FANDOM

Enhän minä ole soturi, mutta olen Myrskyklaanin kissa. Pysyttelen mieluummin pentutarhassa kuin saalistan ja taistelen, koska sen minä osaan parhaiten. Pidän pienokaisista huolta kuin he olisivat kaikki minun omiani. Se on minun lahjani klaanille, mutta teen sen omalla nimelläni.
— Kaunokainen kertoo päätöksestään pitää oma nimensä kirjassa Pimeyden joki, sivu 91

Kaunokainen (engl. Daisy) on kermanvaalea naaras,[1] jolla on pehmeä,[4] pitkä turkki,[2] vaalean[5]siniset silmät[6] ja tuuhea häntä.[7]

Erikoisseikkailut

Crowfeather's Trial

Vatukkatähden myrsky

Tigerheart's Shadow

Kaunokainen ei esiinny kirjassa, mutta hänet on listattu myrskyklaanilaisiin.

Squirrelflight's Hope

Uusi profetia

Tähtiyö

Kaunokainen on erakko, joka asuu Hevospaikassa Savun ja Hahtuvan kanssa, kun klaanit saapuvat järvelle. Kaunokainen odottaa tuolloin pentuja.
Tuuliklaani ja Myrskyklaani ovat matkalla kokoontumiseen, joka sijaitsee lähellä hevospaikkaa, kun Savu ja Kaunokainen pysäyttävät heidät. Savu osoittaa vihamielisyyttä kissoja kohtaan, kun hän kysyy miksi he kulkevat ohi. Tulitähti rauhoittaa heitä ja vakuuttaa, etteivät he halua satuttaa heitä. Kaunokainen on epäluuloinen ja järkyttynyt suuresta määrästä kissoja. Yksiviiksi tukee Tulitähteä, mutta Mutaktynsi on yhä vihamielinen Savua kohtaan. Oravaliito rauhoittelee molempia kissoja ja selittää ettei klaaneilla ole aikomusta elää kaksijalkojen kanssa.
Kaunokainen joka kutsuu kaksijalkoja turkittomiksi, selittää heidän elävän ladossa hevosten kanssa. Savu käskee kissoja jatkamaan matkaa koska he eivät halua heitä tänne. Oravaliito huomauttaa ettei tarvitse olla epäystävällinen ja Mutakynsi upottaa kyntensä maahan. Valkohäntä estää Mutakynttä hyökkäämästä ja perustelee Savun käytöstä sillä, että tämä vain puolustaa pentutarhaansa. Kaunokainen näyttää olevan vaikuttunut Valkohännän hajuaistista ja kertoo, että Hahtuva sai pentuja edellisenä päivänä. Hän sanoo Savulle ettei heidän tarvitse olla huolissaan klaanikissoista. Savu esittelee itsensä ja toverinsa, sekä varoittaa kissoja koirasta, joka asuu kaksijalkojen kanssa jonka jälkeen erakot lähtevät pois.

Iltahämärä

Kaunokainen synnyttää Savun pennut, Marjan, Pähkinän ja Hiiren. Hän kuitenkin pelkää että turkittomat vievät pennut pois, kuten Hahtuvan pennut. Niinpä pian pentujen syntymän jälkeen pakenee Hevospaikasta pentujen kanssa ja päätyy Myrskyklaanin alueelle. Pilvihäntä, Lukkikoipi, Oravaliito ja Okakynsi löytävät heidät piilottelemassa vatukkapuskassa peloissaan. Kaunokainen kertoo Tuuliklaanin ajaneen hänet pois.
Lukkikoipi tarjoutuu ajamaan naaraan ulos reviiriltä, mutta Pilvihäntä käskee heitä viemään Kaunokaisen ja pennut leiriin, jossa Tulitähti tarjoaa hänelle paikan Myrskyklaanissa. Kaunokainen epäröi, koska kuuli Tomuturkin ja Vatukkakynnen sanovan, ettei Tulitähden pitäisi hyväksyä neljää kotikisua klaaniin. Kaunokainen sanoo ettei hän koskaan aikonut liittyä mihinkään klaaniin, mutta hän miettii asiaa.
Kaunokainen huomaa myöhemmin Kirkassydämen, kun tämä tulee puhumaan Pilvihännän kanssa ja näkee naaraan kauheat arvet toisella puolella naamaa. Kaunokainen kysyy mitä on tapahtunut mutta arvet ovat Kirkassydämelle arka paikka, joten hän vastaa lyhyesti että koirat tekivät ne. Hän katsoo poispäin Kaunokaisesta, jotta tämä ei enää näe hänen vammautunutta puoltaan. Kaunokaisen pennut pelkäävät kovasti Kirkassydäntä, kun hän myöhemmin saa pennut kiinni Tuhkamarjan yrttien kimpusta.
Pilvihäntä opettaa Kaunokaiselle joitakin taisteluliikkeitä, vaikka tämä ei olekaan taistelija ja pelkää kovasti kun mäyrät hyökkäävät Myrskyklaanin leiriin. Hänen pentunsa on nimetty uudelleen Pähkinäpennuksi, Hiiripennuksi ja Marjapennuksi, jotta he sopisivat paremmin klaaniin.

Auringonlasku

Kaunokainen ei koskaan tule olemaan kovinkaan hyvä taistelija, ja hän pelkää metsää mäyrien hyökkäyksen jälkeen. Kun kissat löytävät kaksijalkojen asettamia ansoja, Kaunokainen selittää että ketut käyvät varastamassa kaksijalkojen isoja lintuja, joten kaksijalat ovat asettaneet ansoja niitä varten. Myöhemmin ennen kuin Kaunokainen ehtii toipua järkytyksestään, Marjapentu katoaa ja Kaunokaisen pelko metsää kohtaan kasvaa. Kun Pilvihäntä valitaan etsintäpartioon, Kaunokainen kieltää häntä lähtemästä koska jonkun pitää huolehtia kahdesta muusta pennusta.
Kaunokainen päättää viedä pennut takaisin latoon, sillä hän säikähti Marjapennun hännän menetystä. Pilvihäntä ja Vatukkakynsi päättävät hakea hänet takaisin Myrskyklaaniin. Pennut säntäävät heitä vastaan, kun he saapuvat latoon. Kaunokainen sanoo olevansa tottunut säännöllisiin ruokinta-aikoihin ja hevospaikan luotettavuuteen, jota soturit halveksivat. Hän selittää ettei ymmärrä puoliakaan soturilaista. Vatukkakynsi tajuaa että Kaunokainen on rakastunut Pilvihäntään. Kaunokainen empii palaamista mutta Savu kehottaa palaamaan, sillä pennut eivät puhuneetkaan muusta kuin klaanielämästä. Lopulta Kaunokainen päättää palata Myrskyklaaniin.
Myöhemmin Lehtilampi kuulee keskustelun Kirkassydämen kanssa pentutarhassa. Kaunokainen kertoo Kirkassydämelle yhden niistä syistä, joiden vuoksi hän oli jättänyt klaanin; että hän ei ollut läheinen kenenkään kissan kanssa, kuten Kirkassydän oli Pilvihännän kanssa. Kaunokainen lisää että Pilvihäntä on hyvä soturi, joka rakasta Kirkassydäntä kovasti. Kiittäessään Kaunokaista, Kirkassydän poistuu pentutarhasta ja näyttää onnelliselta. Lehtilampi antaa Kaunokaiselle katajamarjoja pian sen jälkeen.

Kolmikon mahti

Näkö

Kaunokainen on päättänyt pysyä kokoaikaisesti pentutarhassa kuningattarena. Hänen mainitaan huolehtineen Oravaliidon pennuista, Närhipennusta, Leijonapennusta ja Paatsamapennusta, Lehväpilven kanssa koska Oravaliidolta ei tullut maitoa. Hänet nähdään auttavan Oravaliitoa korjaamassa pentutarhan reikiä lehdillä ja käskevän Oravanliitoa antamaan pennuilleen aikaa nauttia kun he vielä voivat.
Hänet ja Lehväpilvi asetetaan hoitamaan Närhipennun, Leijonapennun ja Paatsamapennun rangaistusta leiristä lähtemisestä; heidän on ilmoitettava jommalle kummalle kuningattareille missä he aina ovat ja ennen kuin lähtevät pentutarhasta. Hän rauhoitelee Paatsamapennun hermostuneisuutta ennen tämän ja veljiensä nimitysmenoja.
Kaunokainen ilmoittaa Lehtilammelle, että Lehväpilvi yskii, mutta hänen pentunsa näyttävät terveiltä. Hän huolehtii pentujen hoidosta, kun Lehväpilvi on eristyksissä etteivät he sairastuisi, ja varoittaa Tomuturkkia olemaan norkoilematta pentutarhassa.

Pimeyden joki

Kaunokainen nähdään makoilevan auringossa pentutarhan ulkopuolella ja katselemassa Lehväpilven pentuja, Jääpentua ja Kettupentua. Hän sanoo että hän ja pennut odottavat syömistä, koska ainoa asia joka on jäljellä tuoresaaliskasassa, on vanha hiiri. Kaunokainen ei anna Kettupennun syödä sitä, koska tällä on kylmä ja hän haluaa hänen saavan vain lämmintä ruokaa.
Kaunokainen on samaa mieltä Millin kanssa, joka haluaa pitää oman nimensä kuten Purokin. Hän kertoo muille kissoille ettei hän halua metsästää tai taistella, koska hän hoitaa pentuja parhaiten

Karkotus

Kaunokainen ja Lukkikoipi on saanut kaksi pentua, Ruusupennun ja Konnapennun. Ennen Marjatassun, Hiiritassun ja Pähkinätassun nimitysmenoja sotureiksi, Kaunokainen puhdistaa heidät sanoen etteivät he voi näyttää nimitysmenoissaan rähjäiseltä kulkukissanpentulaumalta. Kaunokainen seuraa menoja ylpeänä, vaikka Närhitassu havaitsee hänen levottomuutensa koska hän oli jättänyt kaksi pentua pentutarhaan.
Kun partio tuo kaksi tunkeilijaa Myrskyklaanin leiriin, Kaunokainen pyyhkäisee häntänsä kahden pentunsa ympärille, jotka leikkivät auringonläikässä. Myöhemmin hän rentoutuu ja vaihtaa kieliä Millin kanssa, kun hänen pentunsa jatkavat leikkimistä.

Pimennys

Kaunokaisen näytetään usein olevan ylisuojelevainen kahdesta pennustaan. Kun nokkoset pistävät Konnapentua, Kaunokainen estää Närhitassun työtä kiemurrellessaan kiihkeästi pentunsa ympärilla. Lopulta Närhitassu käskee hänen mennä tarkistamaan Ruusupentu, jolloin hän lähtee. Kun uutiset Tuuliklaanin varkaudesta saavuttavat hänen korvansa, hän on enemmän huolissaan pennuistaan kuin klaanistaan.
Hänen nähdään ajavan Konnapennun ja Ruusupennun pois pentutarhasta, kun he kutittavat Kimalaispentua, Varpupentua ja Kukkapentua sulalla. Sol huomaa hänet ja mainitsee, ettei hän ole klaanisyntyinen. Kaunokainen loukkaantuu ja Lukkikoipi puolustaa häntä.
Hän kehottaa Lukkikoipea olemaan varovainen, kun tämä menee taistelemaan Tuuliklaania vastaan. Kaunokainen on pentujen, Millin ja klaaninvanhimpienn kanssa suojassa Tulitähden pesässä. Hän on huolissaan että leiriin hyökättäisiin uudelleen. Auringon katoamisen ja uudelleenilmestymisen jälkeen hän kantaa Konnapennun alas Suurtasanteelta ja tuo myöhemmin höyheniä pahasti haavoittuneen Oravaliidon makuualusiksi.

Pitkät varjot

Kaunokainen ja hänen pentunsa ovat muuttaneet takaisin pentutarhaan, ja hän on huolissaan siitä että hänen pentunsa alkavat yskäia samoin kuin Milli ja Varpupentu. Kaunokainen hoitaa Kimalaispentua ja Kukkapentua kun heidän emonsa sairastuu, ja Närhitassu tuo purasruohoa auttamaan maidon tuloa. Hän selviytyy hyvin siitä kun Lehväpilvi auttaa häntä. Kun Ruusupentu sairastuu ja hänen on mentävä hylättyyn kaksijalanpesään muiden sairaiden kissojen kanssa, Kaunokainen haluaa mennä mukaan, mutta Vatukkakynsi vakuuttaa hänet jäämään ja hoitamaan jäljellä olevia terveitä pentuja.
Hän huolestuu kumppanistaan Lukkikoivesta joka myös sairastuu ja tuo tälle myyrän Lehtilammen pesään. Lukkikoipi toteaa ettei hän halua sitä ja Kaunokainen on loukkaantunut. Hän kertoi kollille, että hänen pentunsa ovat huolissaan hänestä vaikka on ihme, että he edes muistavat häntä koska Lukkikoipi ei koskaan käy heidän luonaan. Hän on loukkaantunut siitä, ettei Lukkikoipi halua olla tekemissä pentujen kanssa ja kertoo hänelle että hänen omat pentunsa unohtavat hänet pian, jonka jälkeen Kaukokainen lähtee parantajan pesästä. Myöhemmin mainitaan, että he eivät ole enää kumppaneita sillä Lukkikoipi kertoi Lehtilammelle, että se ei vain toiminut eikä koskaan edes halunnut olla pentuja hänen kanssaan.
Kaunokainen kantaa Kukkapennun ulos leiristä kun metsä syttyy tuleen, ja myöhemmin toivottaa Millin ja Varpupennun tervetulleeksi pentutarhaan kun he ovat parantuneet.

Auringonnousu

Kaunokainen kysyy Pilvihännältä Solin tuomisesta leiriin, koska on huolissaan pentujensa turvallisuudesta. Hän näyttää hieman palauttaneen suhdettansa Lukkikoipeen, sillä hän myöhemmin valvoo tätä leikkimässä pentujensa kanssa ja kysyy häneltä, eikö hän voi olla pelottavampi mäyrä.
Myöhemmin hän väittelee Närhisulan kanssa Konnapennusta, joka on loikannut parantajan hännälleen. Myöhemmin hänet nähdään ohjaamassa pentuja pentutarhaan yöksi luvaten, että he voivat leikkiä huomenna. Kun Sol saapuu leiriin, hänet nähdään pitävän häntäänsä suojaavasti pentujensa ympärillä.
Kun käärme tappaa Hunajalehvän, hän pitää silmällä pelokkaita pentuja ja auttaa Milliä varoittamaan heitä menemästä uudelleen siihen kallionosaan. Hän pelkää vakavasti Varpupennun olevan lähellä kuolemaa joten Lehtilammen on annettava hänelle unikonsiemeniä rauhoittaakseen hänet.

Tähtien enne

Neljäs oppilas

Kaunokaisen pennut ovat nyt sotureita, Konna-askel ja Ruusukukka. Kaksi hänen ensimmäisen pentueensa pentua, Hiiriviiksi ja Pähkinähäntä, on valittu Kimalaistassun ja Kukkatassun mestareiksi. Myös hänen poikansa, Marjanenän, kumppani Unikkohalla odottaa pentuja.
Kaunokainen nähdään enimmäkseen Lehväpilven kanssa ja hän pysyy pentutarhassa. Hän osallistuu Kyyhkypennun ja Murattipennun nimirysmenoihin.
Hän on huolissaan, kun Unikkohalla katoaa yllättäen ja menee klaaninvanhimpien pesään, missä Närhisulka on. Parantaja johdattaa hänet ulos pesästä aukiolle ja rauhoittelee häntä, vaikka Kaunokainen on yhä ahdistunut. Lehväpilvi vie hänet pentutarhaan, mutta hän vierailee taas Närhisulan luona. Hän selittää olevansa todella huolissaan Unikkohallasta ja siitä, kuinka masentunut tämä on viime aikoina ollut. Hän paljastaa myös, että Unikkohalla luulee ettei Marjanenä rakasta häntä, koska haluaa olla Hunajalehvän kanssa. Närhisulka kertoo hänelle ilmoittavansa Tulitähdelle ja vie hänet takaisin pentutarhaan.
Kaunokainen on yksi ensimmäisistä, jotka tervehtivät Unikkohallaa tämän palattuaan leiriin.
Hän pysyy Unikkohallan kanssa poikimisen aikana. Hän herättää Marjanenän jotta hän saa tietää ensin pentujen tulevan. Hän nuolee Unikkohallan päätä rauhoitellakseen ja auttaa häntä juomaan vettä sammaleesta. Hän käskee poikaansa odottamaan pentutarhan ulkopuolella.

Etäiset kaiut

Kaunokainen varoittaa klaania kun Kanervahäntä ja Viimaturkki tulevat leiriin saattaessaan Kyyhkytassu ja Murattitassua, luullessaan että se oli hyökkäävä Tuuliklaanin partio.
Hänet nähdään evakuoimassa leiriä, kun puu kaatuu ja hän nappaa Kirsikkapennun, kun toinen kuningatar, Unikkohalla, kantaa Kontiaispentua. Hän lohduttaa Kirsikkapentua puun kaaduttua, kun pentu on järkyttynyt. Tulitähti antaa hänelle vastuun kuningattarista, pennuista ja klaaninvanhimmista ja kehottaa häntä pitämään heidät rauhallisina.

Yön kuiskaukset

Samalla kun Tulitähti on lähettämässä metsästyspartioita, jotka koostuvat monista klaanin sotureista, Kaunokainen tulee ulos pentutarhasta Kontiaispennun ja Kirsikkapennun kanssa. Hän ilmaisee huolensa Tulitähdelle Varjoklaanin hyökkäyksestä, kun leirissä on vain klaaninvanhimpia ja pentuja. Tulitähti vakuuttaa hänelle, että Varjoklaanin soturit eivät hyökkää pentujen ja klaaninvanhimpien kimppuun.
Kun kettu hyökkää leiriin, se pääsee vaarallisen lähelle pentutarhaa. Kun kettu on ajettu pois, Leijonaroihu ajattelee, kuinka Kaunokainen ja muut pennut ja kuningattaret olisivat voineet loukkaantua.
Kaunokainen nähdään sen jälkeen, kun Leijonaroihu ja Kyyhkytassu palaavat leirin kohdattuaan ketun jälleen metsässä. Hän kysyi monien muiden ohella, loukkaantuiko jompikumpi heistä. Jälkeenpäin hänet nähdään pesevän valittavaa Kirsikkapentua.
Kun Varpuloiste puhuu siitä, kuinka hänen ei pitäisi syödä koska ei voinut metsästää klaanille, Närhisulka huomauttaa, että Kaunokainen ei metsästä ja hän pystyy syömään. Varpuloiste jatkaa ja sanoo että vaikka Kaunokainen ei metsästänyt, hän hoitaa pentuja. Närhisulka muistuttaa häntä siitä, että hän leikkii usein heidän kanssaan kun Kaunokainen lepää.
Leijonaroihu ajattelee, kuinka Kaunokainen ja Lehväpilvi tuntuvat aivan yhtä paljon emoltaan kuin Oravaliito, joka kasvatti hänet, ja paljon enemmän kuin Lehtilampi joka synnytti hänet.
Kaunokainen on pentutarhassa, kun Närhisulka tarkastaa Kirsikkapennun, jolla näyttää olevan kuumetta. Kun Kontiaispentu hyppää Närhisulan päälle, Kaunokainen toruu tätä ja käskee hänen poistua.
Myöhemmin kun Kirsikkapentu alkaa hengittämään vinkuen, Kaunokainen ahdistuu ja kysyy Närhisulalta tämän terveydestä. Hän seuraa Närhisulkaa tämän poistuessa pentutarhasta ja kysyy, hakeeko hän yrttejä Kirsikkapennulle. Närhisulka vastaa ettei ole tarpeeksi yrttejä hoitamaan häntä, mutta hän ehdottaa Kaunokaiselle muutamia asioita, joita he voisivat tehdä auttaakseen häntä tuntemaan olonsa paremmaksi.

Kuun merkki

Kaunokainen nähdään Lehväpilven kanssa pentutarhan suulla, kun Tulitähti järjestää klaanikokouksen. Hän seuraa, kuinka Kyyhkytassusta ja Murattitassusta tulee sotureita ja hurraa heille.

Unohdettu soturi

Hänet nähdään onnittelemassa Ratamohäntä, joka odottaa jälleen pentuja. Hän nuolee Ratamohännän korvaa ja sanoo olevansa iloinen siitä, että hän muuttaa takaisin hänen ja Lehväpilven luokse.
Myöhemmin kun Ratamohäntä määrätään pentutarhaan, kunnes hänen pentunsa syntyvät, Kaunokainen kertoo hänelle, että hän ja Lehväpilvi tekivät hänelle mukavan pesän pentutarhaan. Närhisulka ajattelee, että Ratamohäntää hemmotellaan perusteellisesti ennen hänen pentujensa syntymistä.
Ratamohännän pentujen syntymän jälkeen hän käskee tätä makaamaan ja lepäämään. Ratamohäntä kiittää häntä ja asettuu makuulle pentujensa kanssa.
Kun Hiiriviiksi ja Kirsikkatassu syövät vahingossa myrkkykeisoa, hänet nähdään tuijottavan ahdistuneesti pentuaan. Kun Tuhkasydän pelastaa heidät, Kaunokainen kiittää Tähtiklaania.
Myöhemmin kun Tuuliklaani hyökkää tunneleiden kautta, Kaunokainen sanoo voivansa taistella tarvittaessa. Hän ilmoittaa, että hän ja Lehväpilvi suojelevat Ratamohäntää ja hänen pentujaan.

Viimeinen toivo

Kaunokainen on utelias, kun taistelu mainitaan ja hän on mukana klaanikokouksessa. Kun Leijonaroihu hyökkää Kirkassydämen kimppuun selvittääkseen soveltuuko hän taisteluun, Kaunokainen mulkoilee kollia, mutta Kirkassydän kannustaa Leijonaroihua opettamaan hänelle lisää. Kun Kaunokainen kokeilee liikettä Kirkassydämeen, tämä vetää hänen etujalat alta ja Kaunokainen tömäyttää kuononsa pesän lattiaan. Leijonaroihu ilmoittaa pian sen jälkeen Vatukkakynnelle, että hän on jo opettanut Kaunokaiselle joitain puolustusliikkeitä.
Taistelussa Synkkää Metsää vastaan hän puolustaa pentutarhaa Lehväpilven ja Kirkassydämen kanssa.

A Vision of Shadows

The Apprentice's Quest

Thunder and Shadow

Shattered Sky

Darkest Night

River of Fire

The Raging Storm

Novellit

Leafpool's Wish

Paatsamalehden tarina

Kaunokainen ei esiinny novellissa, mutta hänet on listattu myrskyklaanilaisiin.

Usvatähden enne

Dovewing's Silence

Tawnypelt's Clan

Klaanien kirjat

Klaanien salaisuudet

Battles of the Clans

Cats of the Clans

The Ultimate Guide

Triviaa

Kiinnostavaa tietoa

  • Kaunokainen ei koskaan yrittänyt ottaa Pilvihäntää Kirkassydämeltä.[8]
  • Jos Kaunokainen uskoo Tähtiklaanin, hän menisi sinne kuollessaan.[9]
  • Kaunokainen kuvailtiin alunperin vaaleanruskeaksi,[2][10] mutta se muutettiin myöhemmin kermanvaaleaksi.[3]
  • Hän saa oman novellin, Daisy's Kin.

Tekijöiden lausuntoja

Virheet

  • Kaunokainen on mainittu virheellisesti olevan harmaavalkoinen.[12]
  • Hänen turkkiaan on myös sanottu valkeaksi.[13]

Kuvia

Perhe ja suku

Entiset kumppanit:

Savu (ennen): Elossa (kirjassa River of Fire)
Lukkikoipi (ennen): Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Pojat:

Marjanenä: Elossa (kirjassa The Silent Thaw)
Hiiriviiksi: Elossa (kirjassa The Silent Thaw)
Konna-askel: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Tyttäret:

Pähkinähäntä: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Ruusukukka: Elossa (kirjassa The Silent Thaw)

Pojanpoika:

Kontiaisviiksi: Elossa (kirjassa The Silent Thaw)

Pojantytär:

Kirsikkasade: Elossa (kirjassa The Silent Thaw)

Lainaukset

Lähteet ja sitaatit

  1. 1,0 1,1 Tähtiyö, sivu 213
  2. 2,0 2,1 2,2 Tähtiyö, hahmolista
  3. 3,0 3,1 Auringonlasku, hahmolista
  4. Iltahämärä, sivu 147
  5. Pimennys, sivu 231
  6. Iltahämärä, sivu 137
  7. Iltahämärä, sivu 207
  8. Katen blogi
  9. Vickyn Facebook-sivu
  10. Tähtiyö, sivu 214
  11. Vickyn Facebook-sivu
  12. Auringonlasku, sivu 190
  13. Näkö, sivu 16