FANDOM

Alle on listattu erilaisia termejä, joita klaanikissa käyttävät puheessaan. 

Yleistermit

  • Auringonpesä - Meri, joka sijaitsee lännessä klaanien reviireiltä ja jonka taakse aurinko laskee.[1] 
  • Erakko - Yksinelävä kissa, joka elää rauhanomaisesti yhdessä paikassa eikä puolusta reviiriään.[1]
  • Emonsuu - Luolan suuaukko, jossa sijaitsee/sijaitsi Kuukivi.
  • Haaskala - Kaksijalkojen kaatopaikka metsän alueella. Osa Varjoklaanin reviiriä, joka on klaanin viimeinen tuoresaaliinlähde lehtikatona.
  • Hevospaikka - Paikka, jossa pidetään hevosia, kuten tila ja talli. Viittaa usein Tuuliklaanin reviirillä olevaan hevospaikkaan, josta Kaunokainen, Marjanenä, Pähkinähäntä, Hiiriviiksi ja Savu ovat kotoisin.
  • Hirviö - Ihmisten ajama ajoneuvo. Yleisimmin käytetty, kun kissat ovat lähellä kaksijalkoja/ukkospolkua. Moottoriveneitä on joskus kutsuttu "vesihirviöiksi".
  • Hopeahäntä - Taivaalla oleva suuri tähtinauha (oletettavasti Linnunrata ). Nämä tähdet edustavat suoraan Tähtiklaania.
  • Hopeapolku -  Rautatie, jolla junat kulkevat. Termiä käytetään kirjassa Tigerheart's Shadow. [1]
  • Jätös - Ulosteet.
  • Kaksijalan pentu - Ihmisen lapsi.
  • Kaksijalanpesä - Ihmisen talo.
  • Kaksijalka - Ihminen.
  • Kaksijalkala - Kaupunki tai kylä, jossa kaksijalat elävät.
  • Kaksijalkojen viherlehtipaikka - Kaksijalkojen suosima paikka kesäisin, kuten lomanviettopaikka tai retkeilypaikka lähellä järveä.
  • Kokoontuminen - Kuukausittain, joka täysikuuna, tapahtuva neljän klaanin välinen kokoontuminen joko Nelipuulla tai saarella. Sinä yönä vallitsee rauha, joten taistelu on kielletty.
  • Kolli - Miespuolinen kissa.
  • Kotikisu - Kaksijalan omista lemmikkieläinkissa.
  • Kulkukissa/luopio/häirikkökissa - Yleensä vihamielinen kissa, jolla ei ole pysyvää kotia, vaeltelee ympäriinsä eikä välitä siitä, jos kulkee klaanien reviireillä.
  • Kuukivi - Vanhassa metsässä oleva paikka, jossa parantajat ja päälliköt vaihtavat kieliä Tähtiklaanin kanssa.
  • Kuulampi - Lähellä järveä oleva paikka, jossa parantajat ja päälliköt vaihtavat kieliä Tähtiklaanin kanssa.
  • Leikkaaja - Eläinlääkäri, yleensä, mutta ei aina, viittaa siihen, joka steriloi tai kastroi kissan.
  • Metsästyspartio - Ryhmä kissoja, jotka saalistavat riistaa klaanilleen. Voivat taistella, jos huomaavat tunkeilijan reviirillään.
  • Naaras - Naispuolinen kissa.
  • Nelipuu - Paikkka, joka sijaitsee metsän alueella, jossa klaanien reviirien nurkat kohtaavat ja jossa on neljä tammea, joiden alle kissat kokoontuvat rauhanomaisesti joka täysikuuna.
  • Puolisilta - Venelaituri; Oravaliito käytti termiä ensimmäisenä, kun Vatukkakynnen partio tutki uutta aluetta Tähtiyössä.
  • Puusilpoja - Puskutraktori.
  • Tarpeidenteko - Ulostaminen.
  • Terävähammas - Kuohuvan Veden Heimon käyttämä termi vuorikissoille. Niitä tavataan harvoin ja ne ovat vaarallisempia kuin kotkat. Yksi Terävähammas esiintyi Kuunnousussa.
  • Tuoresaalis - Syötäväksi äskettäin tapettu riistaeläin. Tuoresaalista saalistavat soturit ja oppilaat, joskus myös klaaninvanhimmat, ja se laitetaan tuoresaaliskasaan tai viedään klaaninvanhimmille. Klaaninvanhimmat, pennut, kuningattaret ja sairaat kissat syövät ensin, sitten vasta soturit ja oppilaat. Ylimääräiset saaliit jäävät tuoresaaliskasaan.
  • Ukkoskäärme - Juna. Termiä käytetään kirjassa Tigerhearts' Shadow.
  • Ukkospolku - Päällystetty tie, jonka kissat usein ylittävät, millä on erittäin kitkerä haju. Ukkospolku erotti Myrskyklaanin ja Varjoklaanin toisistaan metsän alueilla. Yksi niistä on myös Myrskyklaanin reviirillä järven alueilla.
  • Vaihtaa kieliä - Kissat, jotka nuolevat toisiaan ja jakavat tuoreimpia uutisia. Kissa makaa maassa puhumassa, kun toinen kuuntelee ja nuolee puhuvan turkkia.
  • Variksenruoka - Kuollut riistaeläin, joka on mädäntynyt; voidaan käyttää myös loukkauksena.

Ajanmääritteet

  • Kausi - Neljäsosa vuodesta kissanajassa. Neljä kautta muodostaa vuoden.
  • Hiirenkorva - Kevät.[2]
  • Viherlehti - Kesä.[2]
  • Lehtisade - Syksy.[3]
  • Lehtikato - Talvi.[4]
  • Kuu - Täysikuun ja seuraavan täysikuun välinen aika, n. 29 päivää, kuukausi.
  • Kuuhuippu - Kun kuu on korkeimmillaan taivaalla; suunnilleen keskiyön aikaan.
  • Kuunnousu - Aika, jolloin kuu nousee.
  • Kynsikuu - Kun kuu näyttää paljastetulta kynneltä; kuunsirppi.
  • Puolikuu -  Noin kaksi viikkoa, puolikuukautta.
  • Neljäsosakuu - Suunnilleen viikko.
  • Aurinkohuippu - Aika päivästä, jolloin aurinko on korkeimmillaan taivaalla; keskipäivä.[1]
  • Auringonkierto - Yksi päivä kissanajassa (esim. Yksi auringonkierto sitten.)
  • Auringonnousu - Aamu. Aamu-sanaa käytetään kuitenkin esimerkiksi "Aamupartio".
  • Auringonlasku - Iltahämärä.
  • Sydämenlyönti - Silmänräpäys.

Loukkaukset, huudahdukset ja sanonnat

  • Hiirenaivo - Loukkaus (ystävällinen/tyly). Loukkauksen vakavuudesta kertoo yleensä sanojan äänensävy.
  • Hiirenjätös - Loukkaus, jota verrataan kissan hyödyttömyyteen tai kotikisuperäisyyteen. Keltahampaan käyttämä kirjassa "Villiin luontoon".[5]
  • Hiirenpapanat - Huudahdus, voimasana, esim. Hiirenpapanat! Tuoresaalis on loppunut!
  • Kalanaama - Loukkaava sana, jolla tarkoitetaan jokiklaanilaista. Esiintyy kirjan "Sinitähden tarina" aikana.[6]
  • Karvapallo - Loukkaus (ystävällinen/tyly). Loukkauksen vakavuudesta kertoo yleensä sanojan äänensävy.[7]
  • Ketunläjä - Loukkaus (tyly), jolla verrataan sen vastaanottajaa ketun ulosteisiin. Käytetään myös huudahduksena (esim. Se on ketunläjä!).[8]
  • Tähtiklaani sentään! - Huudahdus, jota käytetään osoittamaan yllätystä tai suuttumusta. Voidaan verrata sanontaan "Herranjumala!/Voi luoja!"[9]
  • Valaiskoon Tähtiklaani polkusi - ystävällinen lause, jolla toivotetaan toiselle kissalle hyvää vointia.[10]

Elinpaikat

  • Leiri - Paikka, jonne klaani tekee itselleen pysyvän kodin.
  • Päällikön pesä - Pesä leirissä, joka kuuluu klaanin päällikölle.
  • Parantajan pesä - Pesä leirissä, joka kuuluu parantajalle, hoitoa tarvitseville kissoille ja parantajan oppilaalle.
  • Sotureiden pesä - Pesä leirissä, jonka jakavat soturit sekä klaanin varapäällikkö.
  • Oppilaiden pesä - Pesä leirissä, jonka sen klaanin oppilaat jakavat keskenään.
  • Klaaninvanhimpien pesä - Pesä leirissä, jonka sen klaanin klaaninvanhimmat jakavat keskenään.
  • Pentutarha - Pesä leirissä, jonka sen klaanin kuningattaret ja pennut jakavat.
  • Tarpeidentekopaikka - Paikka lähellä leiriä, jonne kissat menevät virtsaamaan tai ulostamaan.
  • Tuoresaaliskasa - Paikka, yleensä leirin keskellä, jonne soturit tuovat metsästyksen aikana saamansa saaliinsa, jotta se on helposti kaikkien klaanin kissojen saatavilla.

Lähteet ja sitaatit