FANDOM

Ehkä ei olekaan aivan huono juttu, että minulla on nämä voimat, jos voin käyttää niitä klaanini hyväksi.

— Kyyhkytassu voimistaan.[1]

Kyyhkysiipi (engl. Dovewing) on vaalean[6] savun[7]harmaa naaras,[8] jolla on vihreät silmät.[9]

Erikoisseikkailut

Crowfeather's Trial

Kyyhkysiipi ei esiinny kirjassa, mutta hänet on listattu myrskyklaanilaisiin.

Vatukkatähden myrsky

Tigerheart's Shadow

Kolmikon mahti

Auringonnousu

Kyyhkypentu syntyy sisarensa Murattipennun kanssa Valkosiivelle ja Koivuruskalle keskellä lehtikatoa.
Leijonaroihu ja Närhisulka tietävät toisen sisarista kuuluvan kolmikkoon, joten he tarkkailevat pentuja tarkasti. Kirjan lopussa Kyyhkypentu ja Murattipentu uskaltautuvat ulos pentutarhasta, jolloin koko klaani katsoo heitä. Närhisulka ja Leijonaroihu uskovat toisen sisarista olevan kolmas kissa, koska heidän siskonsa, Paatsamalehti, katosi tunneleihin.

Tähtien enne

Neljäs oppilas

Kyyhkypentu nähdään vakoilevan oppiaiden pesää. Kun Närhisulka löytää heidät, Kyyhkypentu ja Murattipentu kertovat viattomasti että he vain etsivät sopivaa paikkaa pesästä, ja että he tekevät kaiken yhdessä oppilasaikana. Närhisulka muistuttaa, etteivät he kaikkea voi tehdä yhdessä.
Kyyhkypentu ja Närhisulka ovat ensimmäiset, jotka huomaavat leirin olevan tulessa. Närhisulka on yllättynyt, että naaraalla on tarkat aistit pennuksi, sillä hän varoitti klaania ennemmin kuin Närhisulka. Murattipentu toteaa seremonian aikaan, että hän ajatteli tulevansa sairaaksi. Kyyhkypentu ajattelee huolestuneena, ettei hänen sisarensa voi olla sairas  kun heistä tulee oppilaita. Kyyhkypennusta tulee oppilas, Kyyhkytassu, ja saa mestarikseen Leijonaroihun. Leijonaroihu ja Tuhkasydän, Murattitassun mestari, vievät oppilaat järvelle ja keräävät vettä. He ovat yllättyneitä, miten vähän järvessä on vettä. He pelastavat Sademyrskyn mudasta ja kun he vievät soturin kotiin, Kyyhkytassu aistii Jokiklaanin leirissä erittäin sairaan kissan. Kyyhkytassu on yllättynyt siitä, etteivät muut astineet sitä.
Kuu myöhemmin Keltahammas tulee hänen luokseen unessa ja kertoo profetian: Karjuvan leijonan ja teräväsilmäisen närhen jälkeen tulee rauha kyyhkyn lempein siivin. Kyyhkytassu yrittää unohtaa unen, mutta tajuaa sitten ettei se ole tavallinen uni. Myöhemmin hän huomaa, että se on profetia hänestä, Närhisulasta ja Leijonaroihusta.
Kyyhkytassu aistii joen tukkineet eläimet ja kertoo niistä klaanitovereilleen. Soturit eivät usko häntä ja ajattelevat sen olevan vain pentutarhan tarinaa. Hänen isänsäkin käskee häntä lopettamaan valehtelun. Leijonaroihu menee Kyyhkytassun luokse ja käskee tätä seuraamaan. Leijonaroihu kysyy, mitä kaikkea hän voi kuulla. Kyyhkytassu kertoo kuulleensa aamupartion palaavan ja että Marjanenä on saanut tassuunsa ohdakkeen hetki sitten. Kun partio palaa, Leijonaroihu huomaa hänen olleen oikeassa. Hän kertoo Närhisulalle, että Kyyhkytassu voi olla yksi kolmesta. Närhisulka kertoo Kyyhkytassulle, että hän voi nähdä ja kuulla asioita, joita toiset kissat eivät voi. Se yllättää Kyyhkytassun, koska hän ei halua olla erilainen kuin muut. Närhisulka selittää hänelle, ettei se ole hänen päätettävissään ja hänen on opittava käyttämään kykyään neljän klaanin hyväksi.
Leijonaroihu vakuuttaa Tulitähden siitä, että jokin on tukkinut joen. Tulitähti vakuuttaa muut päälliköt lähettämään partion ylävirtaan tarkistamaan, onko jokin estänyt tukoksen. Kyyhkytassu ja Leijonaroihu lähetetään Myrskyklaanista. He tapaavat Konnajalan ja Tiikerisydämen Varjoklaanista, Kukkaturkin ja Värehännän Jokiklaanista sekä Valkohännän ja Saraviiksen Tuuliklaanista.
Matkan aikana Tiikerisydän on osoittanut kiintymystä Kyyhkytassua kohtaan suojelemalla häntä, joka taas on ärsyttänyt Kyyhkytassua. Pian he tapaavat Aarnin ja saavat selville, että majavat ovat tukkineet virran. Klaanikissat saavat apua kotikisuilta, Sevillalta, Lumikellolta ja Pulmalta heidän taistelussaan majavia vastaan. Värehäntä saa kuitenkin surmansa. Kyyhkytassu menee padon sisälle murtaakseen sen. Pato murtuu ja kuljettaa kissat takaisin järvelle. Partio erkanee ja palaa omiin klaaneihinsa kertomaan veden paluusta.

Etäiset kaiut

Yön kuiskaukset

Kuun merkki

Kyyhkysiipi lähtee Närhisulan, Kettuloikan ja Oravaliidon kanssa vuorille.

Unohdettu soturi

Viimeinen toivo

A Vision of Shadows

The Apprentice's Quest

Thunder and Shadow

Shattered Sky

Darkest Night

River of Fire

The Raging Storm

The Broken Code

Lost Stars

Klaanien kirjat

Battles of the Clans

The Ultimate Guide

Novellit

Paatsamalehden tarina

Usvatähden enne

Kyyhkytassu ei esiinny novellissa, mutta hänet on listattu myrskyklaanilaisiin.

Dovewing's Silence

Triviaa

Kiinnostavaa tietoa

  • Kyyhkysiivellä on kotikisun verta isoisältään Pilvihännältä ja myöskin isoisänsä enolta, Tulitähdeltä.
  • Kyyhkysiiven voima on nähdä kissoja ja paikkoja, jotka eivät ole hänen ympärillään,[10] mutta tämä voima kumottiin hänen profetiansa täyttymisen jälkeen.
  • Hän näyttää aivan Murattilammelta, hänen turkistaan vain puuttuvat valkoiset läiskät.
  • Hän on yksi kolmesta Tulitähden sukulaisesta, jotka pitävät tähtien voimaa käpälissään.

Tekijöiden lausuntoja

  • Kyyhkysiipi on Kyyhkyn Siiven uudelleensyntymä.[11] Näillä kissoilla ei kumminkaan ole ilmeisesti yhteisiä sukujuuria,[12] vaikka Vicky onkin sanonut toisin.
    • Vicky on vahvistanut, että kun Leijonaroihu, Närhisulka ja Kyyhkysiipi kuolevat, he tulevat olemaan omat itsensä Tähtiklaanissa eikä kissoja, josta he uudelleensyntyivät.[13]
  • Kate Cary sanoi, että Viimeisen toivon tapahtumien jälkeen Kyyhkysiipi valitsi kumppanikseen Kimalaisraidan Varjoklaanin Tiikerisydämen sijasta, koska toisen klaanin kissan rakastaminen olisi ollut vaikeaa ja Kimalaisraita oli muutenkin parempi vaihtoehto. Vicky sanoi heidän kuitenkin eronneen, koska Kyyhkysiivellä oli yhä tunteita Tiikerisydäntä kohtaan.
    • Kate ajattelee, että Kyyhkysiipi "ei vain ollut tarkoitettu Kimalaisraidalle", ja että hän voisi vain ajatella häntä ystäväksi.[14] Hän totesi myöhemmin, että Kyyhkysiipi ajatteli Kimalaisraidan ansaitsevan jonkun, joka rakastaa häntä enemmän kuin hän rakasti.
  • Kate sanoo, että syy miksi Kyyhkysiipi pitää Tiikerisydämestä niin kovasti on se, että "hän on kaikkea mitä Kyyhkysiipi toivoo"; uskollinen, ystävällinen ja hyvää tarkoittava soturi, joka haluaa tehdä parhaansa klaanille ja yrittää sitä myös.[15]
  • Kate ajattelee, että Kyyhkysiipi unelmoi salaa olevansa kotikisu, rentoutuen lämpimän tulen edessä eikä tarvitse huolehtia asioista.[15]

Virheet

  • Kate on sanonut, että Kyyhkysiiven voima ei kadonnut Viimeisen toivon jälkeen.
    • Kyyhkysiiven novellissa hänen voimansa on kuitenkin kadonnut.
  • Kyyhkysiiven silmien väristä on ollut pitkään sekaannusta. Kate on kerran maininnut Facebook-sivullaan Kyyhkysiiven silmien olevan kullanväriset,[16] mutta Vicky taas uskoo niiden olevan siniset.[17] Kyyhkysiiven silmät olivat alunperin vaaleat kullankeltaiset kirjassa Neljäs oppilas,[18] mutta niitä on myöhemmin kuvailtu sinisiksi kirjaan Thunder and Shadow saakka, jolloin hänen silmiään ollaan alettu kuvailemaan vihreiksi.

Kuvia

Perhe ja suku

Emo:

Valkosiipi: Elossa (kirjassa Lost Stars)

Isä:

Koivuruska: Elossa (kirjassa Lost Stars)

Sisko:

Murattilampi: Elossa (kirjassa Lost Stars)

Kumppanit:

Kimalaisraita (ennen): Elossa (kirjassa Lost Stars)
Tigerstar: Elossa (kirjassa Lost Stars)

Poika:

Shadowpaw: Elossa (kirjassa Lost Stars)

Tyttäret:

Lightleap: Elossa (kirjassa Lost Stars)
Pouncestep: Elossa (kirjassa Lost Stars)
Näytä loput

Isoisät:

Pilvihäntä: Elossa (kirjassa Lost Stars)
Tomuturkki: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Isoäidit:

Kirkassydän: Elossa (kirjassa Lost Stars)
Lehväpilvi: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Sedät:

Päästäistassu: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Lukkikoipi: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Kettuloikka: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Snowbush: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Dewnose: Elossa (kirjassa Lost Stars)

Tädit:

Havupentu: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Paatsamapentu: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Jääpilvi: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Ambermoon: Elossa (kirjassa Lost Stars)

Serkut:

Ruusukukka: Elossa (kirjassa Lost Stars)
Konna-askel: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Lainaukset

Lähteet ja sitaatit