Aiotko kääntää hänen huomionsa toisaalle sillä aikaa kun klaanitoverisi hyökkäävät? Miten typeränä sinä meitä oikein pidät?

— Murattihäntä irvailee Paatsamatassulle.[1]

Murattihäntä (suom. Ivytail) on jäntevä,[7] kilpikonnakuvioinen[3] ja mustavalkoinen naaras,[7] jolla on pitkä turkki.[8]

Erikoisseikkailut

Crowfeather's Trial

Murattihäntä ei esiinny kirjassa, mutta hänet on listattu varjoklaanilaisiin.

Vatukkatähden myrsky

Murattihäntä ei esiinny kirjassa, mutta hänet on listattu varjoklaanilaisiin. Hän on nyt klaaninvanhin.

Kolmikon mahti

Näkö

Murattitassu on Varjoklaanin oppilas. Hänen mestarinsa on Pihlajakynsi.
Kokoontumisessa sanotaan, ettei hän näytä tyytyväiseltä tai ylpeältä, kun Mustatähti mainitsee hänet uutena oppilaana. Hän vain nyökkää ja kaventaa silmiään toisin kuin Viimatassu, kun Yksitähti mainitsi hänet. Leijonatassu ihmettelee, näyttävätkö Varjoklaanin kissat koskaan tunteitaan.
Hän osallistuu päiväkokoontumiseen ja haastaa Paatsamatassun taisteluun sen jälkeen, kun tämä on voittanut Kanervatassun. Murattitassu mainitsee, ettei Paatsamatassu voittaisi häntä niin helposti. Paatsamatassu on vastaamassa haasteeseen, mutta hänen mestarinsa Saniaisturkki pysäyttää hänet. Kokoontumisen lopussa Tulitähti ilmoittaa että kaikkien klaanien oppilaat menestyivät hyvin ja taistelivat kuin oikeat soturit.

Pimeyden joki

Murattitassu ei esiinny kirjassa,mutta Viimaturkki mainitsee, että hän ja Pöllötassu haatoivat Marjatassun hyppykilpailuun nähdäkseen kuka voisi hypätä korkeimmalle. Kokoontumisen jälkeen oppilaat menevät sinne, missä Murattitassu ja muut oppilaat katselevat kuka voitti.

Karkotus

Murattitassusta tulee soturi ja hän saa nimekseen Murattihäntä.
Kun Leijonatassu ja Vatukkakynsi menevät Varjoklaaniin tavatakseen Keltaturkin, Murattihäntä on partioissa Ruosteturkin ja Konnajalan kanssa, kun he löytävät Leijonatassun ja Vatukkakynnen.

Pimennys

Kun Paatsamatassu menee Varjoklaaniin hakeakseen apua Tuuliklaanin hyökkäyksen aikana, Murattihäntä vartioi leiriä. Hän tapaa Paatsamatassun ja kysyy miksi hän on tullut Varjoklaaniin. Kun Paatsamatassu sanoo, että hänen on puhuttava Mustatähden kanssa, Murattihäntä on epäileväinen ja epäilee, että Myrskyklaanin oppilaan on tarkoitus hämätä päällikköä, kun Myrskyklaaani hyökkää heidän leiriinsä. Paatsamatassu menettää kärsivällisyytensä ja työntää Murattihännän syrjään. Varjoklaanilainen seuraa lähellä häntä.
Murattihäntä osallistuu taisteluun Tuuliklaania ja Jokiklaania vastaan Myrskyklaanin rinnalla.
Myöhemmin hän jakaa hiiren Konnajalan kanssa, kun Leijonatassu, Närhitassu ja Paatsamatassu tulevat Varjoklaanin leiriin Solin kanssa.

Pitkät varjot

Hän menee rajapartioon Käärmehännän ja Karsitassun kanssa. Kun Pähkinähäntä melkein ylittää Varjoklaanin rajan saadakseen oravaan, Murattihäntä, Käärmehäntä ja Karsitassu joutuvat kiistelmään Myrskyklaanin kissojen kanssa.

Auringonnousu

Murattihännällä on oppilas, Huomentassu.
Murattihäntä on partiossa Pöllötassun ja Savujalan kanssa, kun he huomaavat Leijonaroihun, Paatsamalehden ja Närhisulan heidän vieraillessaan Solin luona.

Tähtien enne

Neljäs oppilas

Murattihäntä ei esiinny kirjassa, mutta hänet on listattu varjoklaanilaisiin. Hän on nyt kuningatar.

Etäiset kaiut

Hän ja Sykkyräturkki pistävät päänsä ulos pentutarhasta nähdäkseen mitä tapahtuu, kun Närhisulka ja Oravaliito saapuvat Varjoklaaniin pyytämään apua Pikkupilveltä.

Yön kuiskaukset

Liekkihännän näkökulmassa Murattihäntä on Varjoklaanin leirissä. Liekkihäntä huomaa, että naaraan vatsa alkaa kasvaa ensimmäisesta pentueesta. Myrskyklaania vastaan käydyn taistelun jälkeen hän hän on vahingoittumaton, joten Liekkihäntä pyytää häntä auttamaan hoitamaan kissoja haavojen takia. Liekkihäntä pyytää häntä myöhemmin pitämään silmällä Pikkupilveä - joka näyttää olevan sairas, kun Liekkihäntä matkustaa Kuulammelle.

Kuun merkki

Unohdettu soturi

Viimeinen toivo

Novellit

Paatsamalehden tarina

Murattihäntä ei esiinny novellissa, mutta hänet on listattu varjoklaanilaisiin.

Usvatähden enne

Dovewing's Silence

Triviaa

Virheet

  • Murattihäntä oli alunperin ulkonäöltään ruskea.

Lainaukset

Lähteet ja sitaatit

  1. Pimennys, sivu 194
  2. 2,0 2,1 2,2 Näkö, hahmolista
  3. 3,0 3,1 Karkotus, hahmolista
  4. Neljäs oppilas, hahmolista
  5. Vatukkatähden myrsky, hahmolisra
  6. Auringonnousu, hahmolista
  7. 7,0 7,1 Näkö, sivu 138
  8. Yön kuiskaukset, sivu 73