FANDOM

Ei kohtalo ole mikään polku, jota pitkin kissa kulkee sokeasti eteenpäin. Aina on kyse valinnoista, ja joskus sydän vie voiton. Sisimmässäni tiesin aina, mitä minun oli tehtävä, ja siksi palasin klaaniin. Leijonaroihu, tapahtuupa mitä tahansa, luotan siihen että sinäkin tiedät, mikä on oikein. Kuuntele sydäntäsi, koska sydämessä on todellinen kohtalosi.
— Lehtilampi Leijonaroihulle kirjassa Kuun merkki, sivu 116

Lehtilampi (engl. Leafpool) on vaaleanruskea raidallinen naaras, jolla on meripihkanväriset silmät[4] sekä valkea rinta ja tassut.[10]

Hän on syntynyt nimellä Lehtipentu Hiekkamyrskylle ja Tulitähdelle Myrskyklaaniin sisarensa Oravapennun kanssa. Hänestä tulee Tuhkamarjan parantajaoppilas nimeltä Lehtitassu. Suuren taivalluksen jälkeen hän löytää Kuulammen ja ansaitsee täyden parantajanimensä, Lehtilammen. Hän ja Tuuliklaanin soturi Varissulka kehittävät tunteita toisiaan kohtaan ja pakenevat ollakseen yhdessä, mutta palaavat takaisin mäyrien hyökätessä Myrskyklaaniin. Tuhkamarjan kuollessa Lehtilampi lupaa jäädä Myrskyklaaniin.

Hän synnyttää Varissulan pennut Leijonapennun, Paatsamapennun ja Närhipennun, vaikka Vatukkakynsi ja Oravaliito kasvattavat heidät. Lehtilampi kouluttaa Närhitassun ja nimeää hänet Närhisulaksi isänsä mukaan. Kun hänen salaisuutensa paljastetaan, hän luopuu asemastaan parantajana, mutta palaa auttamaan suuren taistelun aikana. Myöhemmin hän kouluttaa Varjoklaanin Puddlekitin ja hänestä tulee Taivasklaanin väliaikainen parantaja, kunnes Frecklewish ja Fidgetflake palaava. Hän auttaa Perhonsiipeä ja Pajuhohdetta Jokiklaanissa, kun heidän reviirillään syttyy tulipalo. Hän jatkaa Myrskyklaanin parantajana, kunnes kuolee kivivyörymässä ja liittyy Tähtiklaaniin.

Historia

Uusi profetia

"Ei hätää. Minä jään tänne ja pidän hyvää huolta klaanistani, sen lupaan. Jonain päivänä me tapaamme jälleen ja kuljemme tähdissä."
—Lehtilampi. Iltahämärä, page 303
Lehtitassu on Myrskyklaanin parantajaoppilas ja Tulitähden ja Hiekkamyrskyn tytär. Hänen mestarinsa on Tuhkamarja ja hän on paljon hiljaisempi ja kärsivällisempi kuin sisarensa Oravatassu. Hänellä on vahva yhteys pentuetoveriinsa, ja hän ja Oravatassu voivat aistia mitä toinen tuntee. Tämä kyky on erittäin hyödyllinen sinä aikana, kun Oravatassu on matkalla auringonpesälle.
Lehtitassu saa tietää Vatukkakynnen unesta, jossa Sinitähti käskee hänen etsiä Keskiyö. Hän on ainoa kissa, joka tietää minne Vatukkakynsi ja Oravatassu lähtivät. Hän ystävystyy Perhonsiiven, Jokiklaanin uuden parantajaoppilaan kanssa. Lehtitassu joutuu kaksijalkojen nappaamaksi hänen etsiessään Kirkassydäntä ja Pilvihäntää ja ystävystyy kotikisun nimeltä Kamu kanssa. Hän pakenee myöhemmin Harmaaraidan ja sisarensa johtaman pelastuspartion avulla, vaikka seurauksena on, että varapäällikkö saadaan kiinni ja hänet viedään kaksijalkojen hirviössä pois.
Hän on suurella taivalluksella mukana muiden klaanien kanssa. Lehtitassu löytää Kuulammen Täplälehden avulla. Löytönsä ansiosta hän ansaitsee täydellisen parantajanimensä, Lehtilammen. Hän rakastuu Varissulkaan ja opettaa unissa Pajutassua tulkitsemaan Tähtiklaanin merkkejä, koska hänen mestarinsa Perhonsiipi ei usko soturiesi-isiin. Lehtilampi ja Varissulka lähtevät klaaneista ollakseen yhdessä. Yhden yön jälkeen he tapaavat Keskilyön, joka kertoo heille sukulaistensa suunnittelevan hyökkäystä kissojen kimppuun. Lehtilampi tajuaa ettei hän voi luopua klaanistaan ja parantajan tehtävistään, ja päättää palata takaisin. Varissulka murtunut hänen päätöksestään jättää hänet mutta vie hänet kotiin. Tuhkamarja kuolee hyökkäyksessä, ja Lehtilampi vakuuttaa olevansa uskollinen parantaja.

Kolmikon mahti

"Tiedän, etten voi enää jatkaa Myrskyklaanin parantajana. Olen syvästi sinun puolestasi, Tulitähti, ja kaikkien klaanitoverieni puolesta. Tietäkää, että olen yrittänyt parhaani ja katunut tekoani jokaisella hengenvedolla. En ole kuitenkaan voinut katua sitä, että sain pennut. He ovat hienoja kissoja, ja olen heistä ikuisesti ylpeä."
—Lehtilammen tunnustus kokoontumisessa. Auringonnousu, page 301
Oravaliidosta ja Vatukkakynnestä tulee Leijonapennun, Paatsamapennun ja Närhipennun vanhempia. Aluksi hän kouluttaa Paatsamatassua parantajaksi, mutta huomaa pian Närhitassun lahjakkaan kyvyn ja lopulta opettaa hänelle parantamisen taidon. Kun klaani on toipunut tappavasta viheryskätartunnasta, Lehtilampi antaa hänelle täyden nimensä, Närhisulka. Samaan aikaan Närhisulka näkee katkonaisia muistoja matkasta lumessa Lehtilammen ja Oravaliidon kanssa. Närhisulka asettelee palaset yhteen ja ilmoittaa Lehtilammelle tietävänsä totuuden vanhemmistaan, ja Lehtilampi pyytää häntä jatkamaan. Kun Paatsamalehti paljastaa salaisuuden kokoontumisessa, Lehtilampi ryhtyy soturiksi, koska hän rikkoi parantajien lakia olla hankkimatta pentuja. Paatsamalehti määrää emoaan syömään kuolomarjoja, mutta Lehtilampi kieltäytyy.

Tähtien enne

"Ei ole mitään anteeksi annettavaa. Sinä teit niin kuin parhaaksi katsoit. Ei sinua voi siitä syyttää."
—Närhisulka Lehtilammelle. Viimeinen toivo, page 255
Hän palvelee Myrskyklaania soturina ja Närhisulka kamppailee huolehtiessaan klaanista yksin. Lehtilampi ei ole aluksi kovin hyvä metsästäjä tai taistelija ja viettää aikaa lähellä Oravaliitoa, jota myös vältellään. Kun Leijonaroihu ja Viimaturkki} taistelevat, hän pyytää Varissulkaa estämään heitä. Kun Leijonaroihu pyytää neuvoja Tuhkasydämen kanssa, Lehtilampi opastaa häntä. Hän on iloinen kun Paatsamalehti on elossa, ja tukee häntä kun hän paljastaa, mitä Saarniturkille tapahtui. Ennen suurta taistelua hän auttaa Närhisulkaa valmistamaan yrttejä. Klaani on yhtä mieltä siitä, että hän on lahjakas parantaja ja että hänelle tulisi antaa toinen mahdollisuus.

A Vision of Shadows

Erikoisseikkailut

Novellit

Yksityiskohtainen kuvaus

Lehtilampi on pieni,[10] hoikka,[10] vaaleanruskea raidallinen naaras, jolla on meripihkanväriset silmät,[11] valkea rinta ja valkeat käpälät.[10]

Kuvia

Lainaukset

Lähteet ja sitaatit

  1. Tulitähden tehtävä, sivu 497
  2. 2,0 2,1 Iltahämärä, sivu 247
  3. Tulitähden tehtävä, sivu 497
  4. 4,0 4,1 4,2 Keskiyö, hahmolista
  5. Tähtiyö, sivu 270
  6. Neljäs oppilas, hahmolista
  7. Etäiset kaiut, sivu 203
  8. Näkö, sivu 91
  9. Näkö, sivu 236
  10. 10,0 10,1 10,2 10,3 Keskiyö, sivu 28
  11. Keskiyö, hahmolista
Parantajat
Myrskyklaani PilvitäpläPiikkinaamaPearnoseHaukansiipiOatspeckleRavenwingCloudberryHanhisulkaSulkaviiksiTäplälehtiKeltahammasTuhkamarjaLehtilampiNärhisulkaAlderheart
Tuuliklaani Moth FlightNopsajalkaRastaskarvaLeivonsiipiChiveclawHaukkasydänKaarnakasvoHaukkalento
Varjoklaani Sorainen SydänPuna-arpiSammalsydänMyyränturkkiSloefurRedthistleSalviaviiksiKeltahammasNuhanenäPikkupilviLiekkihäntäPuddleshineShadowsight
Jokiklaani KirjokarvaSykkyrähäntäNiittykarvaHarmaasiipiJääviiksiMaitoturkkiEchosnoutVatukkamarjaMutaturkkiPerhonsiipiPajuhohde
Taivasklaani MicahTerhon TurkkiViiriäissulkaVasanaskelSaniaissydänKaikulauluFrecklewish