklaania vastaan.
Kokoontumisessa Pitkätähti kertoo Mutakynnen ja Yksiviiksen ajaneen ketun pois.

Crowfeather's Trial

Kesken.

Novellit

Redtail's Debt

Kesken.

Ravenpaw's Path

A Clan in Need

Kesken.

Itsenäiset mangat

A Shadow in RiverClan

Kesken.

Winds of Change

Kesken.

Klaanien kirjat

Klaanien kissat

Kesken.

Klaanien laki

Kesken.

Klaanien taistelut

Kesken.

The Ultimate Guide

Kesken.

Warriors App

Kesken.

Kuvia

Perhe ja suku

Emo:

Ruiskorsi: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Isä:

Päästäiskynsi: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Veli:

Lovikorva: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Näytä lisää

Isoäidit:

Utuhiiri: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Saniaissiipi: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Isoisät:

Jänisjuoksu: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Punakynsi: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Täti:

Peurahyppy: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Sedät:

Hirviloikka: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Kaarnakasvo: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Serkut:

Aamukukka: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Saarnijalka:Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Yksitähti: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Esiintymiset

Kesken.

Triviaa

Tekijöiden lausuntoja

  • Vicky on todennut, että Mutakynsi ei ollut tarpeeksi paha mennäkseen Synkkään Metsään, ja Vickystä tuntui pahalta, kun Mutakynsi menetti varapäällikkyyden hetkeä ennen Pitkätähden kuolemaa.[9]
  • Kate on sanonut pitävänsä ideasta, että Päästäiskynsi olisi Mutakynnen isä. Vicky vahvisti tämän.

Virheet

  • Kirjassa Tähtiyö Mutakynnen on sanottu olleen pentu pentutarhassa silloin, kun Pitkätähdestä tuli päällikkö,[10] mutta kirjassa Pitkätähden kosto hänet nähdään soturina kun Pitkähäntä on lähdössä saamaan yhdeksän henkeään.[11]

Lainaukset

Kesken.

Lähteet ja sitatit

Advertisement