FANDOM

Yksityiskohtainen historia Kyyhkysiivestä.

Erikoisseikkailut

Crowfeather's Trial

Kyyhkysiipi ei esiinny kirjassa, mutta hänet on listattu myrskyklaanilaisiin.

Vatukkatähden myrsky

Tigerheart's Shadow

Squirrelflight's Hope

Kolmikon mahti

Auringonnousu

Kyyhkypentu syntyy sisarensa Murattipennun kanssa Valkosiivelle ja Koivuruskalle keskellä lehtikatoa.
Leijonaroihu ja Närhisulka tietävät toisen sisarista kuuluvan kolmikkoon, joten he tarkkailevat pentuja tarkasti. Kirjan lopussa Kyyhkypentu ja Murattipentu uskaltautuvat ulos pentutarhasta, jolloin koko klaani katsoo heitä. Närhisulka ja Leijonaroihu uskovat toisen sisarista olevan kolmas kissa, koska heidän siskonsa, Paatsamalehti, katosi tunneleihin. Pentujen isoisä Tomuturkki kehottaa ilkikurisesti Koivuruskaa ja Valkosiipeä olemaan tytärtensä kanssa varovaisia, koska he ovat myös Pilvihännän tyttärentyttäriä, ja muistuttaa kuinka paljon vaikeita hetkiä Pilvihäntä antoi Tulitähdelle, kun hän oli oppilas. Pilvihäntä vakuuttaa olevansa ylpeä kaikista kissoista, jotka jakavat verensä ja kynsii jokaisen kissan, joka sanoo toisin.

Tähtien enne

Neljäs oppilas

Kyyhkypentu nähdään vakoilevan oppiaiden pesää sisarensa kanssa. Kun Närhisulka löytää heidät, Kyyhkypentu ja Murattipentu kertovat viattomasti että he vain etsivät sopivaa paikkaa pesästä, ja että he tekevät kaiken yhdessä oppilasaikana. Närhisulka muistuttaa, etteivät he kaikkea voi tehdä yhdessä.
Kyyhkypentu ja Närhisulka ovat ensimmäiset, jotka huomaavat leirin olevan tulessa. Närhisulka on yllättynyt, että naaraalla on tarkat aistit pennuksi, sillä hän varoitti klaania ennemmin kuin Närhisulka. Murattipentu toteaa seremonian aikana, että hän ajatteli tulevansa sairaaksi. Kyyhkypentu ajattelee huolestuneena, ettei hänen sisarensa voi olla sairas  kun heistä tulee oppilaita. Kyyhkypennusta tulee oppilas, Kyyhkytassu, ja saa mestarikseen Leijonaroihun. Leijonaroihu ja Tuhkasydän, Murattitassun mestari, vievät oppilaat järvelle ja keräävät vettä. He ovat yllättyneitä, miten vähän järvessä on vettä. He pelastavat Sademyrskyn mudasta ja kun he vievät soturin kotiin, Kyyhkytassu aistii Jokiklaanin leirissä erittäin sairaan kissan. Kyyhkytassu on yllättynyt siitä, etteivät muut astineet sitä.
Kuu myöhemmin Keltahammas tulee hänen luokseen unessa ja kertoo profetian: Karjuvan leijonan ja teräväsilmäisen närhen jälkeen tulee rauha kyyhkyn lempein siivin. Kyyhkytassu yrittää unohtaa unen, mutta tajuaa sitten ettei se ole tavallinen uni. Myöhemmin hän huomaa, että se on profetia hänestä, Närhisulasta ja Leijonaroihusta.
Kyyhkytassu aistii joen tukkineet eläimet ja kertoo niistä klaanitovereilleen. Soturit eivät usko häntä ja ajattelevat sen olevan vain pentutarhan tarinaa. Hänen isänsäkin käskee häntä lopettamaan valehtelun. Leijonaroihu menee Kyyhkytassun luokse ja käskee tätä seuraamaan. Leijonaroihu kysyy, mitä kaikkea hän voi kuulla. Kyyhkytassu kertoo kuulleensa aamupartion palaavan ja että Marjanenä on saanut tassuunsa ohdakkeen hetki sitten. Kun partio palaa, Leijonaroihu huomaa hänen olleen oikeassa. Hän kertoo Närhisulalle, että Kyyhkytassu voi olla yksi kolmesta. Närhisulka kertoo Kyyhkytassulle, että hän voi nähdä ja kuulla asioita, joita toiset kissat eivät voi. Se yllättää Kyyhkytassun, koska hän ei halua olla erilainen kuin muut. Närhisulka selittää hänelle, ettei se ole hänen päätettävissään ja hänen on opittava käyttämään kykyään neljän klaanin hyväksi.
Leijonaroihu vakuuttaa Tulitähden siitä, että jokin on tukkinut joen. Tulitähti vakuuttaa muut päälliköt lähettämään partion ylävirtaan tarkistamaan, onko jokin estänyt tukoksen. Kyyhkytassu ja Leijonaroihu lähetetään Myrskyklaanista. He tapaavat Konnajalan ja Tiikerisydämen Varjoklaanista, Kukkaturkin ja Värehännän Jokiklaanista sekä Valkohännän ja Saraviiksen Tuuliklaanista.
Matkan aikana Tiikerisydän on osoittanut kiintymystä Kyyhkytassua kohtaan suojelemalla häntä, joka taas on ärsyttänyt Kyyhkytassua. Pian he tapaavat Aarnin ja saavat selville, että majavat ovat tukkineet virran. Klaanikissat saavat apua kotikisuilta, Sevillalta, Lumikellolta ja Pulmalta heidän taistelussaan majavia vastaan. Värehäntä saa kuitenkin surmansa. Kyyhkytassu menee padon sisälle murtaakseen sen. Pato murtuu ja kuljettaa kissat takaisin järvelle. Partio erkanee ja palaa omiin klaaneihinsa kertomaan veden paluusta.

Etäiset kaiut

Kyyhkytassu herää vaivautuneena unestaan, joka koskee Värehännän kuolemaa. Hän uskoo edelleen, että kollin kuolema matkalla oli hänen syytään. Värehännän kuolema kummittelee Kyyhkytassun mielessä jatkuvasti. Hän käyttää voimiaan tarkistaakseen muiden klaanien reviireitä. Kun hän havaitsee kaksi kissaa lähellä järvenrantaa Myrskyklaanin reviirillä, hän huolestuu ja menee Närhisulan luo, joka tunnistaa kissat Perhonsiiveksi ja Usvajalaksi. Närhisulka selittää, että he surevat Leoparditähden menetystä ja ovat matkalla Kuulammelle. Kyyhkytassu kysyy pitäisikö heidän kertoa Tulitähhdelle, mutta Närhisulka vain kysyy, haluaisiko hän todella herättää heidän päällikkönsä. Kyyhkytassu on samaa mieltä ja kysyy tuleeko varapäälliköstä aina päällikkö, joten Närhisulka kertoo hänelle tarinan Mutakynnestä ja Haukkahallasta. Närhisulka onnistuu lopulta lievittämään Kyyhkytassun ajatuksia Värehännästä kertomalla hänelle, että jokaisella kissalla on kohtalo ja Värehäntä seurasi omaansa kuolemaan, joten se ei ollut KyyhkyTassun syytä. Kyyhkytassusta tuntuu paremmalta tässä vaiheessa, mutta hän haluaa silti kertoa Tulitähdelle Leoparditähden kuolemasta. Närhisulka ärsyyntyy ja sanoo ettei Kyyhkytassulla ole kykyä selittää kuinka hän tiesi asian eikä Tulitähti voinut tietää heidän voimistaan. Kyyhkytassu on hämmentynyt, mutta lähtee partioihin.
Vatukkakynsi valitsee Kyyhkytassun rajapartioon hänen ja Leijonaroihun kanssa. Hän valitsee mukaan myös Murattitassun ja Tuhkasydämen. Kun partio kulkee metsän läpi, Kyyhkytassu heittää lehtiä sisarensa selkään. Hänen sisarensa tekee samoin ja he alkavat jahdata toisiaan. Kyyhkytassu työntää Murattitassun alas tukilta ja on huolestunut, kun sisar ei vastaa putoamisensa jälkeen mutta tämä vain esittää kuollutta. Oppilaat jatkavat leikkiä kunnes pääsevät järvelle. He suuntaavat rantaan ja muistelevat, miten se oli mutainen. Murattitassu kysyy miten vesi tuli takaisin ja Kyyhkytassu selittää virtojen palanneen. Varapäällikkö keskeyttää heidät vihaisena heidän aiheuttamastaan melusta. He ovat pahoillaan siitä mitä he tekivät. Murattitassu astuu tikkuun, mutta Tuhkasydän vetää sen pois. Kyyhkytassu muistaa miten astui samaiseen keppiin aiemmin. Partio heittää kepin järveen ja kun toinen kappale iskeytyy veteen, Kyyhkytassu kuulee kissan ahdistuneen huudon. Kyyhkytassu tunnistaa aisteillaan Närhisulan, joka nuolee itseään löytääkseen kipeän kohdan. Kyyhkytassu värisee nähdessään Leijonaroihun huolestuneen katseen. Se oli ollut Närhisulan keppi.
Seuraavana myrskyisenä aamuna Kyyhkytassu harjoittelee puutaistelukoulutusta Murattitassun, Leijonaroihun ja Tuhkasydämen kanssa. Tulitähti oli päättänyt lisätä uusia taistelutaktiikoita koska Myrskyklaani on paras kiipeilijä neljästä klaanista. Tuhkasydän kehottaa kahta oppilasta pudottautumaan Leijonaroihun lavoille, joka esittää olevansa Varjoklaanin partio. Kyyhkytassu putoaa puusta mutta hän selviää vammoitta. Kyyhkytassu kuulee koiran Tuuliklaanin reviirillä ja kertoo Saraviiksen olevan siellä.

Yön kuiskaukset

Kuun merkki

Kyyhkysiipi lähtee Närhisulan, Kettuloikan ja Oravaliidon kanssa vuorille.

Unohdettu soturi

Viimeinen toivo

A Vision of Shadows

The Apprentice's Quest

Thunder and Shadow

Shattered Sky

Darkest Night

River of Fire

The Raging Storm

The Broken Code

Lost Stars

The Silent Thaw

Novellit

Paatsamalehden tarina

Usvatähden enne

Kyyhkytassu ei esiinny novellissa, mutta hänet on listattu myrskyklaanilaisiin.

Dovewing's Silence

Tawnypelt's Clan

Klaanien kirjat

Battles of the Clans

The Ultimate Guide