FANDOM

Annan sinulle tämän nimen tunnustukseksi rohkeudestasi, ja siksi että Siementassu ja Ratamohäntä elävät sydämessäsi ikuisesti.

Vatukkatähti antaessaan Liljasydämelle soturinimensä.[1]

Lilyheart (suom. Liljasydän) on pieni,[4] tummanharmaa[5] raidallinen naaras, jolla on valkoisia laikkuja[3] ja siniset silmät.

Erikoisseikkailut

Crowfeather's Trial

Vatukkatähden myrsky

Liljatassu, hänen mestarinsa Unikkohalla, Kastetassu, Siementassu, Kimalaisraita ja Valkosiipi ovat kokoontuneet Kaatuneiden Salon luokse. Liljatassu ja Siementassu näyttävät pettyneiltä koska he eivät ole menossa harjoittelemaan taisteluliikkeitä. Unikkohalla ja Kimalaisraita kuitenkin kertovat heille, että he molemmat ovat lähdössä metsästämään. Myöhemmin Liljatassu ja Siementassu ovat kykeneväisiä pääsemään kokoontumiseen. Kastetassu, Lumitassu ja Pihkatassu ovat innoissaan ensimmäisestä kokoontumisestaan ja juoksevat järvelle. Liljatassu ja Siementassu vilkaisevat toisiinsa ikään kuin he olisivat liian kypsiä käyttäytyämään kuin kolme nuorinta oppilasta, mutta he eivät voi vastustaa ajatusta pinkaista perään, sillä tämä on myös heidän ensimmäinen kokoontuminen. Kun kaikkien viiden oppilaan nimet ilmoitetaan, Liljatassu istuu pystyssä ylpeys silmissään.
Kun tulva pakottaa klaanin siirtymään tunneleihin, Oravaliito haluaa oppilaiden huolehtivan Sulosta ilman, että hän huomaa heidän auttavan. Liljatassu saa ajatuksen ja kysy Sulolta, voiko hän kävellä heidän kanssaan koska heitä pelottaa mennä tunneleihin.
Liljatassu ja Siementassu käsketään partioon Varjoklaanin rajalle Vatukkatähden, Kyyhkysiiven, Unikkohallan ja Kimalaisraidan kanssa. Liljatassu lupaa olla säntäilemättä partiossa. Kun Vatukkatähti ilmoittaa oppilaiden voivan harjoitella rajojen merkitsemistä, Liljatassu sanoo että hänestä ja Siementassusta tuntuu oikeilta sotureilta. Mainitaan että muita edellä kipittäneet oppilaat pysähtyvät äkisti. Liljatassu on hämmästynyt siitä mitä tulva näyttää. Kun Liljatassu tuijottaa tulvavettä apeana, Siementassu kysyy mikä hänellä on. Hän vastaa ajatelleensa kaikkia hukkuneita saaliseläimiä ja kysyy mistä he löytävät tarpeeksi saalista. Siementassu ehdottaa metsästämistä reviirien ulkopuolella. Pian Liljatassu huudahtaa löytäneensä Kaatuneiden Salon. Siementassu haluaa hakea sen ja molemmat oppilaat yrittävät hypätä veteen. Vatukkatähti tavoittaa heidät ennen kuin he ehtivät hypätä järveen. Kun partio päättää saalistaa reviirin ulkopuolella, Sammaltassu loikkaa märän sammaltukon kimppuun näyttäessään saalistustaitojaan. Sammal kuitenkin tarttuu hänen turkkiinsa ja hän alkaa valittaa. Liljatassu puhdistaa sisarensa turkin huolellisesti ja sanoo hänen olevan välillä typerä karvapallo.
Kun Vatukkatähti ja Tomuturkki yrittävät tehdä romahtaneesta maasta hyödyllistä, Liljatassu ja Siementassu saapuvat etsimään mestareitaan. Vatukkatähti kertoo heille missä heidän mestarinsa ovat, ja molemmat näyttävät pettyneiltä. Siementassu kysyy voivatko he auttaa heitä, ja tunkeutuu sisarensa kanssa Tomuturkin viereen. Liljatassu huudahtaa hakevansa lisää oksia mutta liukastuu mutaan ja Siementassu kompastuu häneen. Tomuturkki huudahtaa heille närkästyneenä. Vatukkatähti käskee heitä etsimään jonkun soturin joka voisi viedä heidät metsään mutta oppilaat ovat jo vilistämässä pois. Vatukkatähti menee heidän peräänsä keskusteltuaan Lehtilammen kanssa oksasta, mutta on liian myöhäistä. Hän kuulee Liljatassun huutavan apua ja löytää naaraan vedestä. Siementassu syöksyy veteen auttamaan sisartaan.
Vatukkatähti saa Liljatassun kuivalle maalle, mutta valitettavasti Siementassu hukkuu. Liljatassu on kauhuissaan ja traumatisoitunut tästä. Hänen mielestään se oli hänen vikansa ja sanoo, että hän oli se joka halusi hakea salon. Hänen klaanitoverinsa lohduttavat sanomalla ettei se ollut hänen vikansa. Hänet nähdään istumassa Siementassun valvojaisissa. Liljatassu tärisee lakkaamatta. Myöhemmin Liljatassu, joka ei vielä ole toipunut sisarensa kuolemasta, lähestyy vapaaehtoisesti soturien riviä auttaakseen taistelemaan kotikisuja vastaan, mutta Vatukkatähti pudistaa päätä hänen mestarilleen Unikkohallalle. Unikkohalla ymmärtää päätöksen. Liljatassu on metsästämässä partiossa kun Vatukkatähti näkee hänet. Liljatassu tappaa hiiren ja Vatukkatähti kehuu häntä. Liljatassu ei tiennyt päällikön katselleen häntä mutta hän näyttää tyytyväiseltä.
Liljatassu, Lumitassu, Murattilampi ja Unikkohalla kuuluvat Saniaisturkin ryhmään joka harjoittelee mäyriä vastaan taistelemista. Vatukkatähti liittyy heidän seuraansa. Aluksi Liljatassulla ja Lumitassulla on ongelmia jäädä Saniaisturkin selkään mutta kun he saavat neuvoja, he suoritutuvat liikkeestä.
Mäyriä vastaan käydyn taistelun loppupuolella Vatukkatähti havaitsee Liljatassun joka juoksee muiden kissojen ohi ja hyppää roikkumaan mäyrän häntään kaikki karvat pörrössä. Hän irrottaa otteensa vasta kun mäyrä pakenee. Vatukkatähti kehuu oppilasta jälleen.
Vatukkatähti kutsuu Liljatassua joka ihmettelee, onko hän ongelmissa. Vatukkatähti vastaa että päinvastoin ja että hänestä tulee soturi. Vatukkatähti kertoo Liljatassulle että Ratamohäntä, hänen kuollut emonsa, sekä Siementassu ovat aina hänen sydämessään, joten hänen soturinimi on Liljasydän. Vatukkatähti huomautettaa myös hänen urheudestaan ja omistautumisestaan. Liljasydän kiittää Vatukkatähteä nimestään ja sanoo sen olevan kaunis.
Myöhemmin Liljasydän nähdään rohkaisevan Myrskytassua, joka oli aiemmin kotikisu nimeltä Frank, että hänen partionsa auttaa merkkaamaan rajan.

Tigerheart's Shadow

Liljasydän ei esiinny kirjassa, mutta hänet on listattu myrskyklaanilaisiin.

Tähtien enne

Unohdettu soturi

Kun hänen isänsä Saniaisturkki ilmoittaa, että Ratamohäntä odottaa pentuja, kaikki onnittelevat häntä ja Ratamohäntää tulevista pennuista.
Liljapentu ja Siemenpentu syntyvät Ratamohännälle ja Saniaisturkille. Ratamohäntä ei odottanut pentujen syntyvän niin aikasin, joten hän synnytti järven vieressä eikä pentutarhassa. Kun synnytys on ohi, heidät viedään takaisin leiriin lepäämään. Närhisulka on huolissaan siitä että pennut ovat liian heikkoja selviytymään, koska Ratamohännällä ei ole tarpeeksi voimia nuolla heitä. Kuitenkin muut kuningattaret, Kaunokainen ja Lehväpilvi, nuolevat heitä saadakseen heidät lämpimäksi sekä veren virtaamaan.
Kyyhkysiipi näkee kamalan painajaisen, jossa kotka nappaa Liljapennun ja hänen sisarensa Siemenpennun.
Puoli kuuta myöhemmin hänelle annetaan nimeksi Liljapentu ja hänen sisarelleen Siemenpentu. Närhisulka ajattelee lämpimästi että klaanissa on uusia pentuja, koska se tarkoittaa toivoa ja uutta elämää. Ratamohäntä kertoo pennuilleen että heidän pitää syödä kunnolla, jotta he kasvavat suuremmiksi ja voimakkaammiksi, ja mainitaan, että hän toipuu hyvin ja hänen pentunsa kasvavat vahvemmiksi.
Kun Ratamopennun tuo hänet ja sisarensa ensimmäistä kertaa aukiolle, Paatsamalehti paljastaa että hän oli vastuussa Saarniturkin kuolemasta. Ratamohäntä kietaisee häntänsä Liljapennun ja Siemenpennun ympärille.
Myöhemmin Liljapentu saa kuumeen ja Närhisulka käskee Tuhkasydämen jäämään katsomaan häntä. Tuhkasydän on hieman pettynyt, mutta ravistaa päätään ja tassuttaa pentutarhalle. Leijonaroihu uskoo että Liljapentu voisi paremmin ilman parantajan läsnäoloa mutta Närhisulka sanoo, että Tuhkasydän ei ole ensimmäinen kissa, joka vaihtaa rooleja.

Viimeinen toivo

Liljapentu ja hänen sisarensa Siemenpentu nähdään tuijottavan lehtiä, kun heidän emonsa jakaa kieliä Okakynnen kanssa aukion laidalla.
Kun Perhonsiipi tulee käymään Myrskyklaani]ssa, Liljapentu ja Siemenpentu ovat hyvin innoissaan. Siemenpentu kysyy, miksi hän oli täällä mutta Närhisulka ajaa heidät pois häntäänsä heilauttamalla.
Hiiriturkki huomauttaa että Kirkassydämen vastasyntyneet pennut saattavat olla turvassa alueen ulkopuolella; Liljapentu kertoo Harmaaraidalle, että häntäei lähetetä pois. Kyyhkysiipi kietoo häntänsä hänen ympärilleen ja kertoo hänelle ettei häntä lähetetä pois ja käskee häntä kertomaan Ratamohännälle ja Saniaisturkille Kirkassydämen uusista pennuista.
Kun Tulitähti kutsuu kissat klaanikokoukseen, Liljapentu kertoo Pilvihännälle että hän ja hänen pentuetoverinsa huolehtivat siitä että hänen ja Kirkassydämen pennut pysyvät pentutarhassa. Kokoontumisen jälkeen Leijonaroihu vierailee pentutarhan kissojen luona. Kirkassydän on huolissaan sarjoistaan joten Siemenpentu ilmoittaa, että hän ja Liljapentu suojelevat heitä. Leijonaroihu kertoo heille jäävänsä pesään.
Ennen taistelua Tulitähti lähettää Ratamohännän taistelemaan Varjpklaanin alueelle ja lupaa hänelle että he huolehtivat Liljapennun ja Siemenpennun turvallisuudesta. Taistelussa Synkkää Metsää vastaan Liljapentu on pentutarhassa sisarensa, Kirkassydämen ja tämän pentujen kanssa. Lehväpilvi ja Kaunokainen vartioivat pentutarhaa ulkopuolella Synkän Metsän sotureita vastaan.
Ensimmäisen Synkän Metsän hyökkäyksen jälkeen Kirkassydän rauhoittaa pentujaan ja kietoo häntänsä tiukasti Liljapennun ja Siemenpennun ympärille. Lehtilampi kertoo, että Synkän Metsän soturit menivät suoraan pentujen luo, mutta he kaikki ovat kunnossa. Pentutarhan seinät ovat erittäin riekaleina ja Vatukkakynsi käskee joitakin kissoja korjaamaan sitä.
Kun Synkän Metsän kissat lähtevät, hän ja hänen sisarensa tähyilevät pesästä ja Ratamohäntä kutsuu heidät luokseen.

A Vision of Shadows

The Apprentice's Quest

Thunder and Shadow

Shattered Sky

Darkest Night

River of Fire

The Raging Storm

The Broken Code

Lost Stars

Novellit

Dovewing's Silence

Triviaa

Kiinnostavaa tietoa

Perhe ja suku

Emo:

Ratamohäntä: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Isä:

Saniaisturkki: Elossa (kirjassa Lost Stars)

Veli:

Kontiaistassu: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Siskot:

Unikkohalla: Elossa (kirjassa Lost Stars)
Hunajalehvä: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Tuhkasydän: Elossa (kirjassa Lost Stars)
Siementassu: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Ottoemo:

Kirkassydän: Elossa (kirjassa Lost Stars)

Ottosisko:

Ambermoon: Elossa (kirjassa Lost Stars)

Ottoveljet:

Dewnose: Elossa (kirjassa Lost Stars)
Snowbush: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Kumppani:

Snowbush: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Tyttäret:

Fernshade: Elossa (kirjassa Lost Stars)
Honeyfur: Elossa (kirjassa Lost Stars)

Poika:

Larksong: Elossa (kirjassa Lost Stars)

Ottotyttäret:

Violetshine: Elossa (kirjassa Lost Stars)
Twigbranch: Elossa (kirjassa Lost Stars)
Näytä loput

Isoäidit:

Pajuturkki: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Hallaturkki: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Isoisä:

Valkomyrsky: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Isoisoäidit:

Lumiturkki: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Punarintasiipi: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Nopsatuuli: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Isoisoisät:

Ohdakekynsi: Kuollut, Synkän Metsän jäsen
Pörröturkki: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Isoisoisoäidit:

Kuukukka: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Unikkoaamu: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Isoisoisoisät:

Myrskyhäntä: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Tuulispää: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Sedät:

Okakynsi: Elossa (kirjassa Lost Stars)
Tihkuviiksi: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Nokiturkki: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Tädit:

Tuhkamarja: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Isosedät:

Korppitassu: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Tomuturkki: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Isotäti:

Juovanaama: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Isoisotädit:

Sinitähti: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Ruusuhäntä: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Ihatassu: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Siskonpoika:

Kontiaisviiksi: Elossa (kirjassa Lost Stars)

Siskontytär:

Kirsikkasade: Elossa (kirjassa Lost Stars)

Siskonpennut:

Nimeämättömät pennut: Tilanteet tuntemattomia

Serkut:

Kyyhkysiipi: Elossa (kirjassa Lost Stars)
Murattilampi: Elossa (kirjassa Lost Stars)
Hiekkamyrsky: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Oravaliito: Elossa (kirjassa Lost Stars)
Lehtilampi: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Leijonaroihu: Elossa (kirjassa Lost Stars)
Närhisulka: Elossa (kirjassa Lost Stars)
Paatsamalehti: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Sulkahäntä: Kuollut, Tähtiklaanin ja Ikuisen Metsästyksen Heimon jäsen
Myrskyturkki: Elossa (novellissa Tawnypelt's Clan)
Varpuloiste: Kuollut, tuntematon olinpaikka
Kimalaisraita: Elossa (kirjassa Lost Stars)
Kukkasade: Elossa (kirjassa Lost Stars)
Kiuru Joka Laulaa Aamulla: Elossa (novellissa Tawnypelt's Clan)
Mänty Joka Tarraa Kallioon: Elossa (novellissa Tawnypelt's Clan)
Breeze That Rustles the Leaves: Elossa (novellissa Tawnypelt's Clan)
Feather of Flying Hawk: Elossa (novellissa Tawnypelt's Clan)
Eaglewing: Elossa (kirjassa Lost Stars)
Shellfur: Elossa (kirjassa Lost Stars)
Stemleaf: Elossa (kirjassa Lost Stars)
Plumstone: Elossa (kirjassa Lost Stars)
Pitkähäntä: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Mäntytähti: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Tiikeritähti: Kuollut, Synkän Metsän jäsen (ennen), ei kuoleman jälkeistä elämää
Utupentu: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Yöpentu: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Vatukkatähti: Elossa (kirjassa Lost Stars)
Keltaturkki: Elossa (kirjassa Lost Stars)
Haukkahalla: Kuollut, Synkän Metsän jäsen (ennen), ei kuoleman jälkeistä elämää
Perhonsiipi: Elossa (kirjassa Lost Stars)
Tadpole: Kuollut, tuntematon olinpaikka
Huomenkarva: Kuollut, tuntematon olinpaikka
Liekkihäntä: Kuollut, tuntematon olinpaikka
Tigerstar: Elossa (kirjassa Lost Stars)
Alderheart: Elossa (kirjassa Lost Stars)
Sparkpelt: Elossa (kirjassa Lost Stars)
Dandelionkit: Kuollut, tuntematon olinpaikka
Juniperkit: Kuollut, tuntematon olinpaikka
Strikestone: Elossa (kirjassa Lost Stars)
Juniperclaw: Kuollut, tuntematon olinpaikka
Sleekwhisker: Elossa (kirjassa River of Fire)
Usvatähti: Elossa (kirjassa Lost Stars)
Kiviturkki: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Sammalpentu: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Ruokoviiksi: Elossa (kirjassa Lost Stars)
Ahvenpentu: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Esikkotassu: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Haukitassu: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Valkosiipi: Elossa (kirjassa Lost Stars)
Jääpilvi: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Kettuloikka: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Paatsamapentu: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Havupentu: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Koivuruska: Elossa (kirjassa Lost Stars)
Lukkikoipi: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Päästäistassu: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Konna-askel: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Ruusukukka: Elossa (kirjassa Lost Stars)
Leopardijalka: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Featherkit: Tuntematon tilanne
Tuntemattomia pentuja: Tuntematon tilanne
Lightleap: Elossa (kirjassa Lost Stars)
Pouncestep: Elossa (kirjassa Lost Stars)
Shadowpaw: Elossa (kirjassa Lost Stars)

Lainaukset

Lähteet ja sitaatit

  1. 1,0 1,1 Vatukkatähden myrsky, sivu 439
  2. 2,0 2,1 Unohdettu soturi, sivu 164
  3. 3,0 3,1 3,2 Vatukkatähden myrsky, hahmolista
  4. Vatukkatähden myrsky, sivu 388
  5. Katen blogi