FANDOM

Leiri (engl. Camp) on paikka, jonne klaani tekee itselleen pysyvän kodin. Jokaisella klaanilla on yksi leiri. Siellä kissat nukkuvat, tapaavat, tuovat sinne tuoresaalista, saavat hoitoa haavoihin tai sairauksiin, saavat käskyjä, vaihtavat kieliä, raportoivat asioista klaanin päällikölle tai varapäällikölle ja pitävät seremonioita. Jotkut kissat, kuten pennut, kuningattaret ja klaaninvanhimmat, jäävät leiriin, kun soturit, oppilaat, varapäällikkö ja päällikkö partioivat reviirillä ja metsästävät.

Sijainti

Jokainen leiri sijaitsee klaanin omalla reviirillä. Leirin valitsemisen pääkriteereitä ovat:

  • On hankala hyökätä, mutta helppo puolustaa.
  • On turvallisen välimatkan päässä kaksijaloista, kaksijalkojen asutuksista ja muista vaaroista.
  • On tarpeeksi iso, jotta kaikki klaanin kissat mahtuvat sinne.
  • Vettä on saatavilla leiristä tai sen läheisyydestä.
  • On paikkoja sotureiden pesälle, oppilaiden pesälle, pentutarhalle, parantajan pesälle, klaaninvanhimpien pesälle ja päällikön pesälle.

Rakenne

Useimpia leirejä ympäröi jokin luonnollinen turva (kuten tiheikkö, kiviseinämät tai vesi), joka suojaa sitä sekä säältä että vihollisten hyökkäyksiltä. Leireissä on yleensä vain yksi sisäänkäynti, johon vain yksi kissa mahtuu kerrallaan (kuten piikkihernetunneli), sekä yksi pieni sisäänpääsyaukko ja uloskäynti tarpeidentekopaikalle. Luonnonsuojien lisäksi soturit vartioivat ja suojaavat leiriä päivisin ja öisin.

Pääaukio

Jokaisen leirin keskellä on suuri, aukea alue. Kissat kokoontuvat sinne tapaamaan toisiaan, loikoilemaan auringossa, vaihtamaan kieliä ja osallistumaan klaanikokouksiin. Pääaukiolle on myös yleensä:

  • Tuoresaaliskasa on paikka, minne metsästämässä käyneet kissat pudottavat tuoresaaliinsa, josta kissat saavat ottaa tuoresaalista itselleen järjestyksen mukaan. Joskus, jos on satanut, kissat varastoivat riistan maan alle, jotta se pysyisi kuivana.
  • Klaanien päälliköt  puhuvat klaanilleen klaanikokouksen aikana joltain ylemältä tasanteelta, kuten isolta kiveltä tai puunoksalta. [1]

Pesät

Pesät ovat suojaisia paikkoja (kuten pusikot ja luolat), joita kissa tai kissaryhmä käyttää lepäämiseen, nukkumiseen ja toipumiseen. Pesä on vuorattu sammalella, saniaisilla, höyhenillä tai lehdillä, joiden päällä pystyy lepäämään. Klaanin oppilaat yleensä putsaavat ja siistivät pesät. Useissa leireissä on kaikki (tai useat) seuraavista pesistä:

  • Pentutarha - Pesässä asuvat kuningattaret ja pennut, yleensä turvallisin ja vartioiduin pesä.
  • Oppilaiden pesä - Pesässä asuvat klaanin oppilaat.
  • Soturien pesä - Pesässä asuvat soturin ja klaanin varapäällikkö. Vanhimmat soturit nukkuvat yleensä pesän keskikohdassa, jossa on lämpimämpää, kun nuoremmat soturit nukkuvat pesän laitamilla, jossa on kylmempää.
  • Parantajan pesä - Pesä kuuluu parantajalle ja hänen oppilaalleen, jotka varastoivat sinne yrttejä ja muita tarvikkeita. Kissat, jotka ovat loukkaantuneet tai sairaita, lepäävät siellä myös kunnes ovat toipuneet ja kykenevät palaamaan takaisin omiin pesiinsä.
  • Klaaninvanhimpien pesä - Pesän jakaa klaaninvanhimmat, yleensä toisiksi eniten vartioitu.
  • Päällikön pesä - Pesä, jossa klaanin päällikkö asuu, yleensä mukavin pesä. Hän viettää suurimman osan päivästään pesässään yksin ja rauhassa. Muut kissat voivat tulla kuitenkin tapaamaan heitä tai päällikköt voivat halutessaan viettää yönsä kumppaniensa kanssa.

Muut paikat

Seuraavat paikat voivat olla leirin läheisyydessä:

  • Hautauspaikka - Paikka, jonne kuolleet klaanitoverit haudataan.
  • Tarpeidentekopaikka - Paikka, jonne kissat tekevät tarpeensa ja hautaavat syömäkelvottomat ruoat (luut, sulat, variksenruoka).

Tunnetut leirit

Metsässä

Myrskyklaani

Myrskyklaanin metsän leiri on hiekkaisessa notkossa, joka oli kauan aikaa sitten joenuoma. Sitä ympäröivät vatukkapuskat ja sen sisäänkäyti on piikkihernetunneli. Leirin aukiolla on iso kivi, jonka nimi on Suurkivi, jota päälliköt käyttävät kutsuessaan klaanin koolle. Suurkiven tueksi on kaavittu maata sen ympärille. Suurkivi kohoaa suuren, hiekkaisen aukion yllä, ja se on lähellä nokkospuskaa. Vähän matkan päässä pentutarhasta on tiheä saniaispöheikkö, jonka takana on korkea piikkihernemuuri. Yhdellä sivustalla on kaatunut puu, jonka tiheä oksisto on taipunut maahan. Tuoresaaliskasa on yleensä aukion reunalla. Yhdessä vaiheessa leiri paloi maan tasalle metsäpalossa, mutta kasvillisuus kasvoi pian takaisin.

  • Pentutarha on tiheän karhunvatukkapuskan alla. Puskassa on ahdas aukko, joka johtaa aukiolle.
  • Oppilaiden pesä on saniaisrykelmässä puunkannon vieressä.
  • Sotureiden pesä on puskan alla, jonka lähellä on nokkospuska. Sotureiden pesä on pentutarhan vieressä. Vanhimmat soturin nukkuvat pesän keskellä, jossa on lämpimintä. On myös kunnia, jos vanhempi soturi kutsuu nuoremman soturin syömään kanssaan puskalle. 
  • Parantajan pesä on kiven halkeamassa, joka on lähellä pientä ruohoista aukiota, jonne sainaistunneli johtaa. Ruohoisen aukion nurkalla on pieni lampi, ja sen laitamilla on korkea kivi, jossa on halkeama, jonne voi varastoida yrttejä.
  • Klaaninvanhimpien pesä on kaatuneesta puusta törröttävän oksan alla, jonka joka ainoasta puunhalkeamasta versoo ruohoa, saniaisia ja sammalta. Siellä on oksasokkelo, joka johtaa avoimelle alueelle ryteikön keskelle.[2]
  • Päällikön pesä on luola Suurkivessä, jonka muinainen puro on kaivertanut ja sen suuakuon edessä roikkuu jäkäläverho. Sen seinät ja lattia ovat sileät ja yhdessä reunassa on sammalvuode.[3]

Tuuliklaani

Tuuliklaanin metsän leiri on hiekkaisessa notkossa, jota ympäröi piikkiherne. Sisäänkäynti on piikkihernetunnelin läpi. Pitkää kiveä, eli Pitkäkiveä, käyttävät päälliköt kutsuessaan klaanin koolle.

  • Pentutarha ja klaaninvanhimpien pesä on leiriä ympäröivän piikkihernemuurin alla.
  • Muut kissat, myös päällikkö, nukkuvat mielummin taivasalla, mutta huonolla säällä he vetäytyvät koloihin, joita jänikset, ketut ja mäyrät ovat tehneet.

Jokiklaani

Jokiklaanin metsän leiri on suuressa, hyvin kuivuneessa saaressa, jota kaislat ympäröivät. Kaikki pesät on kudottu tiiviisti. Sinne pääsee vain uimalla, ja kun toiset klaanikissat eivät osaa uida (ja yleisesti vihaavat vettä), leiriin hyökätään harvoin. Tulvat ovat vaarallisia; kerran tulva vei mukanaan pentutarhan lattian sekä Usvajalan kaksi pentua. 

  • Kaikki pesät on tehty kaislasolmuista. On mainittu, että kissat solmivat sulkia kaisloihin ja koristelevat nurkat kivillä ja simpukankuorilla.
  • Siellä on hyvin tallattu ruohoinen polku, joka johtaa poispäin ruokokasveista tiheiden puskien välistä leiriin.
  • Parantajan pesä on oliiviruo'on takana rauhallisessa pesässä.
  • Oppilaiden pesässä on lämmin sammalpeite.
  • Pentutarha on painettu tiheään kaislamuuriin. Se on tehty pajun oksista ja kaisoilsta.
  • Klaaninvanhimpien pesä on korkean rinteen laella. Se on tehty punotuista pajun varsista.
  • Päällikön pesä on rakennettu punotuista pajun varsista ja punottu muinaisen pajun juurakkoon.

Varjoklaani

Varjoklaanin metsän leiri on kuopassa, jossa on mutainen maa ja sitä ympäröi karhunvatukka. Sisäänkäynti on piikkitunnelin läpi. Päälliköt käyttvät reunassa olevaa sileää kiveä, Klaanikiveä, kutsuessaan klaanikokouksen.

  • Pentutarha on kolossa, jota suojaa piikkipensas.
  • Sotureiden pesä on suuren karhunvatukkapensaan alla.
  • Parantajan pesä on luolassa kahden kiven alla, jota ympäröi saniaiset.
  • Päällikön pesä on suuren tammen juurien alla.
  • Oppilaiden pesä on iso luola, joka on täynnä sammalvuoteita.
  • Klaaninvanhimpien pesä on pesä, joka on tehty lehdistä ja sammalesta.

Taivasklaani (muinainen)

Taivasklaanin metsän leiristä on vain vähän tietoa. Se koostui luolista piikkiherneseinämässä ja tuhoutui, kun kaksijalat rakensivat kaksijalkalan tuhoten Taivasklaanin reviirin sekä leirin. Kaksijalanpesä, missä Sotta asuu, on rakennettu suoraan Taivasklaanin vanhan leirin päälle.

Järvellä

Myrskyklaani

Myrskyklaanin leiri järvellä sijaitsee hylätyssä louhoksessa ja sitä ympäröivät korkeat seinämät. Pääsisäänkäynti on piikkitunneli. Leirissä on myös salainen uloskäynti kiipeämällä kiviseinämää ylös. Seinät tarjoavat suojaa ja pitävät tuulen poissa, mutta liian lähelle kallion reunaa menevälle kissalle se saattaa olla kohtalokas. Päälliköt käyttävät Suurtasannetta klaanikokouksissa. Kiviseinämässä on myös ulkonema, johon aurinko paistaa ja jossa kissat tykkäävät lepäillä, koska se on lämmin paikka ja muistuttaa Aurinkokiviä vanhassa metsässä. Suurin osa pesistä sijaitsevat kallion koloissa. Mäyrät tuhosivat kerran leirin, mutta kissat rakensivat sen uudestaan.

  • Pentutarha on paksun vatukkaseinämän takana ja vahvistettu yhteenpunotuilla juurilla. Maa on kovaksi ja tiiviiksi tallattu.[4]
  • Oppilaiden, päällikön ja parantajan pesät sijaitsevat kallion luolassa, jonka suuaukkoa peittävät roikkuvat karhunvatukat.
  • Soturien pesä sijaitsi ensin ison piikkipensaan alla, mutta sen jälkeen kun puu kaatuu kirjassa Etäiset kaiut, pesä rakennetaan uudestaan pyökin oksien alle.
  • Klaaninvanhimpien pesä sijaitsi pähkinäpensaan alla,[5] mutta myöhemmin se rakennetaan uudestaan pyökin oksien alle, joita on vahvistettu kuusamalla.

Tuuliklaani

Jokiklaani

Varjoklaani

Taivasklaani

Muut leirit

Taivasklaani (nykyinen)

Taivasklaanin leiri sijaitsee rotkossa lähellä kaksijalkalaa.

Tiikeriklaani (nykyinen)

Heimo

Elämä leirissä

  • Aamulla varapäällikkö järjestää päivän partiot.
  • Rajapartiot lähtevät aamulla ja auringonlaskun aikaan.
  • Useat metsästyspartiot lähtevät päivällä metsälle. Jotkut klaanit (kuten Varjoklaani) metsästävät mielummin öisin, mutta muut klaanit metsästävät yleensä päiväsaikaan.
  • Jotkut soturit jäävät aina leiriin vartioimaan mahdollisten hyökkäyksien varalta.

Kuvia

Lähteet ja sitaatit

  1. Pimeyden joki, sivu 83
  2. Sinitähden tarina, sivu 28
  3. Sinitähden tarina, sivu 26
  4. Näkö, sivu 13
  5. Neljäs oppilas, sivu 34