FANDOM

Niin kaikilla. Mutta ei sinulla ole mikään kiire täyttämään hänen käpälänjälkiään. Nyt kun kaikki klaanit ovat vielä toipumassa kuivasta ajasta, pitäisi olla vähän aikaa rauhallista. Älä vaadi itseltäsi liikaa.

— Harmaausva Usvatähdelle Leoparditähden kuoleman jälkeen.[1]

Harmaausva (engl. Graymist) on vaaleanharmaa raidallinen naaras.[2]

Kolmikon mahti

Pimeyden joki

Kokoontumisessa Harmaausvan pennut eroavat toisistaan. Harmaausva törmää pentuja etsiessään Paatsamatassuun, mutta ei näytä huomanneen oppilaan olevan Myrskyklaanin kissa. Lopulta pennut löytää Jokiklaanin klaaninvanhin Pääskyhäntä, joka vie ne Harmaausvan luo.

Karkotus

Harmaausva ei esiinny kirjassa, mutta hänet on listattu jokiklaanilaisiin.

Pimennys

Pitkät varjot

Auringonnousu

Tähtien enne

Neljäs oppilas

Harmaausvalla on oppilas, Taimentassu.
Harmaausva on partiossa Ruokoviiksen, Niiskutassun ja tämän mestarin, Saukkosydämen, kanssa. He kohtaavat Myrskyklaanin partion. Ruokoviiksi, joka johtaa partiota, varmistaa etteivät Myrskyklaanin kissat ota kalaa, vaikka Myrskyklaani ei haluakaan niitä.
Myöhemmin Harmaausva nähdään partiossa, joka riitelee Myrskyklaanin partion kanssa. He uhkailevat, että jos he ottivat yhdenkin kalan, partio hyökkää.

Etäiset kaiut

Yön kuiskaukset

Kuun merkki

Unohdettu soturi

Viimeinen toivo

Novellit

Paatsamalehden tarina

Harmaausva ei esiinny novellissa, mutta hänet on listattu jokiklaanilaisiin.

Usvatähden enne

Kun Usvajalka on ilmoittanut Leoparditähden kuolemasta, Harmaausva on surullinen. Hän sanoo että onneksi Jokiklaanilla oli onni saada urhea ja voimakastahtoinen päällikkö monen kuun ajaksi. Kun Usvajalka on järjestämässä partioita, Harmaausva huomauttaa ettei hänen tarvitse enää tehdä sitä. Hämmentyneenä uusi Jokiklaanin päällikkö kysyy häneltä, mitä hän tarkoittaa. Harmaausva kertoo hänelle, että hänen on nimitettävä varapäällikkö ennen kuuhuippua. Hän kysyy Usvajalalta kenet hän valitsee ja sanoo että hänellä pitäisi olla jo jonkinlainen ajatus. Usvajalka ei vastaa ja on helpottunut, kun Ruokoviiksi kutsuu Harmaausvan partioon.
Usvatähden kiskoessa Leoparditähden tomuisia makuualusia ulos päällikön pesästä, Harmaausva liittyy hänen seuraansa, ja yhdessä he vetävät sammaleet ulos pesästä. Harmaausva kommentoi että hänen on oltava uupunut ja Usvatähti töksäyttää, että hän on kunnossa. Harmaausva kallistaa päätään sivulle ja tarkastelee päällikköään kysyen häneltä, onko kaikki kunnossa. Hän lisää sitten, että hän tuntuu olevan poissa tolaltaan. Usvatähti kohauttaa lapojaan ja vastaa, että tekemistä on paljon, ja hän kaipaa Leoparditähteä. Harmaausva muistuttaa että he kaikki kaipaavat edellistä päällikköä, mutta Usvatähdellä ei ole kiirettä täyttää Leoparditähden käpälänjälkiä. Hän lisää, että kaikkien neljän klaanin elpyessä edelleen kuivuudesta järvellä olisi jonkin aikaa rauhallista, ja kehottaa Usvatähteä olemaan vaatimatta itseltään liikaa. Usvatähti tuntee äkillistä halua kertoa Harmaausvalle Perhonsiivestä, mutta uskoo sen olevan liian suunnaton salaisuus jaettavaksi klaanitovereiden kanssa. Sen sijaan hän koskettaa hännällään Harmaausvaa kevyesti kylkeen ja kertoo hänelle olevansa kunnossa Harmaausva näyttää epäileväiseltä ja kysyy puhtaista makuualusista, joita oppilaat voisivat hakea hänelle. Usvatähti kieltäytyy tarjouksesta ja Harmaausva jolkuttaa pois.
Myöhemmin Usvatähti menee tervehtimään palaavia oppilaita ja heidän mestareitaan, mukaan lukien Harmaausvaa. Hän kysyy heiltä, ovatko he nähneet Kaislatassua ja Lommotassua. Harmaausva ilmoittaa ettei oppilaita näkynyt suolla, mutta kysyy sitten näkikö hän mitä Taimentassu ja Sammaltassu nappasivat. Hän lisää että sen pitäisi ruokkia heitä hetken aikaa. Myöhemmin kun Lommotassu ja Kaislatassu saapuvat leiriin, Harmaausva ilmoittaa heidän saapuneen.
Kun Usvatähti kysyy varapäälliköltään Ruokoviikseltä missä Lommotassu ja Kaislatassu ovat, Ruokoviiksi osoittaa suuntaa hännällään ja ilmoittaa että Malvanenä, Harmaausva ja Punarintasiipi olivat rajalla. Usvatähti siristää silmiään ja erottaa juuri ja juuri Harmaausvan ja muiden turkit kiviaidan vieressä. Päästyään klaanitovereidensa luo Ruokoviiksi kysyy ovatko koirat vielä siellä, ja Harmaausva nyökkää silmät ammollaan ja turkki pörrössä. Ruokoviiksi kutsuu heitä ja Harmaausva ja hänen toverinsa loikkaavat kivimuurille Usvatähden viereen. Heidän käsketään pitämään meteliä kun Ruokoviiksi on melkein kaksijalanpesällä. Harmaausva kuiskaa Usvatähdelle, aikooko hän antaa Ruokoviiksen tehdä sen. Usvatähti vastaa ettei heillä ole vaihtoehtoja.
Kun Ruokoviiksi saapuu oppilaiden luokse, Harmaausva ja muut aloittavat aloittavat koirien ilkkumisen. Harmaausva kysyy koiriltä eivätkö ne uskalla tulla lähemmäs. Sitten hän lisää, että ne saisivat kissoilta kunnon löylytyksen. Koirat lähtevät eteenpäin kohti kivimuurilla kyyhöttäviä Usvatähteä, Harmaausvaa ja Punarintasiipeä. Usvatähti kysyy missä Malvanenä on ja Harmaausva vastaa hänen auttavan Ruokoviikseä.
Kun Malvanenä on saanut pelastettua Ruokoviiksen, he päättävät viedä hänet takaisin leiriin. Harmaausva ja Usvatähti laskevat Ruokoviiksen Punarintasiiven ja Malvanenän selkään. Harmaausva nähdään kulkevan Usvatähden perässä Lommotassun ja Kaislatassun kanssa. Kun he lähestyvät leiriä, Harmaausva ja Usvatähti kääntävät oksia pois tieltä. Kun he saapuvat leiriin, Harmaausva kutsuu Perhonsiipeä tulemaan apuun. Kun Perhonsiipi on tutkinut kollin, Usvatähti ilmoittaa että Pajuhohteen pitäisi hoitaa tämä. Hänen klaanitoverinsa tuijottavat Usvatähteä ja Harmaausva sanoo että Perhonsiipi on heidän parantajansa.
Myöhemmin Harmaausvan nähdään poistuvan tarpeidentekopaikalta. Usvatähti kysyy häneltä, missä Ruokoviiksi ja Pajuhohde ovat. Harmaausva tuijottaa päällikköään ja vastaa heidän olevan parantajan pesässä.

Lyhyttarinat

The Clans Decide

Harmaausva nähdään ensin käskevän Käärmehäntää lopettamaan taistelun ajattelemisen edes kerran elämässään. Hän toteaa, että jos klaanit voisivat lopettaa toistensa kimppuun hyökkäämisen niin kauan kuin he ovat nälkäisiä, se antaisi jokaiselle klaanikissalle mahdollisuuden selviytyä.

Triviaa

Kiinnostavaa tietoa

Perhe ja suku

Pojat:

Sneezecloud: Elossa (kirjassa Lost Stars)
Malvanenä: Elossa (kirjassa Lost Stars)

Pojantytär:

Brackenpelt: Elossa (kirjassa Lost Stars)

Pojanpojat:

Jayclaw: Elossa (kirjassa Lost Stars)
Owlnose: Elossa (kirjassa Lost Stars)

Lainaukset

"Meillä oli onni saada sellainen päällikkö niin monen kuun ajaksi. Hän oli urhea ja voimakastahtoinen meidän kaikkien puolesta."
—Harmaausva Leoparditähdestä Usvatähden enne, page luku 2
Harmaausva: "Olet varmaan lopen uupunut."
Usvatähti: "Ei tässä mitään."
Harmaausva: "Onko kaikki hyvin? Tunnut olevan poissa tolaltasi."
Usvatähti: "On paljon tekemistä. Ja minulla on ikävä Leoparditähteä."
Harmaausva: "Niin kaikilla. Mutta ei sinulla ole mikään kiire täyttämään hänen käpälänjälkiään. Nyt kun kaikki klaanit ovat vielä toipumassa kuivasta ajasta, pitäisi olla vähän aikaa rauhallista. Älä vaadi itseltäsi liikaa."
—Harmaausva kysyessä Usvatähdeltä miksi hän on stressaantunut Usvatähden enne, sivu luku 4
Usvatähti: "Oletteko nähneet Lommotassua ja Kaislatassua? Heidän pitäisi olla siivoamassa klaaninvanhimpien pesää, mutta kukan ei ole nähnyt heitä."
Harmaausva: "He eivät olleet suolla. Näittekö mitä Taimentassu ja Sammaltassu nappasivat? Tuon pitäisi ruokkia meitä vähän aikaa!"
—Usvatähti ja Harmaausva Usvatähden enne, sivu luku 6

Lähteet ja sitaatit

  1. Usvatähden enne, luku 4
  2. 2,0 2,1 2,2 Pimeyden joki, hahmolista
  3. Pitkät varjot, hahmolista
  4. Neljäs oppilas, hahmolista
  5. Erin Hunter Chat 6
  6. Usvatähden enne, luku 3